روزشمار: 10 اردیبهشت؛ روز ملی خلیج فارس

به گزارش سفر به هند، 10 اردیبهشت ماه مصادف با سالروز خروج پرتغالی ها از ایران به عنوان روز ملی خلیج فارس انتخاب شده است. این روز، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1384 به تقویم ایران اضافه شد.

روزشمار: 10 اردیبهشت؛ روز ملی خلیج فارس

امروز در تاریخ ایران روز مهمی است. شاه عباس صفوی با یاری انگلیسی ها در این روز در سال 1621 میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتغالی ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد گردد.

تیرماه سال 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قراردادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران از سوی ایادی استکبار جهانی به خصوص بعضی از کشورهای همسایه و کوشش آنان برای تحریف نام تاریخی خلیج فارس، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی روز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز یعنی 10 اردیبهشت ماه را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گذاری کرد.

خلیج فارس ایران در طول تاریخ مدّون خود از اهمیت ویژه ای در سیاست های بین المللی و منطقه ای برخوردار بوده و هست. از جمله ویژگی های قابل ذکر خلیج فارس، موقعیت خاص جغرافیایی آن است. ارتباط این آبراه با اقیانوس هند و آب های آزاد، باعث شده تا منطقه از لحاظ تجاری و نظامی، به خلیج فارس وابسته گردد.

اکتشافات نفتی و غنای آب خلیج فارس از لحاظ مواد معدنی و غذایی، آن را به نگینی بی همتا تبدیل نموده و چشم طمع بسیاری از کشورهای منطقه و قدرت های فرامنطقه ای را به سوی خود جلب نموده است.

ارزش های بزرگ مالی و موقعیت سوق الجیشی و سیاسی خلیج فارس از قدیم الایام تا امروز، استعمارگران را تشنه حضور و سلطه طلبی در منطقه نموده و باعث شده تا آن ها بکوشند همیشه سیاست خود را بر این منطقه تحمیل کند.

از این رو خلیج فارس، همیشه صحنه کشمکش و نبرد بوده و سرزمین های حاشیه آن نیز از این کشمکش ها متأثر شده اند. به گونه ای که زندگی سیاسی و مالی این کشورها با توجه به مسائل و جریان های جاری در خلیج فارس جهت و سمت و سو می گیرد.

اماراتی ها، کویتی ها و عربستانی ها از غافله سالاران این جریان هستند، آن ها به دلایل سیاسی برای مقابله با ایران و به رخ کشیدن اختلافات شان بر سر جزایره سه گانه از نام مجعول خلیج (ع ر ب ی) استفاده می نمایند. جریانی که البته ریشه در سال ها پیش دارد. در دهه 1330 شمسی به تحریک انگلیسی ها کشورهای عربی این نام جعلی را برای خلیج فارس انتخاب کردند. البته این نام گذاری ابتدا به گونه ای دیگر صورت گرفت، اما چون با اقبال روبرو نشد، تغییر پیدا کرد. دولت انگلیس در سال 1219 شمسی، نام دریای بریتانیا را برای خلیج فارس به کار بردند اما این نام پذیرشی نیافت و آن را رها کردند.

این در حالی است که تا اوایل دهه 1960 درباره نام خلیج فارس هیچ گونه بحث و جدلی در میان نبوده و در تمام منابع اروپایی و آسیایی و آمریکایی، دانشنامه ها و نقشه های جغرافیایی این کشورها با نام خلیج فارس در تمام زبان ها یاد شده است.

به هر حال این شیطنت ها آن قدر توسعه یافت تا این که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقابله تبلیغاتی با اقدامات اعراب تصمیم گرفت یک روز ملی را به خلیج فارس اختصاص دهد.

ما هم به احترام ایران در این روز می ایستیم و همه یک صدا نام خلیج فارس را فریاد می زنیم تا هر گونه دست درازی به آن را محکوم کنیم.

در همین روز

1. قانون اختصاص پنج میلیون تومان اعتبار برای مخارج راه آهن به تصویب مجلس رسید. (1306 شمسی)

2. بانک ملی ایران چک های مسافرتی منتشر کرد. (1349 شمسی)

3. اشغال مسلحانه سفارت ایران در لندن (1359 شمسی)

4. جشن چهلم نوروز

5. روز جهانی پایکوبی

منبع: کجارو
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1401

به "روزشمار: 10 اردیبهشت؛ روز ملی خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 10 اردیبهشت؛ روز ملی خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید