طرز تهیه قهوه عربی ؛ نوشیدنی اصیل اهوازی

به گزارش سفر به هند، برای خلق قهوه عربی، دانه های قهوه باید تفت داده شده و به صورت بسیار ریزی آسیاب شوند. قهوه عربی با طرز تهیه ای ساده و آسان، بسیار شبیه به قهوه ترک است.

طرز تهیه قهوه عربی ؛ نوشیدنی اصیل اهوازی

برای طعم دادن به قهوه عربی از ادویه هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل، میخک و زعفران استفاده می گردد. قهوه عربی را معمولا در دله یا همان قهوه جوش عربی درست می نمایند. دله، یک ظرف مخصوص آماده سازی قهوه است که در کشورهای عربی و جنوب کشور، برای تهیه قهوه و گرم نگه داشتن آن، جهت پذیرایی از مهمان استفاده می گردد.

همان طور که گفتم قهوه عربی بسیار به قهوه ترک نزدیک است. بنابراین نگران تهیه ابزار خاص برای دم کردن این نوع قهوه نباشید. اما اعراب به صورت سنتی و در مراسم رسمی، آن را با وسیله ای به نام دَلّه دم می نمایند. بنابراین اگر دوست دارید قهوه عربی را دقیقا به روشی که چند صد سال سابقه دارد نوش جان و نوشیدنی¬ تان را به تاریخ متصل کنید می توانید از دله بهره ببرید. اما اگر دنبال وسیله¬ ای هستید که هم بتوانید به روش ترک و هم عربی قهوه را آماده کنید، توصیه ما جَذوه (همان قهوه جوش مسی خودمان!) است

طبق داستان های تاریخی، قهوه توسط فردی به نام کلدی (Kaldi)، چوپان یک گله بز کشف شد. او برای اولین بار، متوجه شد که خوردن میوه های حبه ای قهوه سبب می گردد تا سطح انرژی بزها به شدت افزایش پیدا کند.

پس از کلدی، یک راهب اعظم صومعه، آغاز به انجام آزمایش هایی با استفاده از این حبه ها کرد و در نتیجه، یک نوشیدنی انرژی زا خلق شد. قهوه در قرن سیزده تا پانزدهم میلادی به خاورمیانه و آفریقای شمالی راه پیدا کرد و سپس در قرن های شانزده و هفده در ایتالیا و سایر مناطق اروپایی و آمریکا به محبوبیت رسید. بر طبق اسناد تاریخی، در سال های 1600 حتی یک درخت قهوه در بیرون آفریقا و کشورهای خاورمیانه و عربی کشت نشده بود. در حال حاضر، قهوه در سراسر دنیا خورده می گردد و یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها به شمار می آید.

قهوه سنتی عربی از تاریخچه ای عمیق و صندلی اجتماعی بالایی برخوردار است و به همین علت، در در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است. قهوه عربی از قهوه عربیکا (Arabica) تهیه می گردد. عربیکا و روبوستا (Robusta)، نام دانه های قهوه مشهور در دنیا هستند. عربیکا، بیش از 80 درصد قهوه دنیا را تشکیل می دهد و در ارتفاع خاصی کشت می گردد. جالب است بدانید که تمامی مزارع قهوه عربیکا در ارتفاع 1200 تا 1500 متری قرار دارند. سرو قهوه عربی در بیشتر کشورهای خاورمیانه به عنوان بخش مهمی از مهمان نوازی و رسوم سنتی و صمیمانه بومیان منطقه به شمار می آید.

جهت آماده سازی قهوه از دو نوع ظرف خاص استفاده می گردد. گمگم یا قمقم، ظرف عظیم تری است که جهت آماده سازی اولیه قهوه و جوشاندن قهوه از آن استفاده می گردد. دله در واقع، قهوه جوش کوچک تری است که برای سرو قهوه در مراسم های عربی به کار می رود.

دله یا قهوه جوش عربی، یک ظرف کوچک مسی غالبا طلایی رنگ است. از دله قهوه به عنوان نماد فرهنگی مردم عرب و یک وسیله پذیرایی در مراسم های رسمی کشورهای عربی، بین المللی و هیئت های دولت در خوزستان استفاده می گردد. جالب است بدانید که مجسمه ظرف دله قهوه را به صورت یک نماد فرهنگی در کشورهای عربی و همچنین در دو نقطه از شهرهای اهواز، آبادان و دیگر شهرهای جنوبی، در ابعاد عظیم، در میدان شهر نصب نموده اند. مراسم قهوه نوشی نیز، یکی از آداب و رسوم اعراب اهواز است که هر سال در این شهر برگزار می گردد و دله از صندلی ویژه ای در این مراسم برخوردار است.

مواد لازم برای 1 نفر

آب : 1 فنجان آب

پودر قهوه: 1 یا 2 قاشق چایخوری

هل آسیاب شده: 1 عدد

1 عدد میخک آسیاب نشده

زنجبیل (اختیاری):نصف قاشق مرباخوری

چند عدد زعفران (اختیاری)

خرما، انجیر یا شیرینی های دیگر برای سرو

طرز تهیه

یک فنجان آب را داخل دله بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا به جوش بیاید. وقتی آب یکی دو غل خورد، دله را به مدت 30 ثانیه از روی گاز بردارید تا دمای آب، کمی پایین تر از نقطه جوش بیاید. این دمای ایدئال برای اضافه کردن پودر قهوه است.1 تا 2 قاشق چایخوری پودر قهوه را به آب با دمای ایده ال اضافه کنید و هم بزنید. سپس دله را روی شعله ملایم گاز قرار دهید.

اجازه دهید تا قهوه به مدت 10 تا 12 دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد. نشانه دم کشیدن قهوه، ایجادشدن تدریجی کف یا فوم قهوه روی دله و بالا آمدن پودر قهوه به روی سطح است. پس از دم کشیدن قهوه، آن را از روی شعله گاز بردارید و اجازه دهید حدود 1 دقیقه استراحت کند و در جایی ساکن بماند. سپس میخک، زعفران و ادویه دلخواهتان را به مقدار دلخواه به آن اضافه کنید. اگر از هل استفاده می کنید، آن را با پشت قاشق یا هاون له نموده و سپس آسیاب کنید.

پس از افزودن ادویه، دله را به مدت کوتاهی روی شعله ملایم گاز بگذارید و اجازه دهید تا فوم یا کف قهوه تشکیل گردد. دله را از روی گاز بردارید و به مدت 5 دقیقه کنار بگذارید تا پودر قهوه ته نشین گردد. قهوه را در فنجان مخصوص قهوه عربی بریزید و سعی کنید که آنها را تا کمتر از نیمه پر کنید.قهوه عربی را همراه با خرما، انجیر یا شیرینی های دیگر سرو کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 878

به "طرز تهیه قهوه عربی ؛ نوشیدنی اصیل اهوازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قهوه عربی ؛ نوشیدنی اصیل اهوازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید