واکنش رسانه های عربی به دور اول مذاکرات اعضای کمیسیون برجام

به گزارش سفر به هند، خبرنگاران - گروه بین الملل: دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام، عصر سه شنبه با حصول توافق های اولیه برای ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی سرانجام یافت. دور اول مذاکرات اعضای کمیسیون برجام در وین بازتاب وسیعی در رسانه های عربی داشت و هر یک از زاویه دید خود آن را تحلیل کردند.

واکنش رسانه های عربی به دور اول مذاکرات اعضای کمیسیون برجام

روزنامه رأی الیوم با اشاره به گزارشی از مذاکرات نمایندگان اروپایی و عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در وین نوشت که مذاکره نماینده ارشد هسته ای ایران گفت که ایران مذاکرات خود با قدرت های عظیم را ادامه خواهد داد تا درباره راه های بازگشت آمریکا به توافق هسته ای سال 2015 که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد را مورد آنالیز قرار دهد.

عراقچی مذاکرات را سازنده خواند و اضافه نمود: نشست بعدی روز آدینه برگزار خواهد شد.

رأی الیوم به نقل از عراقچی اضافه نمود که تهران غنی سازی اورانیوم 20 درصد خود را در ازای آزاد کردن یک میلیارد دلار از وجوه بلوکه شده در سایر کشورها به دلیل تحریم های آمریکا، متوقف نخواهد کرد.

شبکه الجزیره قطر: این نشست گام رو به جلو برای احیای دیپلماسی در این پرونده است

شبکه الجزیره قطر نیز با اشاره به اینکه نشست کمیته مشترک توافق هسته ای روز سه شنبه تحت نظارت اتحادیه اروپا و مشارکت آمریکا برای اولین بار از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید در وین برگزار گردید، گزارش داد: این نشست گام رو به جلو برای احیای دیپلماسی در این پرونده است.

بخش عربی شبکه فرانس 24: آمریکا اگرچه به صورت مستقیم در این نشست شرکت نداشت اما مذاکرات وین را سازنده توصیف کرد

همچنین بخش عربی شبکه فرانس 24 با اشاره به برگزاری مذاکرات، گزارش داد که آمریکا گرچه به صورت مستقیم در این نشست شرکت نداشت اما مذاکرات وین در مورد توافق هسته ای ایران را سازنده توصیف کرد.

این شبکه خبری فرانسوی با اشاره به اینکه نشست وین اولین گام رو به جلو برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای که ترامپ از آن خارج شد، محسوب می گردد، اضافه نمود: روسیه و ایران کوشش های صورت گرفته در این نشست را مثمر ثمر توصیف کردند.

فرانس 24 گزارش داد: این اولین پیشرفت محسوس از زمان تصدی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای نجات توافق هسته ای با ایران است.

روزنامه الشرق الاوسط عربستان هم با اشاره به برگزاری این نشست نوشت: این اعتقاد در پاریس وجود دارد که نمایندگان فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان طرف های اروپایی و نمایندگی اتحادیه اروپا، نقش معین نماینده ای در بحث هایی که در چارچوب کمیته مشترک شروع شد، دارند.

این روزنامه گزارش داد: طبق گفته منابع اروپایی در پاریس، مأموریت طرف های اروپایی برای پیگیری تحولات پرونده هسته ای ایران دو برابر خواهد بود، زیرا این طرف ها باید باعث شوند که طرف های ایرانی و آمریکایی خواسته های حداکثری را کنار بگذارند و ایده های میانه رو را بپذیرند تا مذاکرات غیرمستقیم که بسیاری فکر می نمایند سخت خواهد بود را از بن بست خارج نمایند.

شبکه های اسکای نیوز عربی، العربیه عربستان سعودی و رسانه های لبنانی و منطقه نیز در گزارش های مشابهی مذاکرات صورت گرفته بین نمایندگان ایران و کشورهای اروپایی امضانماینده برجام که در وین برگزار گردید را پوشش دادند.

این رسانه ها به نقل از وزارت امورخارجه ایران و آمریکا چشم انداز مذاکرات را امیدوار نماینده توصیف کردند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 940

به "واکنش رسانه های عربی به دور اول مذاکرات اعضای کمیسیون برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش رسانه های عربی به دور اول مذاکرات اعضای کمیسیون برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید