بازسازی منزل: بازسازی ارگ کلاه فرنگی بیرجند شروع شد

به گزارش سفر به هند، مدیرکل میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از شروع بازسازی ارگ کلاه فرنگی #بیرجند اطلاع داد و گفت: این بنای تاریخی برای بازدید نوروزی مردم و گردشگران آماده می گردد.

بازسازی منزل: بازسازی ارگ کلاه فرنگی بیرجند شروع شد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش دنیای سفر حسن رمضانی روز چهارشنبه به رسانه ها اظهار داشت: پس از بازدید استاندار از ارگ کلاه فرنگی و دستور وی مبنی بر بازسازی و ساماندهی بنای مذکور و پس از تخصیص اعتبار، بازسازی بنا شروع شد.

وی اضافه کرد: گچ کاری اتاق های اشکوب (طبقه) اول شروع شده و اصلاح روشنایی، نورپردازی، ساماندهی محوطه و بازسازی نمای بنا در ادامه این اقدامات انجام می گردد تا ارگ کلاه فرنگی برای بازدید نوروزی مردم و گردشگران آماده گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: نمایشگاه موقت اسناد تاریخ سیاسی نیز همزمان با روزهای سال نو در محل این بنای تاریخی برگزار می گردد.

پیش از این معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در دی سال جاری اظهار داشت: پیرو دستور استاندار، تحویل، بهره برداری و مدیریت ارگ کلاه فرنگی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار می گردد.

علیرضا عباس زاده گفت: ارگ کلاه فرنگی از آثار تاریخی بیرجند با تامین استانداردهای لازم، تا نوروز 1401 آماده استفاده عموم خواهد شد.

ارگ کلاه فرنگی از آثار تاریخی مربوط به اواخر دوران زندیه و اوایل دوره قاجاریه، ثبت ملی شده و اکنون در محل فرمانداری بیرجند است. این بنای 6 ضلعی که زمانی مقر حکومتی بود، به نماد و نگین شهر بیرجند معروفیت دارد.

خراسان جنوبی در حال حاضر 973 اثر تاریخی، ناملموس و طبیعی در لیست میراث ملی دارد و دارای چهار اثر ثبت جهانی است که یکی از آنها عمارت و باغ اکبریه بیرجند است. بسیاری از مسافران و گردشگران، مرکز این استان را به 2 اثر تاریخی باغ اکبریه و ارگ کلاه فرنگی می شناسند.

به گزارش دنیای سفر ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی شهر بیرجند است. که در دوره قاجار و بین سال های 1264 تا 1313 هجری قمری ساخته شده است. این ساختمان که در گذشته به نام های دیگری همانند ارگ حسام الدوله، قصر بی بی عروس و ارگ سرکار نیز خوانده می شد؛ صرف نظر از فرم زیگوراتی آن در بخش هم کف نیز دارای کامل ترین نقشه و فضاسازی است و قسمت ورودی ارگ جلوتر از طبقه هم کف ایجاد شده که با چندین قوس طاق های زیبایی را در بنا به وجود آورده است. این ارگ به شکل شش ضلعی و در رأس به شکل مخروط و به رنگ سفید و مصالح این ساختمان از گل، آجر، آهک و ساروچ است. این بنا هم اکنون زیر نظر استادان معماری باتجربه در حال ترمیم است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1381

به "بازسازی منزل: بازسازی ارگ کلاه فرنگی بیرجند شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: بازسازی ارگ کلاه فرنگی بیرجند شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید