بنیه نوآوری در هر کشوری تابع توان پژوهش است

به گزارش سفر به هند، نقی زاده گفت: بنیه نوآوری در هر کشوری تابع توان پژوهش است که سال گذشته قرارداد های ارتباط با صنعت 2 هزار میلیارد تومان بوده است.

بنیه نوآوری در هر کشوری تابع توان پژوهش است

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت و گو با خبرنگار ، درباره ارتباط پژوهش با فناوری اظهار کرد: بنیه فناوری و نوآوری در هر کشوری تابع توان پژوهشی است.

او اضافه کرد: توان پژوهشی لزوما در حوزه های مستقیم با آن فناوری نیست؛ چرا که فناوری حاصل حوزه های بین رشته ای است.

نقی زاده شرح داد: وقتی در خصوص و IT و دیجیتال یک فناوری ایجاد می کنیم، پژوهش های حوزه های مختلف در یک نقطه بهم می پیوندند و همانجا تبدیل به توسعه فناورانه می شوند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه هیچ کشوری در حوزه فناوری و نوآوری به هیچ نتیجه ای نمی رسد، مگر اینکه سیستم پژوهشی قوی داشته باشد، تاکید کرد: در حوزه علوم پایه، علوم انسانی و علوم فنی و مهندسی و هنر و علوم پزشکی نیازمند پژوهش برای تقویت فناوری ها هستیم، در غیر اینصورت نیازمند واردات یک سری فناوری ها و تجیزات می شویم و لزوما نمی توانیم به دانش اصیل دست پیدا کنیم و اگر هم دست پیدا کنیم، نمی توانیم پژوهش ها را بکار بگیریم.

نقی زاده گفت: برای مثال، حوزه کوانتوم مربوط به فناوری آینده است و برای تسلط به این فناوری نیازمند پژوهش هستیم. اگر بخواهیم بهره بردار های خوبی از حوزه فناوری باشیم نیازمند پژوهش هستیم؛ چرا که باید ظرفیت جذب خود را افزایش دهیم که در وهله اول باید بهره بردار مناسب باشیم و سپس در لایه دهنده های معکوس عمل کنیم و سپس تغییر دهنده جزئی و کلی خواهیم بود که برای هر کدام از آن ها نیازمند پژوهش هستیم.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: مسلما بدون داشتن یک سیستم پژوهش خوب بهره بردار خوبی از فناوری هم نخواهیم شد.

او درباره معیار های انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه ها گفت: برای انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاهی معیار های متفاوتی از جمله شاخص های پژوهشی مانند: تعداد مقالات برتر، فعالیت های پژوهشی، جوایز و ... وجود دارد. در سال های اخیر فناوران برجسته زیادی داشته ایم که ارتباط با جامعه و صنعتشان تقوین شده است. به صورت کلی پژوهشگران برتر بر اساس دستاورد های پژوهشی و مقالات و کتاب ها و جوایز علمی با شرکت در مسابقات رقابتی انتخاب می شوند که دارای ابعاد متفاوتی است.

نقی زاده اضافه کرد: فرایند کشور نشان می دهد که در خصوص قرارداد های ارتباط با جامعه و صنعت رشد خیلی خوبی را داشته ایم. برای کاربردی کردن پژوهش ها دو اتفاق مهم مانند: قرارداد های ارتباط با جامعه و صنعت با درگیر کردن اعضای هیئت علمی و دیگری شرکت های فناور و دانش بنیان هستند که از طریق دانشگاه ها شکل می گیرند، رخ می دهد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: در سال گذشته قرارداد های ارتباط با جامعه و صنعت بالغ بر 2 میلیارد تومان بوده است که قرارداد های بسیار خوبی منعقد شده و به نتیجه رسیده و در حال افزایش است.

نقی زاده با بیان اینکه ظرفیت های بیشتری در حوزه پژوهش ها داریم که باید جدی گرفته شوند، تاکید کرد: ظرفیت های فناورانه را باید در دو قالب قرارداد های ارتباط با جامعه و صنعت پیش ببریم و هرچه به سمت عملیاتی شدن نزدیک می شویم باید پژوهش های صنعتی را به سوی شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان حرکت دهیم تا بتوانیم از ظرفیت آن ها برای بکارگیری پژوهش ها در صنعتی سازی و صنایع خودمان استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تاکید کرد: در خصوص آئین نامه ارتقا و شرایط ترفیع اعضای هیئت علمی باید پیش بینی هایی را برای لزوم ارتباط بیشتر با جامعه و صنعت و قرارداد های آن ها که نیازمحور هستند، داشته باشیم و در جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص مقطع دکتری به گرنت اساتید و نیاز محوری پژوهشگران تمام وقت در دانشگاه ها بکار بگیریم و هر چه به سمت کاربردی کردن بیشتر آن ها حرکت می کنیم باید پژوهش ها را در سطح سازو کار های پژوهش و شرکت های فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری تقویت کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1131

به "بنیه نوآوری در هر کشوری تابع توان پژوهش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنیه نوآوری در هر کشوری تابع توان پژوهش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید