سد نرگسی در یک قدمی بهره برداری به شرط تامین اعتبار

به گزارش سفر به هند، 10 سال از آغاز ساخت سد نرگسی می گذرد که در صورت تامین اعتبار این سد در سال 1402 به بهره برداری می رسد.

سد نرگسی در یک قدمی بهره برداری به شرط تامین اعتبار

سد نرگسی به صورت خاکی با هسته رسی است که ارتفاع تاج سد از پی 80 متر و طول تاج آن 600 متر و حجم مخزن آن 85 میلیون متر مکعب و تخصیص آب سد 192.6 میلیون متر مکعب در سال است.

ساخت این سد از تیر 1389 آغاز شد و قرار بود تا سرانجام 1397 به بهره برداری برسد، اما برای برای اتمام ساخت سد نرگسی پانصد و ده میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این سد در بخش جره و بالاده فارس در 10 کیلومتری شرق شهر بالاده و 55 کیلومتری جنوب غرب شیراز و 55 کیلومتری جنوب شرق کازرون واقع شده است.

سد نرگسی با وجود مسائل موجود در منطقه وسیع از استان فارس و میانگین خوب بارندگی همراه با ورودی آب رودخانه به منطقه سد، می تواند بخش بزرگی از مسائل مردم منطقه را حل نماید که باید تمامی تلاش ها برای اتمام این طرح استانی به کار گرفته شود.

رودخانه شیرین رود که سرشاخه های آن به سد نرگسی می پیوندد، سرشاخه اصلی رودخانه دالکی است که از دامنه های جنوبی کوه دشت ارژن سرچشمه می گیرد و دو سرشاخه اصلی رودخانه شیرین رود شامل سرخون و تنگ گچی است.

در روزگار ناخوشی خشکسالی آب ذخیره شده در سد نرگسی ادامه حیات در دریاچه پریشان را تقویت کرد و با برنامه ریزی اجرا شده بخشی از آب این سد به دریاچه پریشان انتقال می یابد.

در این شرایط هر چقدر هم که بارندگی باشد و آب بیاید باید صرف تامین آب سفره های اطراف دریاچه شود، در سال هایی نه چندان دور چشمه هایی کف این تالاب ها بود که اکنون همه خشکیده شده است.

بر اساس مطالعات اجرا شده در حال حاضر سفره آب اطراف پریشان 4 متر پایین تر از سطح دریاچه است، بنا بر این باید در شرایطی قرار بگیریم که آن قدر آب بیاید تا کسری سفره جبران شود و برای احیای پریشان چاره ای نیست مگر اینکه آب وارد حوضه شده و در مصرف کشاورزی هم تجدید نظر شود.

محمدمهدی شریفی مدیر روابط عمومی آب منطقه ای فارس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هدف از ساخت این سد کنترل و مهار سیلاب، تامین آب آشامیدنی شهرستان های کازرون و فراشبند، زیست محیطی رودخانه و انتقال آب به دریاچه پریشان و احیای آن به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین در ایران، تامین آب صنعتی در جنوب فارس، بهبود اراضی کشاورزی به مقدار 7 هزار هکتار، تامین حق آبه و تولید انرژی برقابی به مقدار 48.3 گیگاوات ساعت در سال است.

او گفت: بهره برداری از سد نرگسی باعث احیای دریاچه پریشان می شود که پس از بهره برداری به یکی از مهم ترین سد های استان فارس تبدیل شده و می تواند آب آشامیدنی غرب استان فارس را تامین کند.

حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در خصوص اثرات زیست محیطی ساخت سد نرگسی گفت: با توجه به اهمیت ساخت سد ها باید تلاش شود تا با ارزیابی صحیح و علمی مسائل زیست محیطی و اجتماعی از ایجاد خسارات و مسائل جلوگیری شود.

او گفت: تغییر در الگوی کشت، محدود کردن سطح زیر کشت محصولات آبی، کاهش تبخیر آب در محیط، کاهش سطح زیر کشت و اتخاذ سیاست های تشویقی راهکاری برای صرفه جویی در مدیریت مصرف آب است.

نبی اله مرادی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان فارس گفت: این سد در حال حاضر حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او گفت: از موضوعات زیست محیطی مرتبط با این سد می توان به وجود گنبد های نمکی بالادست دریاچه این سد اشاره کرد که طی سالیان متمادی گذشته موجب شوری آب رودخانه شده است.

مرادی گفت: این گنبد ها خارج از محدوده دریاچه سد قرار داشته و ساخت این سد تأثیری بر روی این گنبد ها ندارد بلکه بر عکس در صورت آبگیری این سد گنبد های نمکی هستند که موجب شوری آب سد می شوند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان فارس گفت: در حال حاضر شرکت سهامی آب منطقه ای فارس طرح علاج بخشی و بهبود کیفیت آب رودخانه جره را در دست مطالعه دارد که در صورت اجرایی شدن این طرح با رعایت ملاحظات زیست محیطی می تواند شوری رودخانه را تا حد زیادی برطرف کند.

او گفت: از عوامل تشدید تاثیر این گنبد های نمکی ایجاد و توسعه باغات بر روی گنبد نمکی و برداشت های غیر مجاز از رودخانه جره برای آبیاری این باغات است.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1419

به "سد نرگسی در یک قدمی بهره برداری به شرط تامین اعتبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد نرگسی در یک قدمی بهره برداری به شرط تامین اعتبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید