تولیدکنندگان منطقه ها آزاد ملزم به درج قیمت تولیدکننده می شوند

به گزارش سفر به هند، طبق اعلام سازمان حمایت، کلیه واحدهای تولیدی فعال مستقر در منطقه ها آزاد و ویژه مالی در صورت عرضه تولیدات خود در بازارهای داخل کشور، موظفند قیمت تولیدنماینده را روی کالاها درج نمایند.

تولیدکنندگان منطقه ها آزاد ملزم به درج قیمت تولیدکننده می شوند

به گزارش خبرنگاران، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان طی نامه ای به دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد تجاری و صنعتی خواهان اجرای طرح شفاف سازی قیمت به وسیله درج قیمت فراورینماینده بر روی کالاهایی که در منطقه ها آزاد تجاری - صنعتی فراوری می گردد شد.

تابش با اشاره به بند 23 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی منبی بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار و قوانین این حوزه از جمله ماده 6 قانون تعزیرات حکومتی، ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف نمایندگان و مواد 15 و 65 قانون اصلاح نظام صنفی بر ضرورت درج قیمت، گفته که اجرای این طرح یک مطالبه عمومی و الزامی است.

بعلاوه به گفته وی براساس دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی که آذر ماه از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده و بعلاوه بر اساس بخشنامه های متعدد سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان، کلیه واحدهای فراوریی فعال مستقر در منطقه ها آزاد و ویژه مالی در صورت عرضه فراوریات خود در بازارهای داخل کشور موظفند قیمت فراورینماینده را روی کالاها درج نمایند.

بر اساس این ابلاغیه قیمت فراورینماینده/واردنماینده درج شده بر روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب های صادره فاکتورهای فروش باشد. حداکثر مبغلی که به وسیله مجموع حلقه های توزیعی از تامین نماینده تا مصرف نماینده می تواند به قیمت فراوری نماینده/ واردنماینده اضافه گردد نیز شامل مجموع ضریب سود و هزینه های پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است. البته در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ یاد شده به اندازه ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

بعلاوه کلیه واحدهای فراوریی/وارداتی باید اقدامات لازم را جهت اطلاع رسانی و مطلع سازی شبکه های توزیع و مصرف نمایندگان مرتبط را انجام دهند و خرده فروشان هم باید برچسب قیمت مصرف نماینده را با لحاظ سود و هزینه های مصوب و درصد سودهای اعمالی را به صورت شفاف درج نمایند.

پروژه شفاف سازی قیمت به وسیله درج قیمت فراورینماینده از چهاردم دی ماه آغاز شده است. بر اساس این طرح کلیه واحدهای فراوریی و واردنماینده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه، انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی و انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از 27 آذرماه مکلف به درج قیمت فراورینماینده شده بودند و واحدهای فراورینماینده و واردنماینده انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته بندی شده، فرآورده های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، 51 قلم لوازم یدکی خودرو نیز از 23 بهمن ملزم به اجرای این طرح هستند.

اخیرا قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی درباره معیار گرانفروشی برای خریداران با درج قیمت فراورینماینده (به جای قیمت مصرف نماینده) گفت که اگر قیمت نهایی خریدار در کالای تند مصرف بیش از20 درصد و در کالاهای کند مصرف بیش از 30 درصد باشد، مصداق گران فروشی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1346

به "تولیدکنندگان منطقه ها آزاد ملزم به درج قیمت تولیدکننده می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولیدکنندگان منطقه ها آزاد ملزم به درج قیمت تولیدکننده می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید