احتیاج بودجه ای عربستان به قیمت نفت 2 برابر روسیه است

به گزارش سفر به هند، روسیه بودجه خود را بر اساس نفت بشکه ای 42 دلار بسته است اما بودجه عربستان حدودا دو برابر این رقم یعنی بر اساس قیمت 83 دلاری برای نفت بسته شده است.

احتیاج بودجه ای عربستان به قیمت نفت 2 برابر روسیه است

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، در یک جنگ فرسایشی، برنده نیروی قدرتمندتر نیست بلکه طرفی است که بیشترین ظرفیت را برای تحمل خسارت داشته باشد. جنگ فعلی قیمت در بازار نفت کمی متفاوت است. قیمت نفت خام برنت پس از شکست مذاکرات ائتلاف اوپک در روز آدینه و قول عربستان برای کاهش قیمت نفت و افزایش فراوری، تنها طی چند ثانیه 31 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش از زمان جنگ خلیج فارس در 1991 بود.

تصمیم افزایش فراوری نفت عربستان کاملا مغایر با سیاست این کشور چند روز قبل از اجلاس اوپک بود که سعی می کرد روسیه را قانع کند 1.5 میلیون بشکه دیگر از فراوری خود را کم نمایند. اتفاقی که افتاده فقط تغییر تاکتیک هاست. عربستان قبلا امیدوار بود با تشویق همکاری بین بازیگران عظیم نفت، موقعیت و درآمد نفتی خود را در بازار حفظ کند و حالا به این نتیجه رسیده که راستا مخالف این فرایند را طی کند و با مسکو و صنعت نفت مستقل آمریکا وارد یک بازی گردد و سعی کند آخرین نفری باشد که در این بازی باقی می ماند.

بحران فعلی بسیار شبیه به تصمیم عربستان برای افزایش فراوری در 1985 پس از سالها محدودیت بود. در آن موقع این تصمیم در نهایت به سقوط اتحاد جماهیر شوروی یاری کرد.

شرایط فعلی برای هر کدام از بازیگران عظیم صنعت نفت معایب و مزایایی دارد. فراوری نفت برای عربستان ارزان تر از کشورهای دیگر است: فراوری یک بشکه نفت تنها 2.80 دلار برای عربستان هزینه دارد در حالی که این رقم برای شرکت اکسون موبیل آمریکا 16 دلار و برای رزنفت روسیه 20 دلار است.

هزینه های ثابت عمومی در این صنعت بسیار قابل توجه است. اگر وابستگی اقتصاد عربستان به فراوری نفت را در نظر بگیریم، هزینه ثابت آرامکو احتمالاً قیمتی است که بودجه این کشور بر اساس آن بسته شده و این قیمت 83.60 دلار در هر بشکه است یعنی قیمتی که نفت طی پنج سال گذشته به آن نرسیده است. ولی روسیه بودجه خود را بر اساس نفت بشکه ای 42 دلار بسته است و فراوری نمایندگان حوزه پرمین آمریکا هم حدودا همین قیمت نفت را احتیاج دارند.

مسلماً با قیمت فعلی نفت همه بازنده هستند. قیمت نفت برنت در روز دوشنبه به 31 دلار در هر بشکه رسید و می تواند پایین تر هم برود. آیا این سه رقیب نفتی می توانند با این قیمت دوام بیاورند؟

به نظر می رسد در شرایطی که تمام این فراورینمایندگان پایین تر از هزینه های سربه سر خود فراوری می نمایند، برنده یا بازنده این جنگ توسط بازارهای سرمایه معین گردد نه بازارهای کالا.

بیش از چهار سال از زمانی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اصلاحات مالی خود را برای از بین بردن وابستگی اقتصاد این کشور به نفت شروع نموده می گذرد و دورنمای قیمت نفت بسیار پایین تر از آن چیزی است که پیش بینی می شد. حتی سهام آرامکوی عربستان در حال حاضر پایین تر از قیمت اولیه آن پس از عرضه در بورس، ارائه می گردد.

کشورهایی که این جنگ قیمت را شروع نموده اند انتظار دارند چند ماه بیشتر طول نکشد و فقط می خواهند قدرت رقیبان خود را بسنجند. اگر این جنگ طولانی تر گردد روسیه اولین کشوری نخواهد بود که تسلیم گردد.

18

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 197

به "احتیاج بودجه ای عربستان به قیمت نفت 2 برابر روسیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج بودجه ای عربستان به قیمت نفت 2 برابر روسیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید