چرا فروشگاه های زنجیره ای محبوب هستند؟

به گزارش سفر به هند، تورم تقریبا در تمام جهان وجود دارد، اما در برخی نقاط مردم سرعت افزایش قیمت ها را بیشتر احساس می نمایند و هر بار به خرید می روند نسبت به مرتبه قبل بیشتر کارت می کشند. خرید از فروشگا ه های زنجیره ای یکی از راه کار هایی است که تاثیر سرعت رشد قیمت ها را کاهش می دهد.

چرا فروشگاه های زنجیره ای محبوب هستند؟

به گزارش خبرنگاران؛ فروشگاه های زنجیره ای این موهبت را مدیون کنترل بالای خود هستند. یعنی، چون مشتری هاشان زیاد است، سودشان در فروش تعداد بالایی از یک محصول خلاصه می گردد. در این مدل فروش با اعمال تخفیف می توان مشتری های بیشتری جذب کرد. در یک گزارش مفصل آنالیز خواهیم کرد که خرید از فروشگاه های زنجیره ای برای مردم عادی چه منافعی خواهد داشت.

آنالیز تغییرات یک ساله قیمت برنج

برنج ایرانی اردیبهشت سال جاری بین 68 هزار و 800 تومان تا 149 هزار و 900 تومان، به ازای هر کیلو قیمت داشته است. مردم در فروشگاه های زنجیره ای شانس استفاده از تخفیف را داشتند و بابت کیسه 10 کیلویی یکی از مرغوب ترین انواع برنج داخلی، دست کم 15 درصد کمتر هزینه پرداخت کردند.

فروشگاه های زنجیره ای کشور، اردیبهشت سال جاری برنج ایرانی طارم در کیسه 10 کیلویی را عوض یک میلیون و 499 هزار تومان، با قیمت یک میلیون و 299 هزار تومان عرضه نموده اند. آمار ها نشان می دهد، مقرون به صرفه ترین مدل برنج داخلی اردیبهشت پارسال، در فروشگاه های زنجیره ای 57 هزار و 600 تومان فروش رفته است.

قیمت کیسه 10 کیلویی برنج هندی ابتدای سال گذشته، حداقل 244 هزار تومان و حداکثر 300 هزار تومان بوده؛ به عبارتی پارسال خرید هر کیلو برنج هندی از فروشگاه های زنجیره ای کشور، نهایتا کیلویی 30 هزار تومان هزینه داشته است. قیمت یک کیلو برنج هندی در ابتدای سال 1402، به حداقل 30 هزار و 300 تومان و حداکثر 52 هزار و 500 تومان افزایش پیدا نموده است.

قیمت برنج هندی در کیسه 10 کیلویی با برند طبیعت اردیبهشت سال جاری 525 هزار تومان بوده، اما در فروشگاه زنجیره ای افق کوروش پس از اعمال تخفیف، 486 هزار تومان به فروش رسیده است.

آنالیز تغییرات یک ساله قیمت چای، قند و شکر

قیمت چای 500 گرمی، اردیبهشت سال جاری در فروشگاه های زنجیره ای مشهور تا 199 هزار و 800 تومان پیش رفت. در فروشگاه های زنجیره ای، همین چای پس از اعمال تخفیف با قیمت 189 هزار و 800 تومان عرضه شده و فروشگاه های زنجیره ای آن را 175 هزار تومان دست مشتری رسانده اند. علت تفاوت قیمت یک مدل چای در این دو فروشگاه را باید در تاریخ متفاوت فراوری محصولات دنبال کنید.

چای 500 گرمی عطری در فروشگاه ها عوض 199 هزار و 400 تومان، با قیمت 153 هزار و 900 تومان فروش رفته است. همین مدل چای سال قبل حداکثر 100 هزار تومان قیمت داشت. قیمت چای ایرانی با وزن 450 گرم، در فروشگاه های زنجیره ای اردیبهشت سال جاری حداقل 54 هزار تومان بوده است.

شکر در بسته بندی های یک کیلویی، اردیبهشت سال جاری به وسیله فروشگاه های زنجیره ای با قیمت 34 هزار تومان تحویل مردم شده است. اردیبهشت پارسال همین محصول، 16 هزار و 350 تومان قیمت داشت. قیمت قند بسته بندی در وزن 500 گرم نیز پارسال حدود 14 هزار و 900 تومان بوده که سال جاری تا 21 هزار تومان پیش رفته است. با این حال فروشگا ه های زنجیره ای این محصول را با تخفیف به قیمت 20 هزار و 800 تومان عرضه کرد.

آنالیز تغییرات یک ساله قیمت روغن

قیمت روغن جامد پنج کیلویی به وسیله سه برند اصلی کشور، سال جاری در ادیبهشت ماه حدود 365 هزار و 400 تومان بود، اما فروشگاه های زنجیره ای پیروز شدند همین محصول را بین 339 هزار و 500 تومان تا 358 هزار تومان دست مصرف کنندگان برسانند.

قیمت روغن جزو معدود اقلام حاضر در سبد کالای لازم است که سال جاری در مقایسه با گذشته مقرون به صرفه شده؛ اردیبهشت پارسال (1401) برای خرید یک حلب روغن جامد پنج کیلویی مجبور بودیم 406 هزار تومان پول بپردازیم. در آن موقع روغن سرخ کردنی با حجم 810 میلی لیتر، پس از اعمال تخفیف 63 هزار تومان فروخته می شد، ولی سال جاری فراوریکنندگان روغن را 500 تومان مقرون به صرفه تر عرضه کردند و در صورت خرید از فروشگاه های زنجیره ای، حتی می توانستید آن را 56 هزار و 500 تومان خریداری کنید. قیمت روغن سرخ کردنی 810 میلی لیتری، اردیبهشت سال جاری در فروشگاه ها تا 53 هزار تومان کاهش پیدا کرد.

آنالیز تغییرات یک ساله قیمت انواع کنسرو و رب گوجه فرنگی

قیمت کنسرو لوبیا 400 گرمی هم ظرف یک سال از حدود 15 هزار و 600 تومان و 19 هزار و 200 تومان، تا 24 هزار تومان افزایش پیدا نموده است، اما اگر به فروشگاه های زنجیره ای مراجعه کنید، معمولا می توان از حدود پنج درصد تخفیف بهره برد.

قیمت رب گوجه فرنگی 800 گرمی، اردیبهشت سال قبل 30 هزار و 900 تومان بوده. همین محصول را سال جاری 45 هزار تومان قیمت گذاری نموده بودند، اما فروشگاه زنجیره ای آن را با نرخ 36 هزار تومان تحویل مشتریان خود داده است.

مشتریان فروشگاه های زنجیره ای بابت خرید کیسه 10 کیلویی یکی از مرغوب ترین انواع برنج داخلی، دست کم 15 درصد تخفیف گرفته اند

آنالیز تغییرات یک ساله قیمت لبنیات

قیمت شیر پرچرب یک لیتری اردیبهشت سال جاری تا 26 هزار تومان پیش رفت، اما فروشگاه های زنجیره ای همین محصول را پس از اعمال تخفیف با قیمت 23 هزار و 400 تومان می فروشند. شیرپرچرب یک لیتری، در بعضی فروشگاه ها حتی 19 هزار و 500 تومان قیمت خورد.

قیمت شیر پرچرب یک لیتری، اردیبهشت پارسال به طور میانه 14 هزار تومان بود، اما فروشگاه های زنجیره ای آن را با تخفیف 12 هزار و 600 تومان عرضه می کردند. اگر کف قیمت را درنظر بگیریم، باز هم شیر پرچرب یک لیتری ظرف یک سال اخیر حدود 50 درصد گران شده است.

قیمت پنیر در همین مدت حدود 40 درصد بالارفته. پنیر 400 گرمی، اردیبهشت پارسال حداکثر 28 هزار تومان فروخته می شد، اما سال جاری در حالی که همین اندازه پنیر 40 هزار تومان فروخته می شد، مشتریان فروشگاه های زنجیره ای، آن را 33 هزار و 500 تومان خریداری کردند.

افزایش قیمت لبنیات در بعضی اقلام، خیلی بیشتر از این حرف هاست. مثلا قیمت ماست پرچرب دو کیلوگرمی پارسال 33 هزار و 500 تومان بود، اما سال جاری به 55 هزار تومان افزایش پیدا نموده هرچند اگر اردیبهشت سال جاری مشتری فروشگاه های زنجیره ای می شدید، می توانستید ماست پرچرب دو کیلوگرمی را 43 هزار و 900 تومان خریداری کنید.

آنالیز تغییرات یک ساله قیمت گوشت و مرغ

گوشت چرخ نموده در بسته بندی یک کیلوگرمی اردیبهشت سال جاری به وسیله فروشگاه های زنجیره ای با قیمت 248 هزار تومان عرضه شد. نوع مرغوب تر همین محصول را 385 هزار و 900 تومان قیمت گذاری نموده بودند. پارسال قیمت گوشت چرخ نموده بسته بندی شده یک کیلوگرمی حداقل 136 هزار تومان و حداکثر 171 هزار تومان بود.

یک کیلوگرم گوشت ران گوساله بسته بندی در فروشگاه های زنجیره ای پارسال 216 هزار تومان قیمت داشت، اما سال جاری این عدد برای نوع مرغوب تا 412 هزار و 900 تومان افزایش پیدا نموده است. مردم نوع معمولی گوشت ران گوساله در بسته بندی یک کیلوگرمی را اردیبهشت سال جاری از فروشگاه های زنجیره ای 299 هزار تومان خریداری نموده اند.

قیمت مرغ قطعه بندی شده هم اردیبهشت سال جاری حدود 130 تا 176 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود. فروشگاه های زنجیره ای ران مرغ بسته بندی در وزن یک کیلوگرم را حداقل 128 هزار تومان فروختند و یک کیلو سینه مرغ بسته بندی را بین 144 تا 176 قیمت گذاری کردند. همین اندازه سینه مرغ پارسال همین موقع از سال حدود 95 هزار تومان فروخته می شد.

آنالیز تغییرات یک ساله قیمت انواع شوینده

قیمت پودر لباسشویی، اردیبهشت سال جاری گرمی 62 تومان ارزش داشته، اما پارسال همین اندازه پودر لباسشویی را 31 تومان می فروختند. بسته 600 گرمی پودر لباسشویی به این ترتیب 37 هزار و 200 تومان به فروش رسید. قیمت پودر لباسشویی 500 گرمی، سال جاری 22 هزار و 650 تومان بود که در صورت خرید از فروشگاه زنجیره ای می توانستید آن را حدود 20 درصد مقرون به صرفه تر خریداری کنید.

شامپو 400 گرمی، اردیبهشت سال جاری به طور میانه در فروشگاه های زنجیره ای کشور 21 هزار 950 تومان قیمت داشت. پارسال همین شامپو را 15 هزار و 500 تا 18 هزار و 800 تومان می فروختند. برای اینکه مردم با افزایش قیمت شامپو راحت تر کنار بیایند، در یک سری از فروشگاه های زنجیره ای برای فروش شامپو تخفیف پنج درصدی لحاظ می گردد.

قیمت مایع ظرفشویی در وزن یک کیلویی نیز سال جاری در حالی به 45 هزار و 775 تومان رسیده که پارسال می توانستیم آن را نهایتا 25 هزار و 140 تومان بخریم. قیمت مایع دستشویی 500 گرمی نیز از 22 هزار و 700 تومان پارسال تا 35 هزار تومان بالا رفته که معادل رشد بیش از 50 درصدی است. با این حال می توانید به فروشگاه های زنجیره ای بروید که حداقل برای فروش این محصول تخفیف درنظر می گیرند و مایع دستشویی را با قیمت 33 هزار و 950 تومان دست مشتری می رسانند.

منبع: فرارو
انتشار: 3 تیر 1402 بروزرسانی: 3 تیر 1402 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1616

به "چرا فروشگاه های زنجیره ای محبوب هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فروشگاه های زنجیره ای محبوب هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید