خبرنگاران کاهش فعالیت علمی دانشگاه ها تحت تاثیر تحریم ها

به گزارش سفر به هند، تهران- خبرنگاران- استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: تحریم ها تمام ارکان جامعه را تحت تاثیر قرار داده است؛ دانشگاه ها و مراکز علمی نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند به گونه ای که فعالیت های علمی این مراکز به شدت کاهش یافته است.

خبرنگاران کاهش فعالیت علمی دانشگاه ها تحت تاثیر تحریم ها

در حال حاضر روز به روز تحریم های ناعادلانه و ظالمانه علیه کشور در حال تشدید است و تاثیر آن بر دانشگاه ها و مراکز علمی نیز کاملا مشهود است. در این خصوص غلامرضا ظریفیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران با اشاره به تاثیر تحریم ها روی فعالیت های دانشگاه ها گفت: تحریم ها دو تاثیر مهم بر فعالیت دانشگاه ها داشته است.

وی در این خصوص شرح داد: بخش مهمی از دانشگاه های معتبر کشور وابسته به دولت است و زمانی که اقتصاد کشور بر اثر تحریم ها آسیب می بیند، روی تمام ارکان جامعه از جمله دانشگاه ها تاثیر می گذارد.

ظریفیان ادامه داد: بودجه دانشگاه ها به دولت مربوط می گردد و بخش عمده بودجه دولت به نفت وابسته است. در شرایط تحریم بودجه دولت و به دنبال آن بودجه دانشگاه ها نیز آسیب می بیند. زیرا زمانی که دولت دچار مسائل بودجه ای و درآمدی می گردد، اولویت آن مثل سایر کشورها پرداخت دستمزد کارکنان خواهد بود و موضوع پژوهش با مشکل رو به رو می گردد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران عنوان نمود: تحریم ها یقینا روی حوزه پژوهش تاثیر می گذارد البته تا به امروز دانشگاه تمام کوشش خود را نموده است تا از تمام ظرفیت ها، توان و تجربه خود استفاده نموده و به کشور در امر پژوهش یاری کند اما حوزه پژوهش به دلیل کاهش درآمد دولت تا حدودی از برنامه های خود عقب مانده است.

ظریفیان در خصوص تاثیر دوم تحریم ها در حوزه پژوهش دانشگاه ها، شرح داد: بسیاری از اساتید ارتباطات بین المللی دارند که به دلیل وجود تحریم ها، در حوزه پرداخت های ارزی دچار چالش شده و ارتباطات آنها با مشکل روبرو شده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: در زمان کرونا با وجود کوشش زیاد محققان و دانشمندان برای فراوری دارو، به دلیل تحریم ها با مسائل زیادی روبه رو بودند و در واقع تحریم به طور مستقیم روی تحقیقات و داده های علمی تاثیر می گذارد.

چرا برجام اهمیت دارد؟

این استاد علوم سیاسی با اشاره به پیروزی بایدن در ریاست جمهوری آمریکا عنوان نمود: سیاست های آمریکا تعریف شده است و در این 40 سال ما تجربه زیادی در خصوص این کشور داریم. اما رییس جمهورها تفاوت های رفتاری دارند به عنوان مثال در زمان باراک اوباما این تفاوت های رفتاری را دیدیم که از آن برجام بیرون آمد و روی کار آمدن بایدن می تواند تاثیری در دنیا برجامی ما داشته باشد اما هوشمندی نظام تدبیر ایران نکته مهمی است.

وی ادامه داد: در حوزه بین الملل بسیار اهمیت دارد که تا چه میزان ایران می تواند با جامعه پیرامون خود هوشمندانه برخورد نموده و از فرصت ها و تحولات بهره گیری کند و مانع تهدیدات گردد.

ظریفیان عنوان نمود: برجام یکی از کانونی ترین موضوعات است که می تواند دریچه ای برای موفقیت در سایر بخش های دیپلماسی باشد اما نباید سیاست خارجی معطوف به برجام باشد و احتیاج است به مسائل منطقه ای نیز توجه زیادی داشته باشد زیرا منطقه خاورمیانه تعارضات زیادی دارد و ایران می تواند نقش سازنده ای در تعامل با همسایگان و دیپلماسی فعال داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه برجام می تواند دریچه ای برای ارتباطات بهتر و کاهش تحریم ها باشد، توضیح داد: همچنین برجام می تواند ستم نظام بین الملل را که به کشورهای مستقل تحمیل می گردد، به وسیله ساختارها و قوانین بین الملل کاهش دهد به همین دلیل برجام سندی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگاران، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.

مذاکرات طولانی مدت میان ایران و پنج قدرت دنیای برای دستیابی طرفین به برجام، همزمان با توافق موقت ژنو در نوامبر 2013 شروع شد. پس از توافق ژنو، دو طرف مذاکرات را به مدت 20 ماه ادامه دادند تا خاتمه در آوریل 2015 به تفاهم لوزان به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند و برجام با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تائید نهاده شد.

در خرداد 99 به دلیل کارشکنی های آمریکا و خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام، این توافق خوب با مشکل روبرو شد. اقدام آمریکا در خروج از برجام مخالف قطعنامه شورای امنیت و مغایر با قوانین بین المللی، عرف سیاسی و همه تعهدات اخلاقی بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 758

به "خبرنگاران کاهش فعالیت علمی دانشگاه ها تحت تاثیر تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش فعالیت علمی دانشگاه ها تحت تاثیر تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید