چای سبز و کم کاری تیروئید چه ارتباطی با هم دارند؟

به گزارش سفر به هند، چای سبز منبعی سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست. این ویژگی چای سبز آن را به اسم دارویی موثر بر بسیاری از بیماری ها، سلامتی و زیبایی شناسانده است.

چای سبز و کم کاری تیروئید چه ارتباطی با هم دارند؟

چای سبز و کم کاری تیروئید چه ارتباطی با هم دارند؟

ارتباط چای سبز و کم کاری تیروئید به تاثیری که کافئین و کاتچین بر عملکرد تیروئید و داروهای مصرفی مبتلایان به کم کاری تیروئید می گذارد، باز می گردد. لذا با اینکه چای سبز دارای خواص فراوانی است مبتلایان به اختلال کم کاری تیروئید باید در مصرف آن احتیاط نمایند.

خواص چای سبز بر سلامتی بدن بی شمار است. این چای سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله کاتچین (Catechin) است و به این دلیل پیش از هر چیز به اسم دارویی ضد سرطان شناخته شده است. با توجه به این­که ویتامین C. و E. به اسم دو آنتی اکسیدان مهم و بسیار مفید مطرح هستند جالب است بدانید که اندازه آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز 100 برابر تأثیرگذارتر از ویتامین ث و 25 برابر تأثیرگذارتر از ویتامین ای است؛ بنابراین نوشیدن چای سبز و دریافت آنتی اکسیدان­های آن، انسان را از ابتلا به سرطان حفظ خواهد نمود. اما در مواقعی چای سبز تاثیر مثبت خود را از دست می دهد که از جمله آن می توان به رابطه چای سبز و کم کاری تیروئید اشاره نمود.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در لیست زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

1- ویژگی ­ها و خواص چای سبز

2- چای سبز و کم ­کاری تیروئید

3- موارد منع مصرف چای سبز

ویژگی ­ها و خواص چای سبز

آنتی اکسیدان ­

چای سبز منبعی سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست. این ویژگی چای سبز آن را به اسم دارویی موثر بر بسیاری از بیماری ها، سلامتی و زیبایی شناسانده است.

پوست و زیبایی: آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، با به تعویق انداختن آغاز فرایند پیریِ سلول ها، باعث حفظ سلامتی و شادابی سلول های بدن می شوند. آن­ها سلول های پوست را در مقابل آسیب ها به ویژه رادیکال های آزاد، که از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی و آسیب به پوست است، محافظت می نمایند. بعلاوه آنتی ­اکسیدان های چای سبز با اثرات ضد التهابی خود، تأثیری مثبت بر فرایند بهبود و کاهش طول دورۀ ترمیم زخم های سوختگی و جراحی می­ گذارند.

حافظه و سلول های مغز: آنتی اکسیدان ها با جلوگیری از تخریب سلول های مغز و به تعویق انداختن زمانی که سلول های مغز درمرحلۀ پیری و فرسودگی قرار می­ گیرند، مانع ابتلا به آلزایمر و پارکینسون می شوند.

کبد: آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز با از بین بردن رادیکال های آزاد ایجاد شده به وسیله چربی های کبد، مانع بروز بیماری های کبدی، به ویژه سرطان کبد می گردند.

پلی فنول

پلی فنول در واقع نوعی از آنتی اکسیدان هاست. مواد غذایی گیاهی، سرشار از پلی فنول هستند که در چای سبز به دلیل اکسایش کم به میزان زیادی حفظ شده اند.

افزایش سوخت و ساز و کاهش قند خون: به لطف پلی فنول های موجود در چای سبز، متابولیسم چربی ها و هیدرات کربن افزایش می یابد. به این ترتیب اندازه قند خون و چربی ها همیشه در حد متعادلی خواهد بود. تعادل این دو شاخص، بدن را با ازدیاد یا کمبود چربی و هیدرات کربن روبه رو نمی نماید و باعث تعادل می گردد.

ذخیرۀ گلوکز و تناسب اندام: پلی فنول­ های چای سبز مانع از ذخیره گلوکز در سلول های چربی می گردد. به این ترتیب می توان با نوشیدن چای سبز، کم کردن اندازه مصرف کربوهیدرات ها (قندها) و ورزش مداوم، یک روش سه­ گانه مطمئن برای حفظ سلامتی و تناسب اندام ایجاد کرد.

کاتِچین (Catechin)

کاتچین یک نوع فنول و آنتی اکسیدان طبیعی و متابولیت ثانویه در گیاه است. در چای سبز به نسبت چای سیاه کاتچین ها به میزان قابل ملاحظه ای یافت می شوند.

کاهش کلسترول: مادۀ کاتچین موجود در چای سبز باعث کاهش اندازه کلسترول بد و افزایش اندازه کلسترول خوب در بدن می گردد. این تأثیر نه تنها اندازه کلسترول بدن را در حد متعادل نگه داشته و اندازه کلسترول خوب را افزایش می دهد، بلکه مانع از بروز سکته قلبی و سایر بیماری های قلبی - عروقی می گردد.

سرطان: رادیکال های آزاد با حمله به غشای سیتوپلاسمی سلول و نابود کردن آن، به DNA داخل سلول دسترسی پیدا می نمایند و به وسیله تغییر DNA باعث سرطان می شوند. کاتچین علاوه بر نابودکردن رادیکال های آزاد، با سرعت بخشیدن به نابودی سلول های سرطانی از سلول های سالم هم محفاظت می نماید.

مسمومیت: کاتچین موجود در چای سبز باعث از بین بردن باکتری های فراوری نماینده مسمومیت غذایی و یا سمّ فراوری شده به وسیله این باکتری ها می گردد.

ویتامین C

سیستم ایمنی بدن: ویتامین C موجود در چای سبز با تقویت سیستم ایمنی بدن، بدن را در مقابل بیماری های مختلف مقاوم می نماید. از جمله می توان به بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در زمستان، اسهال و استفراغ تابستان و حساسیت در فصل بهار و پاییز اشاره نمود.

التهاب: ویتامین C. به اسم عاملی ضد التهاب شناخته و به اسم دارویی برای کاهش ابتلا به ورم مفاصل ناشی از روماتیسم مصرف می گردد. این امر به وسیله این ویتامین، با متوقف کردن فعالیت آنزیم های تخریب نماینده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می گردد.

کافئین

کافئین یک ماده شیمیایی و خوردنی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای یافت می گردد و نوعی داروی محرک است که باعث افزایش انرژی و مقابله با خواب آلودگی می ­گردد. چای سبز نسبت به چای سیاه کافئین کمتری دارد. هر فنجان چای سبز حاوی 24 الی 30 میلی گرم کافئین است که به نسبت قهوه و حتی چای سیاه میزان کمی محسوب می گردد. با این­حال اثرات مثبت و منفی خود را به جا می گذارد. کافئین موجود در چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن خواهد شد. اما کافئین، مضراتی هم از جمله کاهش جذب مواد معدنی؛ مخصوصا جذب آهن دارد. بعلاوه این ماده درون چای سبز، جذب روی، آهن و کلسیم را هم کاهش می دهد.

چای سبز و کم ­کاری تیروئید

اختلال کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید ضعیف شده و توان فراوری میزان کافی از هورمون های تیروئیدی را نداشته باشد. بیشتر موارد ابتلا به کم­ کاری تیروئید ناشی از کمبود ید است که یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد صحیح غده تیروئید است. لووتیروکسین یا هورمون T4 و یا هورمون تیروئید، یکی از دارو های رایج تیروئید است و به جای هورمون های طبیعی تیروئید، که دیگر فراوری نمی شوند، تجویز می گردد. این دارو معمولا هر روز و در طول زندگی افراد باید مصرف گردد.

چای سبز با وجود خواص بی نظیر و مفیدش، بر بیماری تیروئید و درمان آن به دو دلیل تاثیر منفی می ­گذارد.

1 - کافئین در جذب لووتیروکسین اختلال ایجاد می­ کند. تحقیقات نشان می دهد مواد دارای کافئین از جمله چای سبز، اگر هم زمان یا کمی پس از مصرف لووتیروکسین مصرف گردد باعث کاهش جذب لووتیروکسین می گردد. به ویژه کسانی که عملکرد تیروئیدشان خیلی ضعیف است؛ به این دلیل که غده تیروئید آن ها قادر به جبران این کمبود نیست، از این کاهش جذب بیشتر آسیب می بینند؛ بنابراین اگر به­ خاطر خواص مفید چای سبز مایل به مصرف آن هستید و قرص لووتیروکسین هم مصرف می کنید؛ بهتر است نوشیدن چای سبز را به فاصله زمانی یک ساعت یا بیشتر از زمان خوردن قرص تان موکول کنید تا مانع جذب آن نشوید.

2 - کاتچین در فعالیت طبیعی تیروئید مشکل ایجاد می­ کند. مطالعات اخیر نشان داده ماده شیمیایی کاتچین -که در چای سبز هم دیده می ­گردد- در فعالیت طبیعی تیروئید مشکل ایجاد می نماید. اگر­چه میزان کاتچین مصرفی در چای سبز کمتر از میزانی است که در آزمایش ­ها استفاده شده و امکان این که بتواند در افراد مصرف نماینده این چای اختلال تیروئید ایجاد کند بسیار کم است و هنوز مجامع علمی هم محدودیتی برای بیماران تیروئیدی در مصرف چای سبز ایجاد نکرده اند؛ بهتر است افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند در مصرف آن احتیاط نمایند.

موارد منع مصرف چای سبزخانم های باردار و شیرده، افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و کسانی که ضربان قلبشان نامنظم است، هم بهتر است در مصرف چای سبز زیاده روی ننمایند. ضمناً زیاده روی در مصرف این چای می تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست گردد.

منبع:سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1196

به "چای سبز و کم کاری تیروئید چه ارتباطی با هم دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای سبز و کم کاری تیروئید چه ارتباطی با هم دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید