طرز تهیه چلوکباب وزیری ویژه و خوشمزه در خانه

به گزارش سفر به هند، چلو کباب وزیری چیست؟ چلوکباب وزیری یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که شامل یک پرس چلوی زعفرانی، یک سیخ کباب کوبیده و یک سیخ جوجه کباب زعفرانی می باشد. پس اگر همواره بین انتخاب کوبیده و جوجه گیر می کنید، یک پرس وزیری سفارش دهید و خودتان را خلاص کنید. در این مطلب نیز ما روش سنتی تهیه این غذای بسیار خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه چلوکباب وزیری ویژه و خوشمزه در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

طرز تهیه چلوکباب وزیری خانگی

1. طرز تهیه کوبیده مخصوص

مواد لازم برای کباب کوبیده
گوشت گوسفندی و گوساله1 کیلو
پیاز عظیم1 عدد
کره یا دنبه 100 گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبه (زعفران آبکرده)به مقدار لازم
تخم مرغ1 عدد
آبلیمو و نمک و فلفل سیاهمقداری
  • * گوشت راسته گوسفندی + مغز ران گوساله، هر سیخ کباب 100 گرم گوشت لازم دارد بر اساس تعداد سیخ هایتان میزان گوشت را تنظیم کنید.
  • * میزان گوشت ها بهتر است 60 درصد قلوه گاه گوسفندی و 40 درصد سردست گوساله باشد.
  • * هر یک کیلو گوشت 1 عدد پیاز عظیم لازم دارد.

چلوکباب وزیری

دستور تهیه کباب وزیری در خانه

  • برای طرز تهیه کوبیده، ابتدا پیاز رنده شده و آب گرفته (خوب آب پیاز را بگیرید تا گوشتتان از هم وا نرود). نمک، کره یا دنبه را به گوشتی که 2-3 بار چرخ کردید اضافه کنید و خوب مخلوط کنید سپس گوشت را خوب ورز بدهید و روی ظرف سلفون بکشید و 2 ساعت داخل یخچال قرار بدهید بعد از 2 ساعت گوشت را بیرون بیاورید و یک مشت از گوشت را داخل دست تان بگیرید و آن را به سیخ بکشید می توانید از کباب سیخ کن بهره ببرید.
  • حتما باید سیخ تان خشک باشد تا گوشت به آن بچسبد و نریزد. بعد از سیخ دریافت باید سیخ ها یک ساعت استراحت نمایند اگر داخل یخچال نمی شوند اشکال ندارد داخل محیط بیرون بماند ولی حتما جای خنک باشد که کره یا دنبه ای که داخل گوشت هست آب نگردد.
  • برخی افراد از بوی دنبه بدشان می آید، اگر دنبه میزان کم حدود 50 تا 100 گرم به هیچ عنوان بد بو و بدمزه نمی گردد زیرا پیاز و ادویه ها طعم و بوی دنبه را کاملا خنثی می نمایند.
  • بعد از اینکه سیخ ها استراحت کردند آن ها را روی آتش با حرارت زیاد کباب کنید که گوشت سریع خودش را بگیرد و آب نیندازد و گوشت ها بریزد.
  • سیخ ها را با فاصله کم روی منقل بچینید و با زمان کم برگردانید در واقع هر طرف کباب حدود 3 ثانیه روی منقل باشد و سریع برگردانده گردد در غیر این صورت کباب از روی سیخ می ریزد.
  • قبل از اینکه آغاز به کار کنید هم مقدماتی ضروری است. ابتدا در کاسه کوچکی مقداری آب سرد بریزید و کنار دستتان قرار دهید. حالا پیش از برداشتن مایه کباب دستتان را در آب خیس کنید، یک مشت از مایه را بردارید و به شکل دوک درآورید؛ سپس همانطور که مواد در دست راست تان واقع شده است، سیخ را روی مایه دوکی بگذارید و آغاز به پوشاندن سطح سیخ با مایه کباب کنید.
  • در انتها دوباره دستتان را در آب سرد فرو کنید و روی سیخ فشار دهید تا اثر انگشتان شما بر گوشت باقی بماند. حالا ابتدا و انتهای کباب را به سیخ بچسبانید و کناری بگذارید. همین کار را درباره همه مواد و سیخ ها انجام دهید.

2. طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی برای چلوکباب وزیری

مواد لازم برای جوجه کباب فیله زعفرانی
فیله مرغ10 عدد
پیاز 2 عدد
آب لیمو نصف استکان
ماست نصف لیوان
سس مایونز 3 قاشق غذاخوری
زعفران به مقدار لازم
نمک و فلفلبه مقدار لازم

چلوکباب وزیری

روش تهیه جوجه کباب با فیله

  • ابتدا فیله مرغ را به قطعات کوچکتر خرد کنید تا حدی که به راحتی به سیخ زده شوند و هنگام پخت راحت بپزند. و بعد آن ها را بشویید و اجازه بدهید آب آن خارج گردد. فیله ها را داخل ظرفی عظیمتر بریزید.
  • در ابتدا پیاز را حلقه ای خرد کنید و حلقه ها را از هم جدا کنید و روی مرغ ها بریزید. سپس سس مایونز را با ماست و آبلیمو و زعفران آبکرده و سیر له شده و نمک و فلفل مخلوط کنید و با جوجه ها اضافه کنید.
  • و با دست آن ها را مالش بدهید تا مواد خوب به همه قسمت ها زده شوند. در ظرف را ببندید و اجازه بدهید برای 5-6 ساعت داخل یخچال یا جایی خنک قرار بدهید.
  • بعد از این زمان جوجه کباب را سیخ کنید و به همراه گوجه و فلفل بپزید.

سخن آخر

کوبیده و جوجه زعفرانی آماده شده را به همراه یک پرس برنج ایرانی خوش عطر سرو کنید و از خوردن چلوکباب وزیری لذت ببرید. همچنین اگر سوال یا نظری دارید در پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید. در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که اگر هوادار غذاهای خانگی هستید، حتما مطلب انواع کباب ایرانی ؛ 17 کباب ایرانی با گوشت، مرغ و ماهی را در خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 977

به "طرز تهیه چلوکباب وزیری ویژه و خوشمزه در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چلوکباب وزیری ویژه و خوشمزه در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید