یارانه انرژی چندین برابر بودجه عمرانی است

به گزارش سفر به هند، رئیس اتاق کرمان گفت: در ایران منابع عظیمی برای توزیع یارانه انرژی در نظر گرفته می گردد که مقدار این منابع در استان کرمان چندین برابر بودجه عمرانی است و می توان از آنها به اسم منابع اتلاف انرژی یاد کرد.

یارانه انرژی چندین برابر بودجه عمرانی است

سید مهدی طبیب زاده، در اولین نشست مجازی اندیشکده تدبیر انرژی با موضوع حکمرانی انرژی در ایران؛ شرایط و چالش ها گفت: در کشور ما سالانه بیش از 86 میلیارد دلار یارانه در حوزه انرژی پرداخت می گردد که از این حیث در جهان بالاتر از کشور چین، در رتبه نخست قرار داریم.

رئیس اتاق کرمان با طرح این سؤال که چگونه می توان این منابع بزرگ را در اختیار اقتصاد کشور قرار داد، گفت: آمادگی برای تدوین سند اصلاح الگوی مصرف انرژی به منظور حفاظت از منابع نسل های آینده وجود دارد.

طبیب زاده، با بیان اینکه تحمیل خاموشی ها، زیان هنگفتی به صنایع وارد نموده، اضافه کرد: متأسفانه درخواست برای استفاده از انرژی مقرون به صرفه در سطوح مختلف از فراوری و صنعت گرفته، تا نهادها و مردم وجود دارد و این موضوع باعث ایجاد رانت های فراوان شده است.

او توضیح داد: باید راهکاری برای جبران اتلاف انرژی پیدا کرد که این موضوع احتیاج به اقدام جدی حکمرانان دارد. رئیس اتاق کرمان، اضافه کرد: اندیشکده انرژی ایران که با حمایت اتاق کرمان راه اندازی شده می تواند با استفاده از تجربیات افراد صاحب نظر، حکمرانی انرژی را اصلاح و بهبود بخشد.

در این نشست مسعود نیلی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با ارائه مقاله ای در مورد منابع فراوان انرژی در کشور، از چالشی با اسم کمبود در عین وفور یاد کرد و گفت: انتظار می رود از این منابع فراوان در راستای توسعه مالی کشور استفاده گردد، اما تنها مزیت این انرژی ها به شکل فاجعه مصرف انرژی دیده می گردد، موضوعی که به شکل بحران تأمین برق خودنمایی می نماید.

او اضافه کرد: نظام تصمیم گیری در دهه های گذشته نسبت به رشد مصرف بی تفاوت نبوده و سیاست هایی همانند افزایش قیمت حامل ها و یا سهمیه بندی را در پیش گرفته اما این موارد فایده ای نداشته است.

نیلی در ادامه گفت: سیاستمداران باید درک درستی از چرایی مسائل حوزه انرژی داشته باشند و عزم خود را برای اصلاح وضع موجود جزم نمایند.

بعلاوه در این نشست رئیس سابق پژوهشگاه نیرو هم گفت: راهکار مسائل حوزه انرژی، کاهش دخالت حکمرانان و افزایش مشارکت تشکل ها است.

محمدصادق قاضی زاده، اضافه کرد: فرآیند تصمیم گیری حاکمان باید به گونه ای باشد که بستر لازم برای اندیشه ورزی، همراه با تحول گرایی فراهم گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، توزیع یارانه به وسیله حامل های انرژی را مثالی از حکمرانی ناکارآمد توصیف کرد و گفت: بایدبا برنامه ریزی متمرکز برای تأمین نیروگاه ها، توجه به ظرفیت نیروگاهی و احتیاج آینده و آنالیز ظرفیت های فراوری انرژی، مسائل این حوزه را رفع کرد.

شایان ذکر است در این نشست که به همت اندیشکده انرژی اتاق کرمان برگزار گردید، بیش از 100 نفر از فعالان و صاحب نظران حوزه انرژی به صورت مجازی حاضر شدند و به بحث و گفتگو پرداختند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1126

به "یارانه انرژی چندین برابر بودجه عمرانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه انرژی چندین برابر بودجه عمرانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید