نسخه بی تأثیر امریکا برای قره باغ

به گزارش سفر به هند، سومین توافق آتش بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که این بار با میانجیگری امریکا به انجام رسید، تنها دقایقی دوام آورد و بازهم طرفین درگیر با نقض صلح موقت، یکدیگر را به بدعهدی متهم کردند.

نسخه بی تأثیر امریکا برای قره باغ

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گاردین، این آتش بس که پس از دو بار صلح بی نتیجه با میانه داری روسیه و فرانسه، در واشنگتن و با حضور وزرای خارجه دو کشور درگیر منازعه به امضا رسید، در حالی از ساعت 8 صبح دیروز رسمیت یافت که ساکنان مناطق درگیر حتی فرصت شادمانی نیز پیدا نکردند و در فاصله کمتر از 45 دقیقه آژیرهای خطر بار دیگر به صدا درآمد. این نقض پیمان در شرایطی رخ داد که هیچ طرفی مسئولیت را برعهده نمی گرفت. به طوری که وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، ارتش ارمنستان را به خاطر آتش باران سنگین روستاها در ترتر و لاچین مورد نکوهش قرار داد و در مقابل یک مقام در قره باغ، مدعی شد وزیر دفاع جمهوری آذربایجان اطلاعات غلط دریافت نموده و این نظامیان جمهوری آذربایجان بودند که مواضع نظامی ارمنستان در شمال غرب این کشور را مورد حمله موشکی قرار داده اند. در همین حال نیکول پاشینیان، رئیس جمهوری ارمنستان در پیامی فیس بوکی بر پایبندی کشورش به آتش بس بشردوستانه تأکید کرد اما حکمت حاجی اف دستیار رئیس جمهوری آذربایجان با اتهام زنی به ارمنستان برای نقض هر سه آتش بس گفت: هدف ارمنستان تصاحب مناطق تحت اشغالش است اما آذربایجان حاضر به عقب نشینی نیست.

این اتهام زنی ها در حالی ادامه داشت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا پس از اعلام توافق از سوی وزیر خارجه اش، شاد از این پیمان صلح در توئیتی از تیم وزارت خارجه اش برای برقراری این آتش بس قدردانی کرد. سران گروه مینسک نیز در بیانیه ای اعلام کردند: این مناقشات سنگین باید هر چه زودتر به آتش بس فوری بشردوستانه و در نهایت راهکاری منسجم بینجامد. به گزارش آسوشیتدپرس، با وجود همه این حواشی ، بنابر اعلام سران گروه مینسک قرار است نمایندگان کشورهای عضو به همراه وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، روز پنجشنبه در ژنو حاضر شده و برای یافتن راهکاری مؤثر و صلح پایدار مذاکره نمایند.

استقبال گوترش از آتش بس

در یک ماه گذشته از شروع مناقشات بر سر منطقه قره باغ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان سخت ترین درگیری ها در تاریخ اختلافات دو کشور را تجربه نموده اند. در این شرایط به نوشته آسوشیتدپرس، مقامات قره باغ از کشته شدن 974 نظامی و 37 غیرنظامی پرده برداشتند و آذربایجان نیز که به دلایل امنیتی از بیان شمار کشته های نظامی خودداری می نماید مرگ دست کم 65 غیرنظامی را تأیید کرد. با وجود اعلام رسمی این آمار، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اواخر هفته گذشته تلفات این جنگ یک ماهه را دست کم 5 هزار نفر توصیف نموده است.

این تلفات نگران نماینده با واکنش های مختلف سازمان ملل همراه شد. به همین دلیل نیز پس از اعلام این توافق آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از طرفین خواست به مفاد این آتش بس متعهد بمانند. استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل ضمن درخواست از طرفین برای متعهد ماندن بر این توافق، خواهان فراهم کردن شرایط برای ارسال یاری های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده بوده و تدارک زمینه برای مذاکرات صلح پایدار بدون هیچ پیش شرطی است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 584

به "نسخه بی تأثیر امریکا برای قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه بی تأثیر امریکا برای قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید