جنگ واکسن ها موجب رسوایی قدرت هایی شده که دم از حقوق انسانی می زنند

به گزارش سفر به هند، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این که ایران به خاطر تحریم ها نمی تواند از منابع اقتصادی خود برای خرید واکسن به تعداد کافی استفاده کند، گفت: جنگ واکسن ها که به قاچاق، دزدی و مصادره واکسن و یا لوازم پزشکی منجر شده، موجب رسوایی قدرت هایی شده که دم از حقوق انسانی می زنند.

جنگ واکسن ها موجب رسوایی قدرت هایی شده که دم از حقوق انسانی می زنند

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی امروز (سه شنبه) با حضور در چهارمین اجلاس مجازی بنیاد رهبران برای صلح که به ریاست رافارن نخست وزیر پیشین فرانسه تشکیل شد، با اشاره به اوضاع یمن، کشتار مسلمانان در میانمار و شرایط سوریه توضیح داد: متاسفانه شورای امنیت تبدیل به باشگاهی شده است که حق وتو در آن، منافع قدرت های عظیم را تضمین می نماید، حتی اگر این حق وتو منجر به کشتار ده ها هزار انسان بیگناه گردد.

وی با بیان این که ملت های بیدار در خاورمیانه کوشش جدی برای آزادی خود دارند، اضافه نمود: این در حالی است که قدرت های غربی درصدد سوداگری با فروش سلاح های مخرب به متجاوزان منطقه ای هستند. نمونه آن کشور فقیر یمن است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی شرایط مدیریت جهانی توزیع واکسن کرونا را موجب رسوایی قدرت هایی خواند که دم از حقوق انسانی می زنند و اعلام نمود: عجیب تر آن که کشوری مانند ایران حتی نمی تواند از منابع مالی خود به دلیل تحریم ثانویه آمریکا برای خرید واکسن به تعداد کافی استفاده کند.

خرازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشکل قدرت های غربی با قدرت های نوظهور و ملت های دیگر دموکراسی نیست، بلکه نگاه از بالا به پایین آن ها نسبت به دیگر جوامع و ملت ها و عدم احترام به فرهنگ آن هاست.

وی با اشاره به نظرسنجی جدیدی که بنیاد ائتلاف دموکراسی ها انجام داده و بر اساس آن 64 درصد پاسخگویان نابرابری را عظیم ترین تهدید برای دموکراسی جهانی تلقی نموده اند و 44 درصد پاسخگویان، آمریکا را تهدیدی برای دموکراسی دانسته اند، گفت: وقتی دیده می گردد که این قدرت ها از دولت هایی که کاملا با دموکراسی و حقوق بشر بیگانه اند، حمایت سیاسی و نظامی می نمایند، نمی توان پذیرفت که دموکراسی و حقوق بشر واقعاً دغدغه آن هاست.

مشروح اظهارات خرازی را در این جا می خوانید:

وی طی سخنانی در این نشست مجازی مطرح کرد: روحیه ضد غربی در کشور های جنوب به دلیل عملکرد بعضی دولت های غربی به سرعت در حال تشدید است و دلیل آن خود برتربینی قدرت های غربی نسبت به کشور های جنوب و عدم احترام به فرهنگ و سنت های آن هاست. در اینجا ضروری است تأکید کنم که قدرت های غربی برای سرکوب ملت هایی که برای آزادی خود دست به مبارزه می زنند از برچسب تروریسم استفاده می نمایند، در حالی که بین مبارزه آزادیبخش ملت ها و اقدامات گروه های تروریستی باید تفاوت قائل شد.

خرازی اضافه نمود: شرایط ژئوپلیتیک، معادلات سیاسی، مالی و واقعیت های میدانی در جهان امروز به میزان قابل توجهی تغییر نموده است. کشوری مانند ایران به عنوان یک قدرت نوظهور با وجود هشت سال جنگ و چند دهه تحریم از جمله تحریم حداکثری ترامپ توانسته است مقاومت نموده، موقعیت خود را تثبیت و در مبارزه با داعش و القاعده نقش برجسته ای را ایفا نماید. ملت های بیدار در خاورمیانه کوشش جدی برای آزادی خود دارند، در حالی که قدرت های غربی در صدد سوداگری با فروش سلاح های مخرب به متجاوزان منطقه ای هستند. نمونه آن کشور فقیر یمن است.

وزیر خارجه پیشین مطرح کرد: دورنمای بهداشتی در جهان ناامید نماینده است و کشور های جنوب نگران شرایط خود هستند. این که بر اساس آمار های موجود تا سرانجام فوریه 2021، کشور های فقیر و دارای درآمد متوسط جمعاً 675 میلیون دُز واکسن کووید 19 دریافت نموده اند و کشور های ثروتمند 4.2 میلیارد و چند برابر احتیاج واقعی شان واکسن دریافت نموده اند، نگران نماینده است. عجیب تر آنکه کشوری مانند ایران حتی نمی تواند از منابع مالی خود به دلیل تحریم ثانویه آمریکا برای خرید واکسن به تعداد کافی استفاده کند. جنگ واکسن ها نیز که به قاچاق، دزدی و مصادره واکسن و یا لوازم پزشکی منجر شده، موجب رسوایی قدرت هایی شده است که دم از حقوق انسانی می زنند.

خرازی اضافه نمود: مقابله با چالش های کنونی جهان مستلزم شکل گیری نظم چندجانبه نوین بر اساس واقعیت ها، اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت و همچنین عدم مداخله قدرت های عظیم در سازمان های بین المللی است.

وی گفت: متأسفانه شورای امنیت تبدیل به کلوپی شده است که به واسطه حق وتو، منافع قدرت های عظیم را تضمین می نماید، حتی اگر این حق وتو منجر به کشتار ده ها هزار انسان بیگناه گردد. متأسفانه نمونه های چنین فجایعی در تاریخ شورای امنیت فراوان است و امروزه نیز به همین دلیل شاهد ادامه جنگ در یمن، کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار و شرایط سوریه و دیگر مناطق هستیم.

خرازی گفت: در گزارش سالانه، از افزایش تعداد اعضای شورای امنیت صحبت شده است، ولی به نظر اینجانب این ساختار از بنیان مشکل دارد و اضافه نمودن چند کشور دیگر به اعضای دائم این شورا ممکن است مشکل آن کشور ها را حل نماید، ولی نمی تواند به ارتقای امنیت بین المللی یاری کند. به نظر اینجانب راه چاره را باید در دموکراتیک ساختن ساختار سازمان ملل و شورای امنیت جستجو کرد.

به گزارش فارس، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اعلام نمود: موضوع دیگری که گزارش سالانه چالش اصلی چندجانبه گرایی دانسته و بر ضرورت مصاحبه درباره آن تأکید نموده، دموکراسی است. به نظر اینجانب مشکل قدرت های غربی با قدرت های نوظهور و ملت های دیگر دموکراسی نیست، بلکه نگاه از بالا به پایین آن ها نسبت به دیگر جوامع و ملت ها و عدم احترام به فرهنگ آن هاست. آن ها جهان را با معیار ها و شاخص های خود می سنجند و اصرار دارند مدل دموکراسی خود را بدون توجه به تنوع فرهنگی و ارزشی جوامع مختلف بر آن ها تحمیل نمایند.

وی گفت: البته، چنین نگاهی هیچ گاه از سوی کشور های جنوب پذیرفتنی نیست. از طرف دیگر وقتی دیده می گردد که این قدرت ها از دولت هایی که کاملاً با دموکراسی و حقوق بشر بیگانه اند، حمایت سیاسی و نظامی می نمایند، نمی توان پذیرفت که دموکراسی و حقوق بشر واقعاً دغدغه آن هاست.

خرازی اضافه نمود: در اینجا توجه شما را به نظرسنجی جدیدی که بنیاد ائتلاف دموکراسی ها به ریاست آقای راسموسن، نخست وزیر پیشین دانمارک و دبیرکل پیشین ناتو در ماه مه 2021 در 53 کشور و بین 50000 نفر انجام داده است، جلب می کنم که طبق آن 64 درصد پاسخگویان نابرابری را عظیم ترین تهدید برای دموکراسی جهانی تلقی نموده اند و 44 درصد پاسخگویان، آمریکا را تهدیدی برای دموکراسی دانسته اند.

وی در سرانجام گفت: امیدوارم این گفتگو ها و کوشش صادقانه بنیاد رهبران برای صلح بتواند به سهم خود در کاهش چالش های کنونی جهان و شکل گیری نظم جدید و چندجانبه گرایی نوین مؤثر افتد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1008

به "جنگ واکسن ها موجب رسوایی قدرت هایی شده که دم از حقوق انسانی می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ واکسن ها موجب رسوایی قدرت هایی شده که دم از حقوق انسانی می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید