راز بقای هواپیمایی ها در رکود کرونایی

به گزارش سفر به هند، شیوع ویروس کرونا و لغو صدها پرواز سبب ورود آسیب بسیار شدید به صنعت حمل و نقل هوایی شد و بسیاری از شرکت های فعال در این حوزه را تا مرز ورشکستگی پیش برد اما تمهیدات دولت برای حمایت از این شرکت ها با پرداخت بیش از 2 هزار و 550 میلیارد تومان تسهیلات ویژه توانست راستا ادامه فعالیت را برای کارکنان و شاغلان این صنعت فراهم کرد.

راز بقای هواپیمایی ها در رکود کرونایی

به گزارش نقدینه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار مالی کرونا شیوع دنیای ویروس کرونا و لغو هزاران پرواز در دنیا، آینده بقای شرکت های هواپیمایی را با چالش های جدی روبه رو کرد و ایرلاین های ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبودند. شرایط سخت مالی ناشی از تحریم در سال های اخیر مسائل بسیاری برای شرکت های هواپیمایی ایرانی ایجاد نموده بود که کرونا مسائل را چند برابر کرد.

چندی پیش، اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، درباره میزان خسارات وارد شده به شرکت های هواپیمایی ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: برآوردهای انجام شده نشان داد که تا 15 فروردین ماه سال 99 شرکت های هواپیمایی ایرانی حدود 3 هزار میلیارد تومان و تا خاتمه فروردین ماه حدود 4 هزار میلیارد تومان زیان دیدند و این خسارت در ماه های بعدی نیز ادامه پیدا کرد.

به گفته سامانی به صورت تقریبی شرکت های هواپیمایی ایرانی پس از فروردین ماه حدود 1000 میلیارد تومان به صورت ماهانه عدم النفع (خسارت ناشی از انجام نشدن پروازها) داشته اند.

حمایت از این شرکت ها با توجه به شرایطی که کارشناسان این حوزه توصیف می کردند، ضرورتی اجتناب ناپذیر بود و در نتیجه بخشی از تسهیلات حمایتی دولت برای کسب و کارهای متضرر از کرونا به شرکت های هواپیمایی ایران اختصاص داده شد. چنانچه وزیر راه و شهرسازی نیز در اواخر سال گذشته گفت: ایرلاین های کشور تا به امروز 2 هزار و 554 میلیارد تومان تسهیلات ناشی از کرونا دریافت نموده اند. این آمار مربوط به تسهیلات همه شرکت های هواپیمایی به جز 4 شرکتی است که هنوز پیروز به نهایی کردن فرایند دریافت تسهیلات خود نشده اند.

زمان بازپرداخت تمدید گردد

در همین رابطه اصغر عبدالله پور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل هواپیمایی تابان در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار مالی کرونا گفت: ما در هواپیمایی تابان 60 میلیارد تومان تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا را دریافت نموده ایم که یاری خوبی برای ادامه فعالیت ما بوده است و در واقع باید بگویم که این صنعت را نجات داد.

او ادامه داد: البته این تسهیلات به صورت کامل و یکجا پرداخت نشد و در چند بخش تا خاتمه سال تکمیل شد. اولین قسط بازپرداخت ما اردیبهشت است اما توان پرداخت، با توجه به ادامه شرایط کرونایی وجود ندارد. امیدواریم حداقل تا خاتمه همه گیری کرونا بازپرداخت تسهیلات متوقف گردد.

عبدالله پور شرح داد: قبل از شیوع کرونا شرایط شرکت های هواپیمایی مطلوب نبود و در شرایط سخت مالی ناشی از تحریم ها فعالیت می کردند که با شیوع کرونا مسائل تشدید شد. لغو سفرها درآمد شرکت های هواپیمایی را به شدت کاهش داد. در این بین ظرفیت پرواز ها هم به 60 درصد در هر پرواز کاهش یافته که معظل جدی همه ایرلاین ها است.

او ادامه داد: این محدودیت در پروازها فقط مختص پروازهای داخلی ایران است و پروازهای خارجی چنین محدودیتی ندارند .برای مثال در چند روز اخیر پرواز شیراز به مسقط فول مسافر پرواز کرد و منعی هم نداشت اما پرواز داخلی فقط با 60 درصد ظرفیت امکان پذیر است.

مدیرعامل هواپیمایی تابان گفت: سود 12 درصدی بازپرداخت این تسهیلات به اندازه کافی شرایط بازپرداخت را سخت نموده است اگر هزینه دیرکرد هم قرار باشد اضافه گردد واقعا توانی برای بازپرداخت وجود نخواهد داشت و امیدواریم اینگونه نگردد.

چک برگشتی و تعهدات ارزی مانع دریافت تسهیلات بود

یونس دقیق کیا، مدیر عامل شرکت هواپیمایی فلای پرشین نیز در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار مالی کرونا گفت: دریافت تسهیلات کرونایی که برای حمایت از کسب و کارهای متضرر از کرونا مصوب شد، شرایط پیچیده ای داشت و ما تا کنون نتوانسته ایم آن را دریافت کنیم. البته فقط 4 ایرلاین تا به امروز پیروز به دریافت نشده اند که دلیل آن مسائل خود ایرلاین ها بوده است.

او شرح داد: دریافت وام شروطی داشت که بعضی شرکت ها نتوانستند تامین نمایند، برای مثال ما چون تعهدات ارزی تسویه نشده داشتیم، نتوانستیم وام را دریافت کنیم.

دقیق کیا اضافه کرد: باتوجه به مبالغ بالای تسهیلات و دشواری تامین وثیقه، قرار شد هواپیماهای هر شرکت به عنوان وثیقه در رهن بانک قرار گیرند.

او گفت: در این بین هم هزینه کارشناسی برای معین قیمت هر هواپیما وجود دارد، هم هزینه ثبت در دفترخانه که حداقل 2 تا 3 میلیارد هزینه ثبت هر هواپیما است. تیم یکی از موانع است چون هزینه بالایی صرف ثبت می گردد اما تنها مانع این نیست. شرایط بازپرداخت ها هم یک مانع است. در اصل باز پرداخت این تسهیلات با 12 درصد سود است اما اگر پرداخت نگردد،یعنی تاخیر در بازپرداختوجود داشته باشد، با سود 26 درصد دریافت خواهد شد. در چنین شرایطی بازپرداخت وام ها کار سختی است و طبیعتا ریسک دریافت تسهیلات بالاست .

کاهش 40 درصد ظرفیت مشکل جدی ماست

او اضافه کرد: مسائل شرکت های هواپیمایی زیاد است اما کاهش ظرفیت پروازهای داخلی به 60 درصد مشکل جدی ما است. در حالی که پروازهای خارجی فول هستند و در سفر چندساعته خارجی خبری از کاهش تعداد مسافر نیست در ایران این کاهش 40درصدی به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

دقیق کیا همچنین گفت: اگر مانند کشورهای خارجی وام بلاعوض به ایرلاین ها پرداخت نمی گردد حداقل محدودیت پرواز با 60 درصد ظرفیت لغو گردد. درحالی که مترو و بی آرتی و اتوبوس ها مملو از مسافر است فقط پرواز با 100 درصد ظرفیت مشکل آفرین خواهد بود؟

او در خاتمه گفت: بنابراین مهمترین درخواست ما برطرف محدودیت در ظرفیت پروازها و تمدید مهلت استمهال وام ها است.

بر نحوه تخصیص تسهیلات انتقادداریم

سید رضا موسوی، مدیر عامل اجرایی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، نیز در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار مالی کرونا گفت: پرداخت تسهیلات به شرکت های هواپیمایی متضرر از کرونا تصمیمی تاثیرگذارو مثبت بود و با استقبال ایرلاین ها روبه شد، هرچند شرایط دریافت آن راحت نبود.

موسوی گفت: یکی از مواردی که مابه آن معترض بودیم نحوه تخصیص تسهیلات بود. قرار شد سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی تخصیص تسهیلات، براساس تعداد ناوگان هوایی، تعداد مسافر، ساعت پرواز و نیروی مشغول به کار این تقسیم بندی را انجام دهد اما در عمل اینگونه نشد.

او اضافه کرد: بعد از ماهان، بیشترین ناوگان هوایی و تعداد سفر را ایران ایرتور دارد و رتبه نخست حمل و نقل هوایی در سال 98 را کسب نموده است، بااین حال با داشتن 13 هواپیما 130 میلیارد تومان وام گرفتیم و شرکت دیگری با 5 هواپیما به میزان ما تسهیلات دریافت نموده است.در حالی که ماهان 450 میلیارد تومان یا هما 500 میلیارد تومان دریافت نموده اند.

موسوی تاکید نمود: اگر شرایط تخصیص اعتبار به درستی در نظر گرفته می شد، تسهیلات دریافتی ما باید بیشتر می شد.

او ادامه داد: در راستا دریافت تسهیلات، ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری بسیار خوبی با ما داشت که جای تشکر دارد، زیرا هرجا به مشکل برمی خوردیم مسوول پیگیری که معرفی شده بود جوابگوی تماس های ما بود و هدایت و پیگیری لازم را نجام می داد.

او اضافه کرد: بعضی ایرلاین ها از عدم همراهی بانک ها گله داشتند اما بانک تجارت با ما همکاری خوبی داشت. بعضی بانک ها شرط افتتاح حساب و پرداخت حقوق پرسنل ایرلاین را مطرح نموده بودند اما خوشبخانه بانک تجارت چنین شرطی را مطرح نکرد و با همراهی خوب خود، سبب رضایت ما در راستا دریافت تسهیلات شد. البته ما هم 20 روز بعد از دریافت وام، اولین قسط را پرداخت کردیم و تا امروز حتی یک روز هم دیرکرد نداشته ایم.

موسوی همچنین گفت: با توجه به ادامه شرایط سخت کرونایی و کاهش ظرفیت پروازهای داخلی به 60 درصد، امکان بازپرداخت تسهیلات واقعا سخت است ای کاش حداقل تنفس 6 ماهه درنظر می گرفتند تا با فروکش کردن همه گیری کرونا، پروازها به حالت عادی بازگردد و امکان بازپرداخت وام ها فراهم گردد.

او درخاتمه گفت: در حال حاضر پرواز ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می گردد .حضور مسافر در پرواز خارجی باید همراه با تست منفی پی سی آر باشد اگر مسافر تست پی سی آر منفی نداشته باشد به هیچ عنوان اجازه پرواز نخواهد یافت.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 959

به "راز بقای هواپیمایی ها در رکود کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز بقای هواپیمایی ها در رکود کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید