افق روشن توسعه صادرات سیر همدان ، واحدهای صنایع تبدیلی افزایش یابد

به گزارش سفر به هند، افزایش 307 درصدی ارزش دلاری سیر صادر شده از همدان در 7 ماه امسال و رشد قابل توجه میزان صادرات این محصول بیانگر آن است که آینده این محصول در صورت توسعه صنایع تبدیلی روشن خواهد بود.

افق روشن توسعه صادرات سیر همدان ، واحدهای صنایع تبدیلی افزایش یابد

به گزارش خبرنگاران آتلاین به نقل از مهر، سیر فراوریی در همدان به لحاظ طعم و مزه فزونی خاصی نسبت به سایر نقاط ایران دارد و کیفیت بالای سیر همدان در بین مصرف نمایندگان سبب شده تا این محصول از شهرت خاصی برخوردار باشد.

در این میان مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مؤلفه های تأثیر گذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان کشورهای همسایه قرار گرفته و راستا صادرات این محصول را هموار نموده به طوری که شاهد افزایش قابل توجه صادرات سیر استان همدان در امسال بوده ایم.

افزایش چشمگیر صادرات محصولات سیر از همدان

کارشناس مسئول توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به افزایش چشمگیر صادرات محصولات سیر از استان همدان در 7 ماهه امسال اظهار کرد: با توجه به بازارهایی که برای این محصول پیش آمد حجم صادرات سیر افزایش قابل توجهی داشت.

داریوش سرحدی با بیان این که بازارهای ترکیه، پاکستان و عراق حجم صادرات سیر همدان را نسبت به پارسال افزایش داد، گفت: صادرات سیر از استان همدان در 7 ماهه امسال حدود 8. 4 درصد وزن و 6. 6 درصد ارزش دلاری مجموع صادرات محصولات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داد.

صادرات 13 هزار و 521 تن سیر طی 7 ماه

وی با بیان این که سیر محصول کم آب است و صندلی سیر باید در صادرات استان همدان ارتقا یابد، گفت: طی سال گذشته 4 هزار و 328 تن سیر به ارزش دلاری 2. 7 میلیون دلار از استان همدان صادر شد که این رقم در 7 ماهه امسال به 13 هزار و 521 تن به ارزش دلاری 11 میلیون دلار رسیده است.

سرحدی میزان رشد ارزش دلاری را 307 درصد و صادرات وزنی را 212 درصد مطرح نمود و گفت: رشد صادرات سیر به دلیل افزایش حجم تقاضا از کشورهای هدف به خصوص کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه بوده است.

وی با بیان این که پاکستان سیر ایران را برای فراوری ادویه و مصرف کشورش تقاضا دارد و مقداری از آن را به هند صادر می نماید، گفت: ترکیه از صادر نماینده های سیر است اما امسال با توجه به شرایط آب و هوایی ایجاد شده در ترکیه فراوری سیر در این کشور به مشکل خورد.

بازار ترکیه فرصت خوبی برای ایران ایجاد کرد

سرحدی با بیان این که همین موضوع سبب شد سیر ایران به ترکیه برود و بازار ترکیه فرصت خوبی برای ایران ایجاد کرد، گفت: از طرفی ترکیه حجم وسیعی از سیر اروپا را تامین می نماید بنابراین سیری که از ایران به ترکیه صادر می گردد از آنجا که به لحاظ کیفیت هم یک سر و گردن بالاتر از سیر صادراتی به عراق و پاکستان است مجدد سورت و بسته بندی شده و با بسته بندی جدید از ترکیه به اروپا می رود.

وی با بیان این که بازرگانان باید بازار هدف نهایی را شناسایی نمایند و با شناسایی بازار هدف نهایی محصول را با ارزش افزوده بالاتری به آن کشور صادر نمایند، گفت: تجار باید این بازار را خود تجارت در دست بگیرند.

کوشش برای ثبت بین المللی سیر همدان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که اخیراً جلساتی با حضور معاون استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با ثبت ملی سیر صورت گرفته و برای ثبت بین المللی و تشکیل انجمن سیرکاران به صورت ملی و با موضوع استان همدان برنامه ریزی شده است، گفت: سیاست های ما در رابطه با فراوری و صادرات سیر تعیین نیست و بر همین اساس مقرر شد ماهانه جلساتی با حضور معاون استاندار همدان برگزار و راه چارهها در این زمینه بیان گردد.

حمیدرضا حاجی بابایی با بیان این که یکی از مهم ترین راه چارهها صادرات و این که به چه نحو انجام گردد و چه کارهایی را انجام گیرد تا در این زمینه پیروز بود، است گفت: یکی از کارها توسعه صنایع بسته بندی است.

وی با بیان این که باید صنایع بسته بندی تعریف شده در استان همدان فعال گردد به طوری که هم لوازم بسته بندی در استان همدان فراوری گردد و هم با آن بسته بندی سیر را به اروپا صادر کنیم، گفت: بسته بندی از قبل نیز با ابتکارات اولیه کشاورزان انجام و معمولاً سیر به پاکستان و اروپا و ترکیه صادر می شد اما با ورود سیر چین به بازارهای جهان فضای رقابتی بالاتری شکل گرفت بنابراین باید از امکانات بیشتری برخوردار بود تا در این میدان رقابت پیروز شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که صنایع تبدیلی نیز باید به میزان کافی در استان همدان ایجاد کرد، گفت: صنایع تبدیلی که بتواند محصول سیر را به دارو و صنایع غذایی برای صادر کردن به کشورهای مختلف و موارد این چنینی تبدیل کند مدنظر است و بر همین اساس جهاد کشاورزی مأمور شده در سردخانه هایی که در استان ایجاد می گردد بیشتر به سمت ایجاد سردخانه هایی که امکان نگهداری سیر در آنها وجود دارد قدم بردارد.

وی با بیان این که این اقدام برای سیب زمینی و دیگر محصولات صورت گرفته اما برای سیر نهایی نشده است، گفت: جلساتی برگزار و 8 مورد جمع بندی و مقرر شد این جلسات به صورت متناوب برگزار و پس از ارائه راه چاره مسئول و مجری نیز تعیین گردد.

حاجی بابایی از برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره سیر اطلاع داد و با بیان این که در این جشنواره مهمانانی از خارج از کشور نیز خواهیم داشت، گفت: این اقدامات راه را باز و راستا را برای رسیدن به هدف توسعه تعیین می نماید.

معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با بیان این که سیر صندلی چهارم صادرات محصولات کشاورزی استان همدان را دارد، گفت: مسائل و مشکلاتی برای صادرات سیر وجود دارد.

محمدرضا شهسواری با تاکید بر این که صادرات سیر مستلزم یک سری اقدامات در بحث فرآوری است، گفت: در حال حاضر بخش عمده سیر فراوریی استان همدان در قالب تعداد زیاد واحدهای ترشی و شوریجات فرآوری می گردد و این واحدها سیر را در محصولات خود استفاده می نمایند و بخش عمده ای از آن در قالب این محصولات فراوریی صادر می گردد.

فعالیت یک واحد فرآوری سیر در همدان

وی با بیان این که صادرات سیر همدان به سایر کشورها و بسته بندی مجدد آن برای صادر شدن از آن کشور به بازار اروپا در واقع وجود دارد اما مقدارش آنقدر نیست که روی بازار سیر استان همدان مؤثر باشد، گفت: در حال حاضر یک واحد فرآوری سیر در استان همدان فعال است که سیر فراوریی را به پودر تبدیل می نماید و اخیراً پس از چند سال وقفه وارد چرخه فراوری شده و فرآوری را انجام می دهد.

شهسواری با بیان این که غالب فرآوری محصول سیر در همین واحدهای ترشی و شوری است، گفت: طبق برآورد حدود 10 هزار تن سیر در این واحدها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تاکید نمود: وجود یک واحد فرآوری حرفه ای که سیر را به صورت 100 درصد فرآوری نموده و به محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل کند در استان همدان یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی گفت: ضرورت راه اندازی این واحد در اطراف همدان که مناطق مستعدی برای کشت و فرآوری سیر هستند احساس می گردد که دعوت می کنیم اگر سرمایه گذاری تمایل به ورود به سرمایه گذاری در عرضه کشاورزی را دارد به این بخش توجه ویژه داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در صورت تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این بخش طرح پیشنهادی با اولویت آنالیز و ضمن مشاوره و پرداخت تسهیلات بانکی از منابع ارزان قیمت طرح پیگیری می گردد.

طبق آنالیز ها سیر از محصولات استراتژیک برای استان همدان است به طوری که 4 محصول استراتژیک تعریف شده که گردو، کشمش، سیر و سیب زمینی هستند قابلیت صادرات دارند و باید برای رونق در این زمینه ها برنامه ریزی صورت گیرد.

آنچه مسلم است این که این روزها جای خالی صنایع تبدیلی سیر برای فراوری محصولاتی از جمله عصاره، پودر و ترشی سیر بیشتر احساس می گردد تا در کنار ایجاد بازار فروش مناسب، ارزش افزوده بیشتری را برای کشاورزان ببینیم چراکه گاه کیفیت سیر فراوریی آن طور که باید برای صادرات مناسب نیست و باید با فرآوری محصول شیوه دیگری را برای رونق صادرات رقم زد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 36

به "افق روشن توسعه صادرات سیر همدان ، واحدهای صنایع تبدیلی افزایش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افق روشن توسعه صادرات سیر همدان ، واحدهای صنایع تبدیلی افزایش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید