خبرنگاران 25 درصد اشتغال کشور در اختیار بخش کشاورزی

به گزارش سفر به هند، تهران - خبرنگاران - مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور گفت: 25 درصد اشتغال جامعه و 18 درصد فراوری ناخالص ملی متعلق به بخش کشاورزی است.

خبرنگاران 25 درصد اشتغال کشور در اختیار بخش کشاورزی

علی خانمحمدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اضافه نمود: به دلیل شیوع کرونا و سایر مسائلی که جهان با آن روبرو شده، فراوری گندم، ذرت و برنج کاهش یافته است.

وی توضیح داد: به همین دلیل باید فراوریات استراتژیک با بهبود بهره وری افزایش یابد، زیرا در شرایط موجود، واردات کار آسانی نخواهد بود.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه دولت باید به معیشت کشاورزان و بحث بیمه اجتماعی آنان توجه کند، گفت: در این صورت معیشت و امنیت کشاورزان و خانواده آنها تامین می گردد و اگر این اتفاق رخ ندهد شاهد مهاجرت کشاورزان به شهرها خواهیم بود که منجر به آسیب فراوری می گردد.

به گفته وی، سالانه 126 میلیون تن محصولات کشاورزی توسط کشاورزان در کشور فراوری، فرآوری و عرضه می گردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور و جهان پیشنهاد می دهیم فراوریات کشاورزی جایگزین صادرات نفت گردد، گفت: اگر زنجیره های فراوری پایدار ایجاد شوند و مدیریت به صورت درست اعمال گردد می توانیم این موضوع را تحقق بخشیم.

خانمحمدی توضیح داد: اگر زیرساخت های بخش کشاورزی به درستی فراهم گردد نه تنها در تامین امنیت غذایی مشکل نداریم بلکه امکان صادرات نیز وجود دارد.

تحقق اجرای الگوی کشت بدون کشاورزی قراردادی ممکن نیست

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه اجرای الگوی کشت از سال 88 در مجلس تصویب شده است، گفت: تا به امروز این طرح در کشور اجرا نشده و وزیر جهاد کشاورزی وعده داده که از پاییز سال جاری این طرح اجرایی گردد.

وی اضافه نمود: اجرای این طرح باید همگام با کشاورزی قراردادی باشد و توسعه کشت قراردادی برای اجرای طرح الگوی کشت الزامی است.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور تعداد اعضای این مجمع را 60 هزار نفر مطرح نمود و اضافه نمود: اعضای این مجمع یک درصد جمعیت کشاورزان کشور را تشکیل می دهند و 28 درصد فراوریات مربوط به آنها است.

وی بابیان اینکه بخش کشاورزی 25 درصد اشتغال را شامل می گردد و در فراوری ناخالص ملی 18 درصد نقش دارد، گفت: این در حالی است که میزان بارش ها 250 میلیمتر و یک سوم میانگین جهانی و تبخیر هم دو برابر میانگین جهانی است.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی اضافه نمود: طی چند روز آینده از کارت اعتباری رونمایی می گردد که به کشاورزان خبره، تسهیلات بسیار ارزان قیمت داده می گردد.

وی شرایط کشاورزان خبره را مناسب ارزیابی کرد و گفت: فراوریات این گروه حتی نسبت به استانداردهای جهانی هم بالاتر است اما باید کشاورزان معمولی هم راه کشاورزان خبره را ادامه دهند تا آنها هم پیروز باشند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی اضافه نمود: تفاهمنامه ای را با بخش تحقیقات و ترویج انجام داده ایم تا به وسیله کانون های یادگیری، کشاورزی کشور را ارتقا بدهیم.

خانمحمدی گفت: 400 کانون یادگیری در کشاورز راه اندازی شده تا بهره وری افزایش یابد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 529

به "خبرنگاران 25 درصد اشتغال کشور در اختیار بخش کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 25 درصد اشتغال کشور در اختیار بخش کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید