رتبه 168 ایران در گزارش آزادی مالی دنیا

به گزارش سفر به هند، تهران (پانا) - اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به آنالیز شرایط آزادی مالی در میان کشورهای مختلف پرداخته که نشان از رتبه نامطلوب ایران در این حوزه دارد.

رتبه 168 ایران در گزارش آزادی مالی دنیا

به گزارش ایسنا، شاخص آزادی اقتصادی، رابطه میان شرایط آزاد اقتصاد در راستا تحقق اهداف اجتماعی و اقتصادی کشورها را نشان می دهد که می تواند منجر به جوامعی سالم تر همراه توسعه انسانی و کاهش فقر گردد.

در آنالیز دنیای این شاخص، 12 عامل در چهار گروه اصلی آنالیز می شوند و نتیجه و برآیند کار، امتیاز کشورها و سپس رتبه دنیای آنها را معین می نماید.

در میان عوامل معین کننده در این شاخص، حاکمیت قانون، اندازه دولت، کارایی تنظیم گری و بازارهای باز چهار دسته اصلی را تشکیل می دهند و در زیرشاخه ها مسائلی مانند هزینه های دولت، سلامت اقتصادی، اثربخشی قضایی، آزادی کسب و کار، نیروی کار و پول و همچنین آزادی تجارت قرار دارند.

آخرین آنالیز ها نشان می دهد که در سال 2021، امتیاز شاخص آزادی اقتصادی ایران حدود 47 بوده و به این ترتیب در امسال میلادی، ایران با افت دو درجه ای، در میان کشورهای دنیا در رتبه 168 قرار گرفته است.

آنچه که شرایط را پیچیده تر می نماید، این است که در میان 14 کشور خاورمیانه و آفریقای شاقتصادی، اقتصاد ایران از نظر این شاخص در رده آخر قرار گرفته است.

اقتصاد ایران از سال 1996، همیشه از میانگین آزادی اقتصادی دنیا پایین تر بوده و هرچند در دوره برجام فرایند صعودی شروع شد، اما در نهایت در سال2020 بار دیگر منفی شد و به نظر می رسد که این فرایند در امسال میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

در میان کشورهای منطقه از نظر آزادی اقتصادی، عجیب ترین رتبه را گرجستان به دست آورده است. این کشور در منطقه اروپای شرقی با به دست آوردن امتیاز 77، دوازدهمین اقتصاد آزاد دنیا بوده است. پس از آن امارات متحده عربی با حدود 77 امتیاز در رده 14 دنیای قرار گرفته و قطر و ارمنستان به ترتیب در صندلی 31 و 32 ایستاده اند.

در این آمار شرایط کشورهای عراق، یمن و سوریه آنالیز نشده اما با این وجود تعداد زیادی از اقتصادهای بسته دنیا متعلق به همین منطقه هستند. بر اساس آمارها، افغانستان در رده 146، پاکستان 152، لبنان 154 و تاجیکستان در رده 167 قرار گرفته اند و پس از تمامی آنها، ایران در جای 168 دنیای ایستاده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 934

به "رتبه 168 ایران در گزارش آزادی مالی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه 168 ایران در گزارش آزادی مالی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید