عوارض شایع دیابت

به گزارش سفر به هند، دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می دهد که لوزالمعده، انسولین کافی فراوری نمی کند یا بدن نمی تواند به طور موثر از انسولین فراوری شده، استفاده کند.

عوارض شایع دیابت

به گزارش خبرنگاران، با گذشت زمان دیابت می تواند به قلب، عروق خونی، چشم، کلیه ها و اعصاب آسیب برساند. دیابت خطر ابتلا به بیمای های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. همچنین با کاهش جریان خون و آسیب های عصبی در پا، احتمال زخم پای دیابتی، عفونت و احتیاج احتمالی برای قطع اندام افزایش می یابد.

یکی از عوارض دیابت می تواند کوری چشم باشد که به دلیل آسیب طولانی مدت به عروق خونی کوچک در شبکیه چشم رخ می دهد. یک درصد از کوری دنیا را می توان به دیابت نسبت داد. دیابت از علل اصلی نارسایی کلیه نیز هست. خطر کلی مرگ در میان افراد مبتلا به دیابت حداقل دو برابر خطر ابتلا به همسالان خود بدون دیابت است.

چگونه می توان بار بیماری دیابت را کاهش داد؟

ثابت شده است که تغییرات ساده در سبک زندگی در جلوگیری یا به تاخیر انداختن آغاز دیابت نوع 2 موثر است. برای یاری به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض آن موارد زیر را رعایت کنید:

- دستیابی به وزن نرمال بدن و حفظ آن.

- افزایش میزان فعالیت بدنی؛ به طوری که حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط به طور منظم حداقل پنج روز در هفته باید انجام گردد. فعالیت بدنی بیشتر نیز برای کنترل وزن ضروری است.

- پیروی از یک رژیم غذایی سالم شامل سه تا پنج واحد میوه و سبزی ها در روز و کاهش مصرف قند و چربی های اشباع

- اجتناب از مصرف دخانیات و سیگار کشیدن که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

باید توجه کرد که تشخیص زودهنگام دیابت می تواند به وسیله آزمایش خون که نسبتاً ارزان است، انجام گردد. درمان دیابت نیز شامل پایین آوردن قند خون، کنترل عوامل خطر شناخته شده ای که به عروق خونی آسیب می رسانند و ترک مصرف دخانیات برای جلوگیری از عوارض مهم دیابت نیز مهم است.

بنابر اعلام دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، همچنین مداخلات امکان پذیری که باعث صرفه جویی در هزینه های افراد دیابتی می گردد، عبارتند از کنترل قند، کنترل فشار خون، مراقبت از پا، کنترل چربی خون، غربالگری برای نشانه های اولیه بیماری های کلیوی مرتبط با دیابت و... که این اقدامات باید توسط یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم همراه با حفظ وزن طبیعی بدن و اجتناب از مصرف دخانیات پشتیبانی و حمایت گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 10

به "عوارض شایع دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض شایع دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید