10 انتخابات مهم در سال 2015، از اردوغان و چالش های درون منطقه ای تا عرض اندام سیاسی هارپر

به گزارش سفر به هند، سال 2015 میلیونها نفر از مردم دنیا پای صندوق های رای خواهند رفت . پیشتر هندی ها و اندونزی ها، رهبران جدید خود را انتخاب کردند ، در حالی که برزیل و آفریقای جنوبی در رای گیری سراسری ، باز هم به ابقاء چهره های گذشته سیاسی رای مثبت دادند .

10 انتخابات مهم در سال 2015، از اردوغان و چالش های درون منطقه ای تا عرض اندام سیاسی هارپر

به گزارش سرویس بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری-تحلیلی راو استوری، در سال 2014 مردم ترکیه نیز سمت نخست وزیر خودشان را به رئیس جمهوری ترکیه ارتقاء دادند . افغان ها هم در انتخابات ریاست جمهوری ، که ماه ها زمان برد تا تنش های حاشیه ای آن حل و فصل شود ، فرد مورد نظر خودشان را انتخاب کردند . در ایالات متحده ، رای دهندگان کنترل مجلس سنا و کنگره را به جمهوری خواستار دادند . رسانه های خبری آمریکا نیز پس از اتمام انتخابات سنا و کنگره ، رقابت تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را بلافاصله آغاز نموده اند . اما قبل از انتخابات حساس ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال 2016 ، دنیا انتخابات زیادی را در سال 2015 پیش روی خود خواهد داشت که در این گزارش به 10 مورد از مهمترین آنها خواهیم پرداخت :

  • نیجریه : خیزش گودلاک جاناتان برای انتخاب مجدد

بر اساس برنامه از پیش معین شده ، انتخابات ریاست جمهوری نیجریه روز شنبه ، 14 فوریه سال 2015 برگزار خواهد شد . کشور نیجریه ، به عنوان عظیمترین اقتصاد و عظیمترین تولیدنماینده نفت آفریقا ، انتخابات حساسی را در ماه فوریه برگزار خواهد نمود . رئیس جمهور فعلی ، گودلاک جاناتان ، از حزب دموکراتیک خلق (که از سال 1999 در راس قدرت قرار دادد) برای شرکت در انتخاب مجدد ، با وجود موارد خلاف قانون اساسی نیجریه (واجد شرایط بودن) ، همچنان کوشش می نماید . او به جد به دنبال پیروزی در انتخابات است .

نامزدهای احتمالی و مخالفان از کنگره ترقی خواستار شامل حاکم نظامی سابق محمدو بوهاری یا بخاری ، معاون سابق رئیس جمهور آتیکو ابوبکر ، و فرماندار کانو می باشند .

هر کس برنده این رقابت شود ، قطعا مسائل مهمی پیش روی خود خواهد داشت . نرخ فقر 33 درصدی ، و نرخ بالای بیکاری نیجریه مهمترین چالش های رئیس جمهور آینده خواهد بود . بدتر این که ، اقتصاد نیجریه با چالش های بسیار مهمی روبرو خواهد شد . قیمت نفت در حال سقوط است ، و فساد در صنعت نفت و سرقت نفت همچنان ادامه دارد .

به لحاظ مسائل امنیتی ، شمال نیجریه همچنان با خشونت گروه تروریستی بوکو حرام ، گروه شبه نظامی تروریستی به اصطلاح مسلمان ، دست و پنجه نرم می نماید .

انتخابات نیجریه می تواند خود یک منبع خشونت باشد . تنش ها میان منطقه شمال (عمدتا مسلمان نشین) و جنوب (عمدتا مسیحی نشین) در حال افزایش است . بسیاری از مسلمانان بر این باورند که جاناتان به خاطر دست داشتن و کوتاهی در بسیاری از مسائل خاطی است (تناوب ریاست جمهوری نیجریه بین مسیحیان و مسلمانان) .

  • انگلیس: به چالش کشیده شدن ائتلاف کامرون توسط مخالفان اتحادیه اروپا (افردی که مخالف افزایش قدرت اتحادیه اروپا هستند)

انتخابات مجلسی انگلیس روز پنجشنبه ، 7 ماه می سال 2015 برگزار خواهد شد . نفوذ حزب محافظه کار و کارگر بر سیاست انگلیس در انتخابات گذشته بسیار تامل برانگیز بود ، اما لیبرال های دموکرات در سال 2010 آنقدر مقتدرانه در انتخابات برنده شدند که به اجبار محافظه کاران را به تشکیل یک دولت ائتلافی متقاعد کردند .

یکی دیگر از لرزش های صحنه سیاسی انگلیس ، می تواند در سال 2015 اتفاق بیافتد . حزب استقلال انگلستان (UKIP)، که توسط نایجل فراژ یکی از هواداران خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (EU) راهنمایی می شود ، در حال تقویت است . این احتمال وجود داردکه رای محافظه کاران توسط وی شکسته شود .

در همین حال ، حزب ملی اسکاتلند (SNP) در پی شکست طرح رفراندوم استقلال اسکاتلند در ماه سپتامبر محبوبیت زیادی کسب نموده است . براساس برآوردها در ماه می بعدی ، حزب ملی اسکاتلند مانند حزب کارگر 20 کرسی بدست خواهد آورد .

نتیجه رای گیری مجلس ، پیغامد گسترده تر دیگری در پی خواهد داشت ؛ چرا که نخست وزیر محافظه کار دیوید کامرون قول برگزاری همه پرسی در خصوص عضویت انگلستان در اتحادیه اروپا را در صورت انتخاب مجدد داده است . اگر حزب استقلال در انتخابات پیروز عمل کند و کامرون به عنوان نخست وزیر ابقا شود ، حرکت سیاسی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جدی تر خواهد بود .

  • ترکیه : اردوغان و چالش های درون منطقه ای

انتخابات مجلسی ترکیه روز دوشنبه ، 15 ژوئن 2015 برگزار می شود . انتخابات مجلسی سال 2015 ترکیه که در ماه ژوئن سال بعد برگزار خواهد شد ، در واقع رقابتی است بین نخست وزیر فعلی احمد داوود اوغلو از حزب عدالت و توسعه (AKP) و کمال قلیچدار اوغلو ، رهبر حزب مردم جمهوری خواه (CHP) ! .

در کنار این دو نفر ، رئیس جمهور رجب طیب اردوغان ، که در امسال از پست نخست وزیر استعفاء داد تا به ریاست جمهوری ترکیه برسد ، هم دیده می شود .رای گیری مجلس ، رفراندوم دیگری برای اردوغان خواهد بود . اردوغان برای عدم واکنش مناسب و اقدامات کافی در خصوص مسئله داعش ، کوشش برای تبدیل شدن به سلطان جدید ترکیه ، و برای هزینه غیر مسئولانه (به خصوص درمورد قصر جدید ریاست جمهوری) این روزها مورد انتقاد است .

اردوغان امیدوار است پس از انتخابات ماه ژوئن یک مجمع قانون اساسی ، با هدف گسترش اختیارات ریاست جمهوری برگزار کند . برای اینکه همچین موردی اتفاق بیافتد ، اردوغان و حزب عدالت و توسعه باید دو سوم از کرسی های مجلس جدید را بدست آورند . اگر کمتر از این میزان در اختیار داشته باشد ، مخالفان سیاسی وی قادر به خنثی کردن برنامه های اردوغان و اهداف سیاسی آن خواهند بود .

  • مکزیک : اشتباهات سیاسی و تصمیمات پنا نیتو ؛ فرصتی برای مخالفان

انتخابات کنگره مکزیک ، به احتمال زیاد در ماه ژوئیه برگزار خواهد شد.

این انتخابات با یک رویداد مهم دیگر همزمانی خواهد داشت . برای اولین بار در یک قرن ، دولت فعلی در هر دو مجلس برای انتخاب مجدد مجاز به شرکت است . اعضای مجلس نمایندگان می توانند چهار دوره سه ساله خدمت نمایند ، و اعضای مجلس سناتورها نیز دو دوره شش ساله در راس قدرت خواهند بود .

کارشناسان بر این باورند که این تغییر قانونی به حکومت مکزیک با دادن انگیزه به قانونگذاران برای فعالیت دقیق و منسجم ، یاری شایانی خواهد نمود . اینکه آیا کارشناسان درست فکر می نمایند یا نه ، سال ها به طول خواهد انجامید . مسئله مهم فرد یا افراد منتخبی ست که رای دهندگان مکزیکی انتخاب خواهند کرد .

رئیس جمهور انریکه پنیا نیتو پس از آنکه در دسامبر 2012 سوگند یاد کرد ؛ کارهای بسیاری انجام داد که متقاعد کردن کنگره مکزیک برای تصویب قوانین باز کردن فرصت های صنعت نفت کشور به روی سرمایه گذاری خارجی از همین موارد مهم است . البته با کاهش قیمت دنیای نفت ، در حدود یک سوم ، از اواسط سال 2014 تا به امروز ، مسائل مالی قابل توجهی برای مکزیک ایجاد نموده است . درآمد حاصل از فروش نفت مکزیک حدود 32 درصد از بودجه مکزیک را تشکیل می دهد .

در همین زمان ، پنا نیتو پس از ماجرای قتل 43 تن از دانشجویان دانشگاه با یک بحران سیاسی داخلی در سپتامبر 2014 روبرو شد . محبوبیت او ، به خاطر عدم بهبود چشمگیر مالی کاهش چشمگیری یافته است . مخالفان او به دنبال استفاده ابزاری از فرصت های سیاسی فعلی برای مبارزه در انتخابات هستند .

  • لهستان : پیوستن به یورو

انتخابات مجلس لهستان در اکتبر 2015 برگزار خواهد شد . اوا کوپاکچ ، پس از آنکه مقام قبلی به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب شد ، در ماه سپتامبر به عنوان نخست وزیر لهستان معرفی گردید .او در حال حاضر حزب Civic Platform Party را راهنمایی می نماید ، همان حزبی که اکنون با حزب مردم لهستان دولت ائتلافی تشکیل داده است . در انتخابات آینده ، چالش اصلی وی مربوط به حزب قانون و عدالت خواهد بود ، یک حزب محافظه کار که توسط یاروسلاو کاچینسکی رهبری می شود .

برنده این انتخابات با دو موضوع اصلی روبرو خواهد بود . اولین موضوع تصمیم گیری در خصوص جایگزینی واحد پولی لهستان (zlotys) با یورو است . برونیسلاو کوموروفسکی رئیس جمهور لهستان، پس از آنکه رئیس جمهور سابق در سانحه سقوط هواپیما کشته شد ، به این پست دست یافت و در انتخابات سال آینده به دنبال بحث در خصوص پیوستن به منطقه یورو خواهد بود . اما حمایت از این طرح در میان لهستانی ها برای پیوستن به منطقه یورو کمرنگ شده است ، و کوپاکچ در خصوص این ایده دچار شک و تردید است . فهمیدن این موضوع آسان است چرا که منطقه یورو به مدت پنج سال است که در رکورد مالی به سر می برد ...

موضوع مهم دیگر برای نخست وزیر آینده لهستان ، تقویت امنیت لهستان است . لهستان با مرز مشترکی که با اوکراین دارد باید با این چالش امنیتی (حوادث اخیر اوکراین) دست و پنجه نرم کند .

  • کانادا : عرض اندامی سیاسی هارپر و پیئر ترودو

براساس برنامه انتخابات مجلسی کانادا در روز دوشنبه ، 19 اکتبر 2015 برگزار خواهد شد . نظرسنجی ها نشان می دهد که استفن هارپر ، نخست وزیر فعلی برای انتخاب مجدد شرایط دشواری دارد . در مقایسه با دیگر اقتصادهای پیشرفته صنعتی ، صنعت کانادا پررونق (در سالهای اخیر) بوده است . با رشد مالی حدود 2.5 درصد ، دولت کانادا با مازاد بودجه نیز روبرو است ، و طبقه متوسط کانادا ثروتمندترین طبقه متوسط دنیا به حساب می آید .

اخیرا هارپر برای نمایش چهره ای پرجنب و جوش ، سیاست های جدید مالی را پیشنهاد داده است . رقبای اصلی او توماس منالکیر از حزب دموکرات جدید (NDP) و جاستین ترودو از حزب لیبرال می باشند . ترودو فرزند پیر ترودو ، نخست وزیر کانادا 1968-1979می باشد . وی از سابقه درخشان و محبوبیت پدرش ذی نفع خواهد بود .

امنیت ملی در انتخابات کانادا از مهمترین موضوعات خواهد بود . هارپر از هواداران سرسخت مقابله با سیاست روسیه در اوکراین بوده و در موضوع جنایات داعش در عراق و سوریه نیز زیر سوال قرار گرفته است . از بعد مسائل امنیت داخلی نیز ، حادثه تیراندازی در مجلس اتاوا در 23 اکتبر 2014 موضوع مبارزه با تروریسم را به خط مقدم سیاست کانادا کشاند .

  • آرژانتین : کریستیانا فرناندز و رقبای انتخاباتی

زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین در روز یکشنبه ، 25 اکتبر سال 2015، (در صورت لزوم) در روز یکشنبه ، 24 نوامبر 2015 نیز برای دور دوم انتخابات پیش بینی شده است . قانون اساسی آرژانتین کریستینا فرناندز د کرشنر رئیس جمهور را از نامزدی برای انتخاب مجدد ممنوع نموده است . میزان محبوبیت عمومی وی تا 25 درصد در سال 2014 کاهش یافت. حتی اگر میزان محبوبیت وی به قبل بازشود ، وی باز هم از محبوبیت کافی برخوردار نخواهد بود .

حزب وی (Peronist Front for Victory (FPV ، با چالش های سیاسی جدی در معرفی کاندیدای جدید روبرو است . معاون رئیس جمهور فعلی ، آمادو بودو ، در ماه ژوئن به فساد محکوم شد ، و رئیس بانک مرکزی ، کارلوس فابرگا نیز ، در ماه اکتبر استعفاء داد . اقتصاد آرژانتین در حال حاضر در رکود است ؛ تورم از 40 درصد فراتر رفته است ، پزو آرژانتین تا به یک سوم از ارزش خود از تابستان امسال کاهش یافته است ، و نرخ بیکاری و بدهی های خارجی آرژانتین نیز افزایش یافته است .

فرناندز در ماه اکتبر خاطرنشان کرد که ایالات متحده آمریکا در حال توطئه برای برکناری او و معاون رئیس جمهورش است . بعضی آرژانتینی ها معتقدند که به احتمال قوی فرناندز میخواهد پسرش ، ماکسیمو کرشنر ، را به عنوان نامزد انتخاباتی معرفی کند . (اگر او برنده انتخابات شود ، او نفر سوم پس از ؛ فرناندز است که از یک خانواده رئیس جمهور آرژانتین خواهد شد ، فرناندز بعد همسرش نستور نیز رئیس جمهور آرژانتین شد)

به احتمال زیاد نامزد حزب FPV ، دانیل سیسیولی ، معاون رئیس جمهور سابق و فرماندار فعلی بوئنوس آیرس خواهد بود . عضو کنگره سرجیو ماسا ممکن است شانس خود را در این انتخابات محک بزند .کاندیدای اصلی مخالف دولت موریسیو ماکری از حزب پروپوزال جمهوری خواه , شهردار بوینس آیرس است . یکی دیگر از نامزدان احتمالی ریاست جمهوری الایزا کایرو ، بنیانگذار ائتلاف مدنی ARI است ، که در سال 2007 در انتخابات بازنده شد .

  • انتخابات شهرداری عربستان سعودی

انتخابات شهرداری عربستان سعودی در تاریخ تعیین شده (از قبل) برگزار می شود . انتخابات شهرداری معمولا در لیست انتخابات دنیای به شمار نمی رود (به لحاظ اهمیت) . انتخابات شهرداری عربستان سعودی یک استثنا تلقی می شود . هر چند این انتخابات ، یک انتخابات محلی می باشند ، اما نکته مهم حضور رای دهندگان زن است .

سه سال پیش ، ملک عبدالله ، که ماه اوت 91 ساله خواهد شد ، خاطرنشان کرد که زنان مجاز به رای و نامزدی در این انتخابات خواهند بود . عربستان سعودی ، کشوری که بر اساس گزارش مجمع دنیای اقتصاد رتبه 130 از 142 را در رتبه دنیای در حوزه شکاف جنسیتی یا نسل به خود اختصاص داده است . زنان عربستانی در سال های اخیر بعضی امتیازات قانونی خود را باز پس گرفته اند . با این حال ، آنها هنوز اجازه رانندگی ندارند ، آنها نمی توانند حساب بانکی شخصی باز نمایند و برای حضور در اجتماع باید با همراه مرد حضور داشته باشند .

سوال عظیم این است که آیا پادشاه از وعده خود چشم پوشی خواهد نمود یا نه!! .

عناصر محافظه کار در جامعه عربستان به شدت مخالف تغییرات هستند ، و بعضی از آنها پیروز شده اند بعضی اصلاحات عبدالله را متوقف نمایند . حتی اگر زنان عربستان پیروز به رای دادن شوند ، باز هم نمی توانند تغییر جهت سیاست این کشور را رقم بزنند . از همه مهمتر اینکه ، عربستان سعودی توسط یک پادشاه اداره می شود ، انتخابات شهرداری تنها انتخابات رسمی کشور عربستان است و مقامات منتخب چیزی برای گفتن و تاثیرگذاری بر سیاست این کشور پادشاهی ندارند .

  • میانمار : دموکراسی ، اما نه آنگونه که ما می دانیم

انتخابات مجلسی میانمار در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر برگزار خواهد شد . دموکراسی و فعالان حقوق بشر به انتخابات برمه توجه خاصی خواهند داشت . دولت نظامی حاکم در سال 2011 تصمیم گرفت ، قدرت را به دست یک دولت غیر نظامی تحویل دهد و آزادسازی زندانیان سیاسی و لغو محدودیت در سخنرانی سیاسی همه دلایلی برای امیدواری برای ظهور دموکراسی در این کشور بود .

عمده ای از آن خوش بینی ها در اذهان مردم این کشور اکنون پژمرده شده است . ارتش برمه یک چهارم کرسی های مجلس را برای خود محفوظ نگه داشت ، و محدودیت بر رسانه های خبری یک بار دیگر و در پی حملات گروه های شبه نظامی بودایی بر اقلیت روهینگیا مسلمانان تشدید شد .

آنگ سان سوچی ، برنده جایزه صلح نوبل سال 1991 و از مخالفان میانمار ، برای تجدید نظر در قانون اساسی برمه سرسختانه مبارزه می نماید . بسیاری از تغییراتی که او دنبال می نماید ، از جمله می توان به از بین بردن ممنوعیت نامزدی وی برای ریاست جمهوری و دیگر مسائل ، اشاره داشت .

رئیس مجلس برمه ، تان شیو مان ، پیشتر اظهار داشته است که قانون اساسی میانمار تا بعد از انتخابات تغییر نخواهد نمود . مان ، ژنرال بازنشسته ، دارای انگیزه قوی برای بیرون نگه داشتن سوچی از رقابت ریاست جمهوری است . وی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می نماید . رئیس جمهور وقت ، تین سین ، به زودی بازنشسته خواهد شد .

  • اسپانیا : ریاضت ، بیکاری و استقلال کاتالان

انتخابات مجلسی اسپانیا در دسامبر 2015 برگزار خواهد شد . انتخابات مجلسی اسپانیا یک سال دیرتر برگزار می شود ، اما رای گیری به عنوان یک همه پرسی در سیاست های مالی ماریانو راخوی ، نخست وزیر و محافظه کار حزب مردمی (پاپیولار) است .

اسپانیا در طول پنج سال گذشته با مسائل مالی سختی روبرو شد که مسائل بدهی مادرید منجر به این شد که اقدامات ریاضت مالی دشواری را بر مردم این کشور وضع شود. در حالی که بیشتر اقتصادهای دیگر اروپا راکد هستند ، اقتصاد اسپانیا در حال بهبود است . راخوی امیدوار است که طرح کاهش مالیات برنامه ریزی شده در سال 2015 تاثیر مثبتی در پی داشته باشد . اینکه این رشد بتواند تورم و نرخ بیکاری بالای اسپانیان بویژه در بین جوانان را کاهش دهد ، باید همچنان منتظر ماند .

رقیب سنتی حزب پاپیولار ، حزب سوسیالیست ، که توسط پدرو سانچز رهبری می شود . اما هر دو طرف در حال حاضر با پدموس یک رقیب نوظهور روبرو هستند . پابلو ایگلسیاس توریون ، موسس و رهبر این حزب ، استاد علوم سیاسی ، از حزب چپ است که پنج کرسی را در انتخابات مجلسی اروپا 2014 بدست آورده است . نظرسنجی های مقدماتی نشان می دهد که پدموس شانس کسب شصت کرسی در مجلس 350 کرسی اسپانیا ، را خواهد داشت و همین امر بیشتریت را از دو حزب سنتی می گیرد . پدموس در زبان اسپانیایی به معنی ما می توانیم است .

عامل فرعی دیگر در انتخابات ، آینده کاتالونیا خواهد بود . راخوی از مخالفان سرسخت جدایی کاتالان است .

انتهای پیغام./.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 437

به "10 انتخابات مهم در سال 2015، از اردوغان و چالش های درون منطقه ای تا عرض اندام سیاسی هارپر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 انتخابات مهم در سال 2015، از اردوغان و چالش های درون منطقه ای تا عرض اندام سیاسی هارپر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید