باستان شناسی روش های جدیدی را در پیش گرفته است

به گزارش سفر به هند، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، باستان شناسی روش های جدیدی را در پیش گرفته است.

باستان شناسی روش های جدیدی را در پیش گرفته است

محمداسماعیل اسماعیلی جلودار در آیین افتتاحیه پنجمین همایش ملی باستان شناسی ایران که بصورت مجازی در دانشگاه بیرجند برگزار گردید، اضافه نمود: نمونه های بسیار ارزنده ای در جهان میتوان مثال زد که از ظرفیت هایی که در گردشگری یا صنایع دستی وجود دارد، استفاده شده است و متوجه می شویم رشته باستان شناسی چقدر می تواند در زندگی امروزی انسانها تاثیرگذار باشد.

وی اعلام کرد: در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و انتظار انجمن علمی باستان شناسی و باستان شناسان کشور از دستگاه های متولی این است که این نگاه ها را تغییر دهند و اتفاق تازهی برای ما باستان شناسان رقم زده و به ما اعتماد نمایند، چرا که نتیجه آن را بدون شک جامعه خواهد دید.

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه باستان شناسی نقش محوری و کلیدی در جوامع دارد، گفت: کشور ایران دارای ظرفیت بسیار بالایی است بنابراین باید توجه ویژه ای به این مساله داشته باشیم.

وی توضیح داد: در ارتباط با شرایط باستان شناسی در کشور آنچه معین است نگاه نو به این رشته در دانشگاه ها شروع شده که این نگاه می تواند به بخش های مختلف از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران یاری کند.

اسماعیلی جلودار اضافه نمود: نسل تازهی از باستان شناسان که تشنه یادگیری هستند و با انرژی وارد این رشته می شوند، انتظار دارند بسترها برای رشد و بالندگی آنان فراهم باشد و متولیان کشور که بخشی اجرایی هستند هم از این قاعده مستثنی نیستند.

وی گفت: باید برنامه ریزان کشور توجه ویژه ای به رشته باستان شناسی داشته باشند، نگاه خشک و خمود را کنار بگذارند و راه را برای استفاده از تجارب و دانش باستان شناسی فراهم نمایند.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی باستان شناسی ایران ادامه داد: تغییراتی در دستگاه اجرایی کشور رخ داده و پیغام هایی از سوی متولیان تازه در ارتباط با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به گوش می رسد و اگر این پیغام ها بگونه ای باشد که به صورت اجرایی ثمره آن را ببینیم به تبع نگاه همسان و برابر به این سه حوزه و نقش اساسی میراث فرهنگی می تواند تغییرات خیلی خوبی را رقم بزند.

وی با تاکید بر اینکه الان وقت تجربه کردن نیست بیان کرد: سالها پیش برنامه ریزی های اشتباه مانند طاق بستان و شوش تاوان سنگینی از لحاظ سرمایه مادی و فرهنگی بر پهنه فرهنگی ایران وارد نموده است.

اسماعیلی جلودار گفت: اگر این نگاه را تغییر دهیم و پیش از اینکه اتفاقی بیفتد در مرحله مطالعاتی به باستان شناسان اعتماد گردد، شاهد این خسران و زیانی که بسیار زیاد است، نخواهیم بود.

وی توضیح داد: تمامی مباحثی که در بحث پیشرفت، توسعه و سایر موضوعات داریم با نگاه جامع به راحتی می توان از کنار آن عبور کرد، امری که متاسفانه اتفاق نیفتاده و از این منظر ما شاهد اتفاقات خیلی بدی هستیم.

استاد دانشگاه اضافه نمود: انتظار داریم در این بخش و سایر بخش های آموزشی و مدارس توجه ویژه ای به نقش باستان شناسی در توسعه کشور و ظرفیت های هویتی دیده گردد در این صورت شاهد رشد و بالندگی و پویایی برای فرهنگ و توسعه کشور خواهیم بود.

وی گفت: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اتفاقاتی سالهای گذشته روی داد و باستان شناسی در زیرگروه تاریخ دیده شد که اخیرا با تشکیل کارگروه مستقل باستان شناسی نوید اتفاقات تازه داده شده و میتوان با برنامه ریزی تازه باستان شناسی را به جایگاه خودش بازگرداند.

اسماعیلی جلودار بر لزوم حمایت از صنف باستان شناسی و نقش آن تاکید نمود و اضافه نمود: باستان شناسان در حوزه های مختلف می توانند وارد شوند که بخش زیادی به صورت عینی می توان اعلام کرد و بخشی به صورت غیرمستقیم است و به عنوان مثال تشکیلات گردشگری و صنایع دستی اگر بر پایه و قابلیت ماحصل نتایج مطالعات باستان شناسی حرکت کند شاهد رشد هماهنگ و برابر در این سه زمینه خواهیم بود.

منبع: همگردی
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1447

به "باستان شناسی روش های جدیدی را در پیش گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باستان شناسی روش های جدیدی را در پیش گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید