طرز تهیه سالاد فصل برای مهمانی ها با چند روش مختلف

به گزارش سفر به هند، سالاد فصل از زمان های قدیم روی سفره ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای داشته است. مخصوصا اگر مهمان داشته باشیم، حتما به فکر آماده کردن یک مدل از سالاد فصل هم هستیم تا در کنار غذا برای مهمان هایمان سرو کنیم. علت این همه محبوبیت به خاطر عطر و طعم این مدل سالاد است؛ علاوه بر این درست کردنش هم کاری ندارد و می توان با توجه به فصل، از سبزیجات متنوعی در آماده سازی آن استفاده کرد. حتی برای درست کردن سس این سالاد هم دست مان باز است. می توانیم یک سس رژیمی و خوشمزه برایش آماده کنیم یا با ترکیبی از سس مایونز و نمک و آبلیمو، یک سس خوشمزه و سنگین برایش تدارک ببینیم. درکل، با توجه به ذائقه و سلیقه مان می توانیم یک ظرف سالاد خوشمزه برای خانواده و مهمان هایمان مهیا کنیم. همراه مان باشید که می خواهیم در این مطلب طرز تهیه سالاد فصل را به چند روش مختلف یاد بگیریم.

طرز تهیه سالاد فصل برای مهمانی ها با چند روش مختلف

طرز تهیه سالاد کلم به 6 روش آسان و مجذوب نماینده

طرز تهیه سالاد میوه + آموزش چند مدل سس مخصوص

طرز تهیه سالاد فصل ساندویچی به همراه کالباس و گوجه

این سالاد، از آن سالادهایی ست که احتمالا همه دوست دارند؛ ترکیبی از سبزیجات تازه به همراه کالباس و گوجه فرنگی که آغشته به سسی خوش عطر و طعم است، می تواند یک میان وعده خوشمزه هم محسوب گردد. برای درست کردنش احتیاج به مواد زیر داریم:

مواد لازممیزان
کاهو2 عدد کوچک (یک عدد بزرگ)
خیار2 عدد میانه
گوجه فرنگی3 عدد
هویج2 عدد میانه
کلم قرمز1 عدد کوچک
کالباس200 گرم
ذرتنصف لیوان (اختیاری)
سس مایونزنصف لیوان
آب لیمو2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم

طرز تهیه سالاد:

ابتدا کاهو را بشویید و خرد کنید؛ خیارها را بشویید، پوست آن ها را بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. گوجه فرنگی ها را هم به صورت نگینی برش بزنید، پوست هویج ها را بگیرید و رنده کنید، کلم قرمز را هم به صورت خیلی ریز خرد و تمام این مواد را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب نمایید.

حالا کالباس ها را به صورت نوارهای باریک یا مکعب های کوچک برش بزنید و به سالادتان اضافه نمایید. در آخر ذرت را داخل آن بریزید و تمامی مواد را به خوبی هم بزنید تا به طور یکنواخت با هم مخلوط شوند.

طرز تهیه سس:

سس مایونز را در یک ظرف بریزید و به خوبی هم بزنید، سپس آب لیمو، نمک و فلفل را به آن اضافه و با یک قاشق همه مواد را با هم ترکیب کنید تا بافت سس کاملاً یکنواخت گردد. حالا سس را به سالادتان اضافه کنید و همه آن ها را با هم به خوبی مخلوط کنید؛ طوری که مواد سالاد به سس آغشته گردد. سالاد تان آماده است؛ می توانید آن را در ظرف های مخصوص سرو کنید یا به عنوان مواد داخل ساندویچ استفاده نمایید. این سالاد خودش یک وعده غذایی خوشمزه یا یک میان وعده کامل محسوب می گردد.

طرز تهیه سالاد اندونزی؛ ساده و مناسب مهمانی

طرز تهیه سالاد فصل رژیمی با لوبیا چیتی

اگر می خواهید وزن کم کنید و دنبال یک غذای کم کالری و مقوی هستید، این سالاد یک گزینه خوب محسوب می گردد. چون سرشار از پروتئین و فیبر است و می تواند یک وعده غذایی کامل به حساب بیاید. برای درست کردنش به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازممیزان
کاهو1 عدد کوچک
هویج2 عدد
سیب زمینی بزرگ2 عدد
لوبیا چیتی1 پیمانه
خیارشور1 پیمانه
لیمو ترش2 عدد
روغن زیتون2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم
ماست کم چرب1 پیمانه

طرز تهیه سالاد:

لوبیا را از قبل خیس و چند بار آب آن را عوض کنید. برای پخت آن بهتر است از یک زودپز یاری بگیرید تا زودتر پخته گردد. پوست سیب زمینی ها را بگیرید، به صورت معکبی برش بزنید و بخارپز کنید. خیارشور و کاهو را خرد و هویج را رنده کنید. وقتی لوبیا پخت، اجازه دهید تا کاملا از حرارت بیفتد. حالا در یک کاسه بزرگ همه این مواد را با هم مخلوط کنید. حواس تان باشد که سیب زمینی ها له نشوند.

طرز تهیه سس:

برای درست کردن سس، ماست کم چرب، آب لیموترش، نمک و فلفل را در یک ظرف جداگانه خوب با هم مخلوط کنید تا بافت آن یکنواخت گردد. حالا سس را روی سالاد بریزید به طوری که تمام مواد آغشته به سس شوند. حالا سالاد را در یک ظرف بریزید، روی آن را با یک سلفون بپوشانید و اجازه دهید حدود نیم ساعت در یخچال استراحت کند تا آماده سرو گردد.

طرز تهیه سالاد الویه خوشمزه به روش اصیل روسی

نکات مهم:

  • می توانید سیب زمینی ها را با پوست آبپز کنید؛ پس از اینکه پخت، پوست آن ها را بگیرید و به صورت معکبی برش بزنید.
  • برای بخارپز کردن سیب زمینی می توانید داخل یک قابلمه آب بریزید، یک سبد فلزی روی آن قرار دهید به طوری که روی سبد از آب بیرون باشد، پس از اینکه آب به جوش آمد، سیب زمینی های خرد شده را روی سبد بگذارید تا بخارپز گردد.
  • هویج داخل سالاد را می توانید هم به صورت خام و هم به صورت پخته شده مصرف کنید.
  • برای اضافه کردن طعم و رنگ بیشتر به سالاد، می توانید از نخود فرنگی و میزانی شوید هم بهره ببرید.

طرز تهیه سالاد فصل مجلسی و رستورانی ساده

این نوع سالاد سفره شما را بسیار چشم نواز می نماید و می تواند پای ثابت مهمانی هایتان باشد. درست کردنش هم بسیار ساده است و می توان آن را خیلی سریع و بدون دردسر مهیا کرد. برای درست کردنش به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازممیزان
گوجه فرنگی2 عدد میانه
خیار2 عدد
هویج2 عدد میانه
کاهو1 عدد کوچک
ذرت½ پیمانه
سس مایونز2 قاشق غذاخوری
ماست چکیده4 قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش2 قاشق غذاخوری
شکر1 قاشق چایخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم

دستور تهیه سالاد:

ابتدا کاهو را به صورت نوارهای باریک برش بزنید و در یک دیس بریزید. سپس هویج ها را پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید یا از یک رنده درشت یاری بگیرید. حالا هویج ها را در کنار کاهوها داخل ظرف بگذارید. پوست خیار را بگیرید و به صورت حلقه ای خرد کنید. خیارها را به صورت ردیفی در کنار هویج ها بچینید. حالا به سراغ گوجه ها بروید و آن ها را به صورت حلقه ای یا ریز برش بزنید و کنار خیارها بریزید. ذرت پخته شده را هم به همین ترتیب در ظرف بریزید.

طرز تهیه ذرت مکزیکی با بلال و کنسرو ذرت + طرز تهیه سس

طرز تهیه سس:

برای درست کردن سس سالاد، ماست چکیده را به همراه سس مایونز داخل یک کاسه به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست گردد. حالا آب لیمو ترش را به همراه نمک، فلفل و شکر به سس اضافه کنید و با یک قاشق یا چنگل هم بزنید. سس سالاد را در یک ظرف کوچک بریزید و کنار سالاد سرو کنید.

نکات مهم:

  • برای زیباتر شدن ظاهر سالاد، می توانید سبزیجات را با قالب های مختلف برش بزنید.
  • این سالاد را می توانید به روش دیگری هم سرو کنید. به این صورت که همه مواد سالاد را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب و در آخر سس را به آن اضافه نمایید. پس از آن سالاد را خوب هم بزنید و برای مدت حداقل نیم ساعت در یخچال بگذارید تا طعم مواد به خوبی با هم ترکیب گردد.
  • برای تزیین روی سالاد می توانید از پنیر فتا بهره ببرید یا تخم مرغ آبپز را به صورت حلقه ای برش بزنید و روی آن قرار دهید.

طرز تهیه سالاد فصل مناسب زمستان و بهار

برای اینکه سالادتان زیباتر گردد، می توانید با توجه به فصل، از میوه ها سبزیجات مخصوص همان فصل بهره ببرید. در ادامه قرار است 2 مدل از این سالادها را به طور دقیق یاد بگیرید:

طرز تهیه سالاد انار و کلم قرمز مخصوص شب یلدا

طرز تهیه سالاد فصل زمستانی

در فصل زمستان بهتر است از موادی بهره ببرید که به تقویت سیستم ایمنی بدن تان یاری می نماید. این سالاد می تواند از مواد زیر تشکیل گردد:

مواد لازممیزان
کاهو1 عدد بزرگ
کلم بروکلی1/2 عدد
هویج2 عدد میانه
پرتقال2 عدد
انار1 عدد
گردو1/2 لیوان
پنیر فتا1/2 لیوان
روغن زیتون3 قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش2 قاشق غذاخوری
عسل1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم

طرز تهیه سالاد:

با توجه به ذائقه خود می توانید هر کدام از مواد بالا را حذف کنید و به جای آن میوه یا سبزیجات دیگری را اضافه نمایید. کاهو و کلم بروکلی را خرد کنید، پوست هویج را بگیرید و رنده کنید. پرتقال ها را به صورت حلقه ای برش بزنید و دانه های انار را جدا نمایید. حالا همه این مواد را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب کنید؛ گردوها و پنیر فتای خرد شده را هم به آن ها اضافه نمایید.

طرز تهیه سس:

برای درست کردن سس، روغن زیتون، آب لیمو ترش، عسل، نمک و فلفل به خوبی با هم ترکیب کنید تا یکدست گردد. حالا سس را به سالاد اضافه و به خوبی همه مواد را با هم ترکیب کنید. سالاد شما آماده است.

طرز تهیه سالاد فصل بهاری

برای درست کردن سالاد فصل بهاری می توانید از ترکیب مواد زیر بهره ببرید:

مواد لازممیزان
کاهو1 عدد بزرگ
اسفناج تازه1 لیوان
هویج2 عدد میانه
نخود فرنگی تازه پخته شده1 لیوان
ریحان تازه1/2 لیوان
نعناع تازه1/4 لیوان
توت فرنگی1 لیوان
آووکادو1 عدد
دانه های آفتابگردان یا تخمه کدو1/4 لیوان
روغن زیتون3 قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش2 قاشق غذاخوری
عسل1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم

طرز تهیه سالاد:

کاهو و اسفناج را به صورت رشته ای خرد کنید. خیارها را به شکل حلقه ای برش بزنید و گوجه فرنگی ها را به تکه های کوچک هم مقدار تقسیم کنید. هویج را رنده و نعناع و ریحان را خرد نمایید. توت فرنگی ها را به صورت حلقه ای برش بزنید و آووکادو را به تکه های مکعبی کوچک تقسیم کنید. حالا در یک کاسه بزرگ همه مواد را با هم ترکیب نمایید و دانه های آفتابگردان یا تخمه کدو را داخل آن بریزید.

طرز تهیه سس:

برای درست کردن سس، روغن زیتون، آب لیمو ترش، عسل، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید و سس را داخل سالاد بریزید. همه مواد را خوب هم بزنید تا سالاد آماده سرو گردد. در آخر تکه های توت فرنگی و آووکادو را روی سالاد بچینید و چند برگ نعناع و ریحان برای تزیین روی آن قرار دهید.

طرز تهیه ساندویچ سالاد تن سریع، متفاوت و خوش طعم

سوالات متداول

در ادامه می خواهیم به چند سوال متداول پاسخ دهیم که احتمالا در فکر شما هم ایجاد شده است:

  • طرز تهیه سالاد فصل با کلم چگونه است؟

برای تهیه سالاد فصل با کلم می توانید از ترکیب نصف یک کلم سفید، نصف یک کلم قرمز، 2 عدد هویج، 2 عدد خیار، 2 عدد گوجه فرنگی، 4 عدد پیازچه و میزانی جعفری خرد شده بهره ببرید. همه مواد را به صورت ریز خرد و با هم ترکیب کنید. در آخر می توانید از مخلوط سس مایونز، ماست چکیده، نمک و فلفل و میزانی آب لیمو ترش به عنوان سس استفاده نمایید.

  • طرز تهیه سالاد فصل با رب گوجه چگونه است؟

طرز تهیه سالاد فصل با رب به صورت زیر است؛ این سالاد درواقع یک مدل ترشی خوشمزه است که می توانید آن را برای مدت طولانی تری در شیشه های دربسته و داخل یخچال نگه دارید. با مواد زیر می توانید به مقدار 5 کیلو ترشی سالاد فصل درست کنید:

مواد لازممیزان
گل کلم1 عدد بزرگ
کرفس1 دسته
بادمجاننیم کیلوگرم
خیار750 گرم
هویج1 کیلوگرم
موسیر70 گرم
سیر1 بوته
فلفل تند5 عدد
سیاهدانه2 قاشق غذاخوری
تخم گشنیز3 قاشق غذاخوری
پودر گلپرنصف قاشق چایخوری
آب1.5لیتر
سرکه قرمز1 لیتر
رب گوجه فرنگینیم کیلوگرم
نمکبه میزان لازم

مرحله اول: برای درست کردن این مدل سالاد، گل کلم را تکه تکه کنید، در یک قابلمه بزرگ بریزید و به مدت 1 الی 2 ساعت اجازه دهید تا در آب بماند و گل و لای آن خارج گردد. پس از آن کلم ها را از آب در بیاورید و کاملا بشویید. سپس آن ها را کنار بگذارید تا آب اضافی شان خارج گردد. در آخر آن ها را به مقدار دلخواه برش بزنید.

مرحله دوم: موسیرها را در یک کاسه بریزید و روی آن را با میزانی آب سرد بپوشانید تا به مدت 1 الی 2 ساعت در آب خیس بخورد. پوست بادمجان ها را بگیرید و آن ها را به صورت نگینی خرد کنید. هویج ها را بشویید و به صورت هم مقدار خرد کنید. ساقه و برگ های کرفس ها را بشویید و آن ها را برش بزنید. پوست خیارها را بگیرید و خردشان کنید. فلفل های تند هم باید در این مرحله خرد شوند.

مرحله سوم: حالا یک قابلمه را روی حرارت بگذارید، 1 لیتر آب و 1 لیتر سرکه قرمز را درون آن بریزید و اجازه دهید تا روی حرارت آغاز به جوشیدن نمایند؛ حالا هویج های خرد شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت 5 دقیقه در آن بماند. حالا کرفس ها را به آن اضافه کنید، پس از گذشت 5 دقیقه بادمجان، گل کلم و خیارها را داخل مایع ترشی بریزید و در نهایت موسیرها را اضافه کنید. مواد ترشی را هم بزنید و در آن را بگذارید.

مرحله چهارم: پس از گذشت چند دقیقه سیر و فلفل تند را بریزید و اجازه دهید که مواد ترشی سالاد به مدت 3 تا 4 دقیقه روی حرارت ملایم بپزند. در آخر رب گوجه فرنگی را با نیم لیتر آب مخلوط کنید تا رقیق گردد. سپس تخم گشنیز، سیاه دانه و پودر گلپر را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا یکدست گردد. حالا سس ربی را به سایر مواد ترشی اضافه کنید و اجازه دهید تا همه مواد با هم بجوشند و به غلظت مناسب برسند. حواس تان باشد که مواد ترشی نباید بیش از حد بپزند تا له شوند؛ همین که نیم پز شوند، کافی ست. وقتی ترشی از حرارت افتاد، آن ها را در شیشه های مناسب بریزید، بعد از 2 تا 3 ساعت درب شیشه ها را ببندید و اجازه دهید به مدت 10 روز استراحت کند تا حسابی جا بیفتد. بعد از باز کردن درب شیشه، باید آن را داخل یخچال نگه دارید تا کپک نزند.

  • طرز تهیه سالاد فصل قالبی چگونه است؟

سالاد فصل را می توانید به صورت قالبی درست کنید. برای این کار می توانید یک قالب بزرگ در نظر بگیرید و در قالب مورد نظر کیسه فریزر بکشید؛ طوری که کف و دیواره های ظرف را بپوشاند. حالا به مواد سالادتان میزان زیادی سس مایونز اضافه کنید تا چسبندگی بیشتری پیدا کند. می توانید لایه های سالاد را با رنگ های مختلفی از کلم قرمز، سفید و … آماده کنید و با میزانی فشار داخل ظرف لایه به لایه بچینید. در آخر لبه های اضافی کیسه فریزر را روی سالاد برگردانید و به مدت 2 تا 3 ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی خودش را بگیرد. در آخر سالاد را داخل یک ظرف برگردانید، کیسه فریزر را بردارید و روی آن را تزیین کنید. سس سالاد در این حالت نباید رقیق باشد تا ظاهر سالاد را بهم نریزد.

نکته آخر

در این مقاله طرز تهیه سالاد فصل مخلوط را به رو ش های متفاوت یاد گرفتیم و گفتیم که چگونه می توانید با سس های مختلف آن را مزه دار کنید. سالاد فصل می تواند کنار غذاهای مختلف سرو گردد یا به عنوان یک وعده غذای رژیمی به حساب بیاید. به شرط آنکه سس مایونز را حذف و ماست کم چرب را جایگزین نمایید. این سالاد را می توانید در فصل های مختلف سال درست کنید و از ترکیب طعم های تازه و بی نظیرش لذت ببرید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 تیر 1403 بروزرسانی: 22 تیر 1403 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1669

به "طرز تهیه سالاد فصل برای مهمانی ها با چند روش مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سالاد فصل برای مهمانی ها با چند روش مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید