معجزه افطار کردن با خرما ، اگر هر روز خرما بخوریم چه اتفاقی در بدنمان می افتد؟

به گزارش سفر به هند، خرما یکی از خوراکی های محبوب ماه مبارک رمضان است که معمولا در سفره افطاری و سحری جایگاه مخصوصی دارد. این میوه شیرین خواص فوق العاده ای نیز دارد که به بعضی از آن ها اشاره نموده ایم.

معجزه افطار کردن با خرما ، اگر هر روز خرما بخوریم چه اتفاقی در بدنمان می افتد؟

به گزارش خبرنگاران، خرما را معمولا به خاطر شیرینی آن مصرف می کنیم و آن را یک شیرینی طبیعی و خوشمزه می دانیم. اما این میوه مغذی فواید قابل توجهی برای سلامتی دارد.

فواید غذایی خرما

خرما میان وعده ای خوشمزه است که چه به تنهایی و چه همراه خوراکی های دیگر، فواید زیر را دارد:

- سرشار از مواد مغذی است

- انواع آنتی اکسیدان ها را دارد

- شیرینی طبیعی است و قند اضافی ندارد

- برای سلامت گوارش مفید است

- حافظ سلامت قلب و تنظیم قند خون است

- برای مغز مفید است

- به تسهیل زایمان طبیعی یاری می نماید

ارزش غذایی یک عدد خرما

یک عدد خرما حدود 23 کالری، 0.2 گرم پروتئین، 6 گرم کربوهیدرات و صفر چربی دارد. خرما منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم و آهن است.

- 23 کالری

- 0 چربی

- 0.2 میلی گرم سدیم

- 6 گرم کربوهیدرات

- 0.6 گرم فیبر

- 5 گرم قند

- 0.2 گرم پروتئین

- 53 میلی گرم پتاسیم

- 3.4 میلی گرم منیزیم

- 0.1 میلی گرم آهن

- 1.52 میکروگرم فولیک اسید

کربوهیدرات ها

یک عدد خرما 6 گرم کربوهیدرات دارد که عمده آن از قند است. خرما به دلیل فروکتوز بالایی که دارد بسیار شیرین است که معادل شیرینی دوبرابر گلوکز است. یک عدد خرمای میانه حدود نیم گرم فیبر دارد و با رسیده تر شدن این میوه، قند آن بیشتر شده و فیبر آن کاهش می یابد.

شاخص گلیسمیک خرما چیزی بین 43 و 55 است که بسته به نوع آن و اندازه رسیده بودن آن دارد. خرما باوجوداینکه بسیار شیرین است غذایی با شاخص گلیسمیک پایین محسوب می گردد.

چربی

چربی خرما آن قدر کم است که اصلا قابل ملاحظه نیست و به همین خاطر از آن به عنوان بدون چربی نام می برند.

پروتئین

خرما اندازه کمی پروتئین دارد. همراه با خرما منابع دیگری از پروتئین را نیز مصرف کنید، مانند گوشت کم چرب، ماهی، مغزها و دانه ها و حبوبات تا احتیاج روزانه تان به پروتئین تأمین گردد.

ویتامین ها و املاح

خرما منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم و آهن است. در ضمنً خرما دارای 6 ویتامین B لازم است، از جمله فولیک اسید و پانتوتنیک اسید (ویتامین B5). خرما دارای پلی فنول های زیادی است که نوعی آنتی اکسیدان هستند و از آسیب های سلولی پیشگیری می نمایند و فیتواستروژن های مفیدی نیز دارد.

کالری

یک عدد خرما 8 گرم یعنی حدود 23 کالری دارد که بیشتر آن از کربوهیدرات است.

دیگر خواص خرما برای سلامتی

خرما حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهاباتی است که منجر به سرطان می شوند.

یاری به سلامت قلب

خرما دارای پتاسیم است که یک الکترولیت ضروری برای سیستم قلبی و عروقی است. پتاسیم به خوبی می تواند فشارخون بالا را پایین بیاورد. خرما سدیم کم و فیبر دارد و همهٔ این سه عامل حامی سلامت قلب هستند.

استحکام استخوان ها

خرما منیزیم دارد که برای تشکیل استخوان لازم است. کمبود منیزیم با افزایش احتمال پوکی استخوان مرتبط است. بهتر است منیزیم را به جای مکمل به وسیله منابع غذایی به دست آورید؛ چون ریسک مسمومیت را در پی ندارند. بعلاوه آهن موجود در خرما به تأمین ذخایر مغز استخوان یاری می نماید.

کاهش علائم یائسگی

ایزوفلاوون ها که معمولاً آنها را به محصولات سویا ربط می دهیم، نوعی فیتواستروژن هستند که به کاهش علائم ناخوشایند یائسگی یاری می نمایند. در میان میوه ها، خرما بالاترین اندازه ایزوفلاوون ها را دارد. به همین خاطر طبق یافته های علمی خرما می تواند علائم یائسگی را کاهش دهد.

یاری به تثبیت قند خون

اگر خرما را به جای کنستانتره های شیرین نماینده مثل قندهای تولید شده و شیره ها بهره ببرید با وجود اینکه شیرین است به اندازه چشمگیری می تواند به تثبیت قند خون یاری کند. در ضمنً خرما یک اسنک بسیار مناسب است و می توانید چند عدد از آن را همواره همراه خود داشته باشید.

فیبری که به گوارش یاری می نماید

خرما منبع خوبی از فیبر است و به سلامت عملکرد گوارش یاری می نماید. فیبر خرما می تواند حرکات روده را منظم نموده و جلوی یبوست را بگیرد. فیبر ریسک انواع بیماری های مزمن از جمله سرطان را کاهش می دهد و یاریتان می نماید به یک وزن سالم برسید و آن را حفظ کنید. خرما جلوی انواع بیماری های مرتبط با چاقی را نیز می گیرد، مانند دیابت، فشارخون بالا و بیماری های متابولیکی.

یاری به زایمان طبیعی

نشان داده شده که خرما می تواند به شل شدن دهانه رحم یاری کند و در نتیجه احتیاج کمتری به اکسی توسین جهت سرعت دادن به مرحله آخر زایمان است و اجازه می دهد وضع حمل پروسهٔ طبیعی خود را راحت تر طی کند. خرما دارای ترکیباتی است که به گیرنده های اوکسی توسین می چسبند و مشابه اکسی توسین در بدن عمل می نمایند. اکسی توسین یک هورمون طبیعی و مسئول یاری به انقباضات رحم طی زایمان است.

آلرژی ها

واکنش آلرژیک به خرما معمول نیست و اگر هم باشد محدود به خارش و التهاب در اطراف دهان می گردد. سولفیت هایی که به عنوان نگهدارنده به خرمای خشک افزوده می شوند عامل علائم آلرژیک جدی تر به خرما هستند. این علائم اغلب شبیه علائم آسم بوده و در طیف خس خس خفیف سینه تا شوک های آنافیلاکسی خطرناک قرار می گیرند که احتیاجمند اقدام فوری پزشکی است.

خیلی از افرادی که به میوه حساسیت دارند به گرده ها یا لاتکس نیز حساس اند. اگر شک دارید که ممکن است علائمی که دارید مربوط به حساسیت به خرما باشد، خرما نخورید و برای تشخیص دلیل مشکلتان به پزشک مراجعه کنید.

چطور از خرما در رژیم غذایی مان استفاده کنیم؟

به گزارش وب گاه تبیان، خرما در انواع دستورالعمل های آشپزی قابل استفاده است، از جمله اسموتی ها، اسنک های انرژی زا، جو دوسر پخته شده، بعضی پوره ها و انواع کیک و نان و شیرینی. انواع دسر را نیز می توانید با خرما تهیه کنید. بعلاوه می تواند به عنوان یک شیرینی طبیعی در کنار سالاد یا سبزیجات پخته شده (مثلاً گل کلم برشته یا کلم برگ تفت داده شده) ترکیب بی نظیری بگردد. برای افطار هم مصرف آن برای آغاز افطار با آب ولرم یا شیر ولرم بسیار مفید خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1582

به "معجزه افطار کردن با خرما ، اگر هر روز خرما بخوریم چه اتفاقی در بدنمان می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معجزه افطار کردن با خرما ، اگر هر روز خرما بخوریم چه اتفاقی در بدنمان می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید