شرایط بازدید از موزه های سعدآباد و نیاوران نسبت به سایر موزه ها خیلی بهتر است

به گزارش سفر به هند، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، شرایط بازدید از موزه های سعدآباد و نیاوران نسبت به سایر موزه ها خیلی بهتر است.

شرایط بازدید از موزه های سعدآباد و نیاوران نسبت به سایر موزه ها خیلی بهتر است

موزه های کشور مدتها به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند و این امر سبب کاهش اندازه بازدیدکنندگان آنها شد. طی دو سال شیوع ویروس کرونا، دائم شاهد باز و بسته شدن درهای موزه ها به روی بازدیدکنندگان بودیم. این امر تا فروردین سال جاری ادامه یافت تا آنکه بنابر تصمیم ستاد ملی کرونا رسما از فروردین 1400 درهای تمام موزه ها به روی بازدیدکنندگان بسته شد و بسته بودن موزه ها تا شهریور ادامه یافت.

موزه ها و محوطه های تاریخی در گروه دوم مشاغل قرار گرفته اند که در شرایط نارنجی می توانند فعالیت داشته باشند. از این رو با نارنجی شدن هر شهر، امکان فعالیت موزه در آن شهر نیز فراهم میشد اما اندازه بازدیدکنندگان به شدت کاهش یافته بود. اندازه خسارت تعطیلی موزه ها در سال 1399 نزدیک به 300 میلیارد تومان برآورد شد. حتی پیش بینی شده بود که در صورت ادامه تعطیلی ها و محدودیت های بازدید موزه ها در سال 1400 حدود 400 میلیارد تومان خسارت به موزه های کشور وارد گردد.

محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی) با اشاره به بازگشایی موزه ها از عدم دست یافتن به تعداد بازدیدکنندگان قبل از کرونا اطلاع داد و گفت: هرچند این روزها شاهد بازگشایی و امکان بازدید از موزه های کشور هستیم اما نتوانستیم به آمار و ارقامی که قبل از کرونا در تعداد بازدیدکنندگان شاهد بودیم، دست یابیم.

او در پاسخ به این سئوال که آیا شیوع کرونا سبب شده که مردم از حضور در موزه ها بیم و هراس داشته باشند یا آنکه طولانی شدن مدت زمان تعطیلی موزه ها سبب شده تا آنها به فراموشی سپرده شوند، گفت: در تمام جهان شاهد کاهش تعداد بازدیدکنندگان موزه ها هستیم. مردم بیشتر برای انجام کارهای ضروری از خانه ها خارج می شوند و بازدید از موزه عموما جز کارهای ضروری نیست. نه تنها موزه ها بلکه سینما، تئاتر و سایر بخش های فرهنگی و هنری با کاهش تعداد بازدیدکنندگان روبرو شده اند. همه این حوزه ها بیشترین تلاششان برای حضور در فضای مجازی و مطرح شدن در آن فضاست. البته این امر نیز طبیعی است.

کارگر اضافه کرد: هرچند امیدوار بودیم که با نزدیک شدن به عید نوروز، جامعه بتواند به حالت طبیعی خود نزدیکتر گردد اما به نظر می رسد که با شیوع سویه نو کرونا که امیکرون است، این قضیه تا مدتی با چالش روبرو باشد. با توجه به شنیده ها عنوان می گردد شاید تا سال 2024 نتوانیم به زندگی عادی بازگردیم و حوزه های فعال در عرصه فرهنگ و هنر نیز از این امر مستنثنی نیستند. اکنون نیز با فرایند کاهش شیوع کرونا روبرو هستیم و امیدواریم بتوانیم به آمار بازدیدهای قبل از کرونا دست یابیم. با این وجود نباید فراموش کرد که عموما هر سال زمستان با کاهش اندازه بازدید از موزه ها روبرو می شویم.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی درباره این مهم که آیا اندازه بازدید موزه ها در شهرستان های کوچک نسبت به موزه های شهرهای بزرگتر کمتر است یا خیر، گفت: طبیعی است که موزه های شناخته شده تر و بزرگتر و دارای شان ملی تعداد بازدیدکننده بیشتری هم داشته باشند. این روزها شرایط بازدید از موزه های سعدآباد و نیاوران نسبت به سایر موزه ها خیلی بهتر است. از یک سو به علت فضای باز گسترده ای که دارند و از دیگر سو به علت تعداد زیادی از موزه ها که در دل خود جای داده اند. در شهرستان ها نیز موزه هایی مانند موزه تخت جمشید، موزه آذربایجان و موزه های که جامع تر و شناخته شده تر هستند، بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند.

به گفته کارگر، هر موزه ای که رویدادهای مختلف در کنار آثار خود ایجاد می نماید، اندازه بازدید را بالا می برد. بطور مثال هر زمان که موزه ملی درصدد برگزاری نمایشگاه های جانبی برمی آید و آثار دیگری را نیز به نمایش می گذارد، با افزایش تعداد بازدیدکنندگان روبرو می گردد.

او بعلاوه از گشایش موزه های متعدد در سطح کشور اطلاع داد و گفت: هفته ای یک موزه افتتاح می گردد و این مهم در حال رسیدن به هر 5 روز یک موزه است. بعلاوه برای شروع قرن 15 و سال آینده برنامه های نوی در نظر داریم و میتوان گفت قرن نو با برنامه های نو برای موزه ها همراه خواهد بود.

کارگر درخصوص برنامه های نو برای موزه ها در قرن نو نیز گفت: این برنامه ها در حوزه افتتاح موزه ها، اندازه بازدیدها و حتی چگونگی فرایند شکل گیری موزه ها را دربرمی گیرد. تمام این موارد در دست آنالیز است و بزودی با فرارسیدن سال و قرن نو مطرح خواهند شد.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی در پاسخ به این سئوال که با توجه به کاهش اندازه بازدید از موزه ها آیا این حوزه ظرفیت لازم برای آنکه هر 5 روز یک موزه گشایش یابد را دارد یا خیر، گفت: افتتاح موزه ها و راه اندازی آنها ارتباطی به اندازه بازدید ندارد. هر موزه مخاطبان و بازدیدکنندگان خود را دارد. ضمن آنکه فضا را برای دوران پساکرونا مهیا می کنیم. بیشتر این موزه ها بخش خصوصی هستند و اکنون تعداد موزه های خصوصی نسبت به موزه های دولتی بیشتر است و با رشد 300 درصدی همراه است.

به گفته او در آخرین سال قبل از شیوع ویروس کرونا اندازه بازدید از موزه های وزارتخانه میراث و گردشگری بیش از 17 میلیون نفر بود که حدود یک چهارم جمعیت کشور را دربرمی گیرد. اگر اندازه بازدید از سایر موزه ها را اضافه کنیم تقریبا 25 میلیون نفر می گردد که آمار خوبی است. امیدواریم بتوانیم بزودی دوباره به این اندازه بازدیدکننده دست یابیم. البته نباید فراموش کرد که ممکن است افزایش تعداد بازدیدکنندگان در بعضی از فضاها و موزه ها که از ظرفیت تحمل آن فضا خارج می گردد، آسیب رسان هم گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1292

به "شرایط بازدید از موزه های سعدآباد و نیاوران نسبت به سایر موزه ها خیلی بهتر است" امتیاز دهید

1 کاربر به "شرایط بازدید از موزه های سعدآباد و نیاوران نسبت به سایر موزه ها خیلی بهتر است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بازدید از موزه های سعدآباد و نیاوران نسبت به سایر موزه ها خیلی بهتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید