خامه یار: آمریکا در شرایط کنونی دیگر نمی تواند شروط خود را بر ایران تحمیل کند

به گزارش سفر به هند، رایزن فرهنگی ایران در بیروت گفت: ترامپ با پاره کردن توافقنامه هسته ای چهره دولت واقعی آمریکا را به نمایش گذاشت و همچنان تبعات سنگین آن را بر دوش می کشد؛ لذا آمریکا در شرایط کنونی دیگر نمی تواند شروط خود را بر ایران تحمیل کند.

خامه یار: آمریکا در شرایط کنونی دیگر نمی تواند شروط خود را بر ایران تحمیل کند

به گزارش خبرنگاران، عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در مصاحبه ای زنده با پایگاه الکترونیکی صدی الضاحیه تحریم های اعمال شده ضد جمهوری اسلامی ایران را مسئله تازه ای ندانست و گفت: این تحریم ها از شروع پیروزی انقلاب اسلامی ایران با مصادره و سرقت اموال کشورمان تا به امروز ادامه یافته است و در دوران ترامپ به اوج خود رسید و خود او نیز آن را به عنوان تحریم عظیم و تحریم بی سابقه دنیای نامید، چرا که بنا بر اعتراف خود او و سیاستمداران آمریکایی، در تاریخ بی سابقه بود.

خامه یار که در برنامه ای با عنوان میدان السیاسة به صورت مجازی حضور یافته بود در ادامه اضافه نمود: جنگ کنونی با ایران در حقیقت جنگ اراده هاست و جنگ تحریم ها نیست و این تحریم ها در حقیقت اراده ملت ایران را هدف قرار داده است و این شعار امام مبنی بر این که ما می توانیم توانسته است اراده ملت را مستحکم کند و در برابر تحریم ها با قدرت تمام بایستد و در نهایت ایران به موفقیت های کنونی دست یابد.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین به ویژگی های مختلف ملت ایران و نیروی انسانی آن در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: این پتانسیل توانست با اراده ای مستحکم و با شعاری که امام خمینی سر داد، چالش ها را به فرصت تبدیل کند و به موفقیت های عظیم چشمگیری در حوزه پزشکی، علوم و نانوتکنولوژی، کشاورزی، نظامی و موفقیت های فرهنگی و هنری دست یابد و تمام این موفقیت ها در سایه تحریم ها به دست آمده است، لذا ایران در این مبارزه با اراده خود توانست پیروز گردد، همان گونه که شاعر تونسی می گوید: اگر ملتی اراده کند که زندگی کند، پس به ناچار باید با قضا و قدر خود همراه گردد و در نهایت شب پایان می یابد و بندها گسسته خواهند شد.

وی اضافه نمود: در تاریخ معاصر می توان به موفقیت هایی که بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا سوم مانند ملت هندوستان در سایه چالش ها و اراده ای که گاندی آن را از خود نشان داد و نیز مانند دیگر ملت های آمریکای لاتین و آسیای میانه اشاره کرد و ما هم اکنون شاهد موفقیت ملت های مقاومی مانند یمن، سوریه، لبنان و ملت عراق هستیم.

خامه یار همچنین به مناسبت عید نوروز به عنوان یک میراث فرهنگی و معنوی انسانی اشاره کرد و گفت: سازمان ملل در هفتاد و یکمین جلسه عمومی خود در سال 2010، روز 21 مارس (اول فروردین) هر سال ـ عید نوروز ـ را به عنوان شروع سال جدید بیش از سیصد میلیون نفر از جمعیت دنیا در بالکان، قفقاز و غرب آسیا که آن را جشن می گیرند معرفی کرد و مورد تصویب قرار داد. سازمان یونسکو نیز این مناسبت را به عنوان یک روز تاریخی و عظیم مطرح کرده است و شعرای عظیمی مانند متنبی و بُحتری و... اشعاری را در وصف نوروز سروده اند چرا که این روز حامل ارزش ها و فرهنگ های انسانی است و همبستگی، الفت و برادری را با خود به همراه دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با اشاره به رفتار خصمانه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با کشورمان گفت: پیغام ایران به این کشورها همیشه صلح و دوستی و مودت بوده و هیچ گاه به حریم هیچ کشور و یا ملتی تجاوز نکرده است و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ صدام با کویت مشهود است به رغم آن که دولت کویت آن موقع در جنگ عراق علیه کشورمان با صدام همکاری کرد، همچنین ایران با قطر در بحرانی که در آن به سر می برد همکاری کرد. ایران همیشه از هیچ کمکی به این کشورها دریغ نکرده است و در پی ایجاد وحدت و حفظ کرامت این امت بوده و خواهد بود. کشورمان با پیشنهاد طرح هرمز در پی ایجاد ثبات و حفظ امنیت منطقه بوده و با ایجاد تقریب بین مذاهب مانع ایجاد تفرقه در امت اسلامی است و در این راه نیز هزینه های سنگینی را متحمل شده است.

خامه یار به مهمترین مسئولیت ایران در منطقه که همان حمایت از مقاومت در برابر سلطه خواهی استکبار و طرح استعماری آنها جهت تقسیم منطقه است، اشاره کرد و آن را به عنوان یکی از افتخارات کشورمان مطرح نمود که بدون هیچ نگاه طایفه ای و مذهبی آن را دنبال می نماید.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین در مورد توافقنامه راهبردی اخیر ایران با چین گفت: آمریکای کنونی نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است، و صندلی خود را در دنیا از دست داده است و ترامپ با پاره کردن توافقنامه هسته ای چهره دولت واقعی آمریکا را به نمایش گذاشت و همچنان تبعات سنگین آن را بر دوش می کشد، لذا آمریکا در شرایط کنونی دیگر نمی تواند شروط خود را بر ایران تحمیل کند.

خامه یار به پایبندی کامل کشورمان به برجام اشاره کرده اضافه نمود: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای پانزده بار، در بیانیه هایی پایبندی کامل ایران به تعهدات خود را اعلام کرده است، اما ایران پس از عدم پایبندی غربی ها به برجام، تصمیم گرفت سطح تعهدات خود را در چارچوب توافقنامه کاهش دهد، لذا این آمریکاست که باید به برجام و تعهدات خود بازگردد و خسارت ناشی از خروج خود را در چارچوب قوانین بین المللی جبران کند.

خامه یار در پایان شکایت به دادگاه بین المللی و افکار عمومی مردم دنیا را یکی دیگر از راههایی برشمرد که ایران می تواند جهت وارد آوردن فشار بر غرب جهت عمل به تعهداتشان اقدام نماید اما با توجه به فشارهایی که از سوی آمریکا به روی این دادگاهها وجود دارد معلوم نیست آنها بتوانند چنین تصمیمی اتخاذ نمایند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1002

به "خامه یار: آمریکا در شرایط کنونی دیگر نمی تواند شروط خود را بر ایران تحمیل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خامه یار: آمریکا در شرایط کنونی دیگر نمی تواند شروط خود را بر ایران تحمیل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید