میدل ایست آی، ترامپ، خود را از یاری به ترکیه در ادلب کنار کشیده است

به گزارش سفر به هند، یک پایگاه خبری انگلیسی گزارش داد، رئیس جمهور آمریکا با رد یاری به ترکیه در ادلب، در حال کوشش و لابی در ناتو جهت فروش سامانه پدافند موشکی به آنکارا است.

میدل ایست آی، ترامپ، خود را از یاری به ترکیه در ادلب کنار کشیده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، منابع آگاه می گویند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود گفته که برای فروش سامانه های پدافند موشکی پاتریوت به این کشور، در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) لابی می نماید.

پایگاه خبری-تحلیلی میدل ایست آی مستقر در لندن به نقل از چند مقام ترکیه ای - که خواستند نامشان فاش نگردد - نوشت ترامپ اما نپذیرفته که در موضوع ادلب، مستقیماً از ترکیه حمایت نظامی نماید.

بر این اساس، مقامات ترکیه ای ماه قبل طی درخواست رسمی از ایالات متحده خواستند که سامانه های پاتریوت را به صورت موقت در استان ختای هم مرز با سوریه مستقر کند و برای نشان دادن حمایت از عملیات نظامی آنکارا علیه نیروهای ارتش سوریه، گشت های هوایی در این منطقه انجام دهد.

یک مسئول ترکیه ای به میدل ایست آی گفت واشنگتن هنوز پاسخ رسمی به درخواست آنکارا نداده است.

با این حال وی می گوید که ترامپ در تماس تلفنی که روز شنبه با اردوغان داشته، تاکید نموده است که به جز هماهنگی اطلاعاتی و یاری های انسانی، کار بیشتری از او بر نمی آید.

به نوشته این پایگاه خبری، ترامپ در گفت وگو با اردوغان، ضمن گلایه کردن از جنگ های بی پایانی که آمریکا طی سال ها خود را درگیر آنها نموده و میلیاردها دلار نیز برای آنها هزینه داشته است، گفته که ترجیح می دهد از منطقه غرب آسیا عقب نشینی کند.

منابع دیگر به میدل ایست آی گفتند که وزارت دفاع آمریکا نیز هیچ تمایلی برای پاسخ مثبت دادن به درخواست های ترکیه ندارد و به بهانه اینکه نمی خواهد برای جمع کردن خرابکاری های ترکیه، وارد جنگ جهانی سوم با روسیه گردد، دست رد به سینه آنکارا بزند.

این مقام ترکیه ای با بیان اینکه دلیل واشنگتن برای یاری نکردن، عملیات نظامی سال قبل آنکارا علیه شبه نظامیان کُرد - به عنوان متحدان آمریکا در سوریه - است، شرح داد با این حال مسئولان دولتی ترکیه انتظار دارند ترامپ به صورت حداقلی هم که شده تجهیزاتی را به ترکیه یاری کند.

ارتش ترکیه از روز یکشنبه، بعد از افزایش تلفات ماجراجویی نظامی خود در ادلب و بیشتر شدن ابعاد این رسوایی، تجاوز نظامی جدیدی را به خاک سوریه با اسم رمز عملیات سپر بهار برای حمایت از گروه های تروریستی در برابر عملیات ارتش سوریه در ادلب شروع کرد.

دولتمردان و ارتش سوریه بارها تأکید نموده اند که اجازه نخواهند داد هیچ قسمتی از خاک این کشور در اشغال متجاوزانی مانند آمریکا و ترکیه باقی بماند.

مرکز موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه نیز روز گذشته اطلاع داد که درگیری های شدیدی در محورهای مختلف سراقب بین ارتش سوریه و نظامیان و تروریست های وابسته به ترکیه در جریان است. بعضی منابع نیز از تسلط مجدد ارتش سوریه بر شهر راهبری سراقب در جنوب ادلب اطلاع دادند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 179

به "میدل ایست آی، ترامپ، خود را از یاری به ترکیه در ادلب کنار کشیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدل ایست آی، ترامپ، خود را از یاری به ترکیه در ادلب کنار کشیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید