سرمایه گذاری 2800 میلیارد تومانی دولت برای تکمیل راه آهن خواف-هرات

به گزارش سفر به هند، تهران(پانا)- وزیر راه و شهرسازی از سرمایه گذاری دولتی حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومانی تکمیل راه آهن خواف-هرات خبر می دهد و می گوید ایستگاه راه آهن خواف- هرات در 20 آذرماه با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به طور رسمی افتتاح می گردد.

سرمایه گذاری 2800 میلیارد تومانی دولت برای تکمیل راه آهن خواف-هرات

به گزارش وزارت راه و شهرسازی،محمد اسلامی با اشاره به اتمام کار اجرایی راه آهن خواف- هرات، اضافه کرد: این پروژه یکی از کریدورهای مهم ترانزیتی منطقه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این پروژه می تواند تحرک خوبی در توسعه زیرساخت ها در افغانستان ایجاد کند چرا که این طرح امکان بهره برداری از معادن این کشور را برای ملت افغانستان مهیا می نماید و می تواند موجب شکوفایی اقتصادشان گردد.

وی با بیان اینکه این طرح به تمامی با بودجه دولت ساخته شده است، طرح حدود 140 کیلومتر است که از 2 سال پیش به صورت بسیار جدی و قاطع پیگیری شده و اکنون تمام ایستگاه ها و خط های آن آماده بهره برداری شده است.

اسلامی با برشمردن مزیت های اقتصادی طرح برای کشورهای منطقه گفت: اکنون ارتباط ریلی ما از اینچه برون و سرخس برقرار است. راه نزدیک تر از جهت افغانستان است که به ازبکستان و بعد به چین متصل می گردد. راه آهن ازبکستان از مرز حیرتان افغانستان داخل مرز افغانستان حدود 60 کیلومتر در مرز ترمه به حیرتان و به مزار شریف آمده است که اتصال این خط راه آهن یکی از کریدورهای مهم آسیا و این منطقه از کشور ما خواهد بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه ایران به تعهد خود برای احداث خط ریل خواف - هرات عمل نموده است، گفت: تکمیل این جهت با این هدف بوده که بتواند در فرآیند توسعه زیرساخت ها در افغانستان، تحرک ایجاد گردد. زیرا این جهت ریلی برای افغانستان لازم است. کشور افغانستان همیشه به دنبال آن بوده تا آن جهت را متحول کند به ویژه که معادن سنگ آهن بسیار گسترده و غنی در افغانستان موجود است و آنها احتیاج دارند که به شبکه ریلی و حمل و نقلی متصل شوند تا بتوانند از ظرفیت بزرگ معادنی که دارند، بهره ببرند و آن را به شمال و جنوب کشور ما انتقال دهند و بدین ترتیب اقتصاد خود را شکوفا نمایند.

اسلامی با اشاره به اینکه راه آهن خواف- هرات، توسط ایران و بر اساس معاهده سه جانبه بین ایران، افغانستان و هندوستان صورت گرفته است، گفت: معاهدات منطقه ای که تا به امروز اجرایی شد، همه به وسیله استفاده از جاده و حول محور چابهار بود. در عین حال، یکی از کشورهای پیروز در زمینه استفاده از ظرفیت های چابهار و گسترش تبادلات، افغانستان بوده که بسیار روان و با سهولت تبادلات تجاری دو کشور برقرار شد.

وی یادآور شد: همیشه از افغانستان سپاسگزار بودیم که در موضوع تبادلات تجاری و رفت و آمدهای بازرگانی بین بازرگانان و تجار دو کشور حتی در شرایط کنونی، نسبت به کاهش رفت و آمدها تغییرات کاهشی ایجاد نکردند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اجرای این طرح در اجلاس یاری به افغانستان در سال 85 بین روسای جمهور دو کشور امضا و عملیات اجرایی این پروژه از سال 86 شروع شد. در بازه زمانی 6- 7 ساله به دلیل مسائل امنیتی و شرایطی که در منطقه پیش آمد، این پروژه با وقفه روبرو شد اما از 2 سال گذشته به صورت کاملا جدی و قاطع موضوع را پیگیری کردیم تا این پروژه را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

به گفته اسلامی، هفته گذشته قطار باری و مسافری از سوی ایران به افغانستان اعزام شد ودر این جهت ریلی هم در بخش بار و هم مسافر، تقاضا وجود دارد و اولین سرویس قطاری که عبور می نماید، با فرمان روسای جمهوری دو کشور بار از دو سو جابجا می گردد.

برگزاری جشن خودکفایی احداث واگن های باری

اسلامی با اشاره به 18 آذرماه و برگزاری جشن خودکفایی واگن های باری گفت: در دو سال گذشته با اهتمام ویژه به دنبال آن رفتیم تا از ظرفیت های ملی استفاده حداکثری کنیم و به زودی برای سایر اقلام راه آهن نیز جشن خودکفایی اعلام می کنیم.

به گفته وی، امروزه وزارت راه و شهرسازی با بکارگیری همه ظرفیت ها و شرکت های دانش بنیان دستورکارهای مفصلی را تعریف نموده و در مرحله اجرا قرار داده است. به نحوی که هیچ یک از اقلامی که برای روسازی راه آهن مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین تجهیزاتی که برای لوکوموتیو، واگن های باری و مسافربری و انواع و اقسام مورد بهره برداری قرار گرفته، به خارج از کشور وابستگی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران در صنعت ریلی به خودکفایی رسیده است، اضافه کرد: یک نهضت قدرتمند و مومنانه ای در شرکت راه آهن به وجود آمده و در مرکز جهادی پیشرفت در راه آهن ترکیبی از نخبگی و خبرگی متعهدانه به دنبال پیشبرد برنامه ها هستند.

وی در مورد قطعه ای که تعهد دولت افغانستان است، گفت: آن جهت نیز باید با جهتی که اکنون ایران تکمیل نموده است، افتتاح می شد که امید است با تمهیداتی که صورت گرفته بخش تعهد دولت افغانستان نیز تکمیل گردد.

اعلام آمادگی ایران برای تکمیل جهت ریل روزنک به هرات و هرات به مزار شریف

اسلامی در مورد تکمیل بخش تعهد افغانستان بیان نمود: مذاکرات مقدماتی صورت گرفته تا بتوانیم توسط شرکت های ایرانی جهت در تعهد دولت افغانستان را در قالب تهاتر با اقلام معدنی افغانستان، تکمیل کنیم. شرکت های ایرانی این پیشنهاد را ارایه نموده اند، مذاکرات مقدماتی صورت گرفته است تا بتوانیم راه آهن را از ایستگاه روزنک به هرات و از هرات به مزار شریف متصل کنیم تا خط ریلی ابریشم نیز از این جهت احداث گردد تا هم نقش رونق اقتصادی - اجتماعی افغانستان را دنبال کند و هم ایران از آن بهره مند گردد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این جهت به ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین می رود و از این طریق به کشورهای آسیای میانه متصل می شویم.

به گفته وی، جهت ایران به هند از جهت چابهار است که خط کشتیرانی پیوسته و برنامه ریزی شده ما برای هند و چابهار برقرار است و فرصت بسیار خوبی برای بازرگانان ایرانی و افغانستانی خواهد بود تا بارهای صادراتی افغانستان به هندوستان از این جهت انجام می گردد.

اسلامی اضافه کرد: ایران همچنین با روسیه تفاهم نموده است، زیرا سالانه حداقل 90 میلیون تن بار بین روسیه و هندوستان جابه جا می گردد که برای ایران سهم ارزشمندی را مشخص می نماید و امید است از این ظرفیت نیز بهره مند شویم و بتوانیم بخشی از بار ترانزیتی که هم اکنون به وسیله دریاها طی می گردد را به وسیله مرز ریلی در شمال کشور به هندوستان انتقال دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران در کوشش است تا سهم ترانزیت خود را به حداقل سالانه 50 میلیون تن برساند.

اسلامی با اشاره به تاثیر این جهت ریلی در مناسبات ایران و افغانستان گفت: تراکم سنگین کامیون در مرز میلک و در مرز دوغارون وجود دارد که این جهت ریلی یاری می نماید تا حجمی از بارها در جهت ریل جابه جا گردد و کاهش تراکم کامیون ها را در مرزهای اعلام شده داشته باشیم. از لحاظ هزینه و قیمت تمام شده نیز راه آهن ارزان تر است و می تواند مقیاس بزرگتر بار را در زمان کوتاه و ارزان تر منتقل کند و مورد استقبال تجار است. ضمن اینکه اعلام آمادگی تجار برای انتقال بار به وسیله ریل، دریافت شده است.

وزیر راه و شهرسازی درباره مزیت رقابتی این جهت ریلی برای ایران نیز گفت: اگر رقابت نباشد، جامعه بشری دچار بحران می گردد. ایران باید مزیت رقابتی ایجاد کند و بتواند با حداکثر جاذبه ای که ایجاد می نماید، سهم بالاتری را به دست آورد.

اسلامی تاکید نمود: برای شکوفایی اقتصاد کشور، باید اقتصاد را از جغرافیای سرزمینی گسترش دهیم و سهم بازار بیشتری را دریافت کنیم. راه چاره هم این است که بتوانیم با تفاهم نامه های مشترک و با تعرفه های ارزان تر و ایجاد جذابیت در ارایه خدمات و جذابیت در قیمت تمام شده و کیفیت نگهداشت، سهم خود در بکارگیری فرصت های تجاری در منطقه را افزایش دهیم.

کوشش برای ایجاد صنایع در پس کرانه های بنادر کشور

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به کشورهای آسیای میانه که به آب دسترسی ندارند، پیشنهاد ارایه زمین در بنادر ایران را داده ایم تا هر کشور بتواند نقطه ای را در بنادر ایران داشته باشد، انبار ایجاد و ظرفیت سازی کند. همچنین با تعرفه ها و شرایطی که برای آنها ایجاد مزیت می نماید، در کوشش هستیم که در پس کرانه های بنادر ایران صنایعی ایجاد گردد تا کشورها ترغیب به سرمایه گذاری شوند. زیرا همه آنها منطقه ویژه و منطقه آزاد می شوند. فراوری محصول نهایی و نیمه نهایی داشته باشند و از آن طریق کالاهای خود را به بازار مصرف برسانند و یا کالای مورداحتیاج خود را از این جهت به کشورهای خود حمل نمایند.

اسلامی گفت: هدف 50 میلیون تن جابه جایی سالانه بار ترانزیتی احتیاجمند فراهم کردن ساز و کاری است تا بار متولد گردد و به خدمت گرفته گردد و اکنون حداکثر 10 میلیون تن در سال ترانزیت داریم که این مقدار ترانزیت هم شامل ترانزیت جاده ای و هم ریلی است. 22 درصد ترانزیت کشور نیز سهم ریل و حدود 78 درصد آن سهم جاده است.

وی ادامه داد: البته این در شرایط عادی است نه شرایط کرونایی، شرایط کرونایی به طور طبیعی سهم تبادلات و رفت و آمدها را کاهش داده و برای ایران حائز اهمیت است که از ظرفیت بنادر استفاده کند و شرایط تبادلات را بین ایران و سایر کشورها ایجاد کند تا بتوان تبادلات را انجام داد.

پیش بینی تزانزیت 3 میلیون تن بار در جهت ریلی خواف- هرات

عضو کابینه دولت دوازدهم با پیش بینی اینکه در جهت ریلی خواف-هرات 3 میلیون تن بار جابه جا گردد، اضافه کرد: این نقطه ششمین نقطه اتصال ریلی به خارج از کشور است. دو نقطه دیگر اتصال ریلی داریم که ریل کشور همسایه به ایران رسیده اما ریل متصل نیست که امید است با هماهنگی که اخیرا وزارت خارجه با دولت عراق انجام داده، بتوانیم راه آهن شلمچه را به بصره متصل کنیم.

وی یادآور شد: اتصال ما شرایطی را فراهم می نماید که دولت عراق بتواند کالاهای خود را به آسیای میانه و شمال دریای خزر از این طریق ارسال کند. البته در مورد عراق، راه آهن کشور را به مرز شلمچه رسانده و این تجربه را ایجاد نموده ایم که بار را با ریل تا مرز عراق ببریم؛ ماه گذشته نیز اولین محموله صادراتی را با قطار تا مرز شلمچه جابه جا کردیم.

کوشش برای اتصال راه آهن شلمچه به بصره

اسلامی ادامه داد: پیمانکار و سرمایه گذار انتخاب کردیم و آماده ایم تا عملیات اجرایی را شروع کنیم. این جهت 35 کیلومتر است و جزو موارد بسیار پرجاذبه برای ایران و عراق است. اما در عین حال موانعی در عراق وجود دارد که امید است هماهنگی های اخیر تاثیر حداکثری را داشته باشد و بتوانیم به زودی عملیات اجرایی را شروع کنیم که این جهت، هفتمین جهت می گردد.

وی اضافه کرد: هشتمین جهت ریلی نیز اتصال به آستارا به وسیله رشت است که عملیات اجرایی آن نیز در دست انجام است. گرچه سرعت کار مطلوب نیست و باید منابع اقتصادی این طرح به گونه ای فراهم گردد اما با تکنولوژی های جدید طراحی در کوشش هستیم با ایجاد پل ها و ارتفاع بلند از جنگل ها، کشتزارها و ذخایر طبیعی عبور کنیم تا کمترین آسیب به عرصه طبیعی وارد گردد. امیدوایم که مردم به زودی از این جهت بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 718

به "سرمایه گذاری 2800 میلیارد تومانی دولت برای تکمیل راه آهن خواف-هرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری 2800 میلیارد تومانی دولت برای تکمیل راه آهن خواف-هرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید