معتضد: نام جمهوری آذربایجان را کاملا مهمل و بیخود گذاشتند؛ اسنادش هم موجود است

به گزارش سفر به هند، خسرو معتضد مورخ سرشناس و برجسته ایرانی در همایش بین المللی بررسی تحولات قفقاز گفت: نام آذربایجان از این جهت انتخاب شد که گمان می رفت با برقراری جمهوری آذربایجان، آذربایجان ایران هم با آن یکی می شود.

معتضد: نام جمهوری آذربایجان را کاملا مهمل و بیخود گذاشتند؛ اسنادش هم موجود است

به گزارش خبرنگاران، خسرو معتضد، مورخ با موضوع نام آذربایجان مطرح کرد: نام آذربایجان را کاملا مهمل و بیخود گذاشتند اسناد و منابعش هم موجود است. جواب ما را خود پروفسور بارتلد روس می دهد که در کتابش نوشته من وارد ماجرا نمی شوم اما می دانم که به خاطر مقاصد استراتژیک این اتفاق افتاده است.

وی در ادامه اضافه کرد: این پروفسور بارتلد در روسیه تزاری خیلی باسواد بود که بعد از انقلاب شوریو هم همچنان به خاطر اینکه استاد خیلی خوب و باسوادی بود در دانشگاه از او بهره بردند. او در جای دیگری می گوید که نام و عنوان آذربایجان قفقاز تنها بعد از انقلاب روسیه به کار گرفته شد، می گوید که از ورود به مسائل سیاسی پرهیز دارد و پیرامون سلطه روس ها بر قفقاز مطلبی نمی گوید ، اما نام آذربایجان از این جهت انتخاب شد که گمان می رفت با برقراری جمهوری آذربایجان، آذربایجان ایران هم با آن یکی می شود. من مورخی آشکارتر و روشنتر از بارتلد سراغ ندارم، از او پرسیدند که اگر لازم باشد، نامی برای آذربایجان بگذارند، چه باید می گذاشتند ، او پاسخ داد، نامی بهتر از آران نبود.

وی در ادامه اضافه کرد: در کتاب خاطرات حاج سلطنه هدایت هم که از فرنگ باز می گشته به باکو که می رسد، نام ها را می بیند مثل بادکوبه، شوشی، شروان و .. می گوید که معین است همه این اسامی ایرانی است حال اینکه اصرار داشتند بگویند آذربایجان!

معتضد گفت: اگر به مطالعات و خاطرات مورخان توجه کنیم معین می شود که چرا روس ها اصرار داشتند که آذربایجان از ایران جدا شود، بهرحال تمام کوه های آذربایجان پر از معادن مس و آهن است و معین است که علت این جدایی چه بوده است، حتی یک از خاطره نویس ها گفته بود که پنبه آذربایجان و گوش آذربایجان تمام ایران را می تواند تأمین کند.

ادامه این نشست تخصصی از طریق خبرنگاران منتشر خواهد شد.

این مرنام به علت رعایت پروتکل بهداشتی به صورت مجازی در سایت پژوهشکده به نشانی www.iichs.ir و در آپارات به نشانی Aparat.com/TVTARIKH/live و در اینستاگرام به نشانی https://instagram.con/iichs.ir پخش می شود.

بیشتر بخوانید:

بهشتی پور:اهمیت مرز مغری را تبیین کنیم؛ بحث تمامیت ارضی مطرح است

بهمن: فروش تسلیحات به خصومت تهران و باکو دامن خواهد زد

کفاش: بیشترین منافع در قراباغ برای روس ها رقم خورد/ احتمال جنگ سوم قراباغ زیاد است

صفرنژاد: حضور تکفیری ها در قفقاز می تواند برای ایران دردسرساز شود/گلکاریان: اردوغان رویای توران بزرگ را دارد

احمدی: جنگ قراباغ تازه آغاز شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان تجزیه ایران است

احمدی: جنگ قراباغ تازه آغاز شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان تجزیه ایران است

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1348

به "معتضد: نام جمهوری آذربایجان را کاملا مهمل و بیخود گذاشتند؛ اسنادش هم موجود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معتضد: نام جمهوری آذربایجان را کاملا مهمل و بیخود گذاشتند؛ اسنادش هم موجود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید