شهر زیرزمینی اویی؛ شاهکاری به جا مانده از تاریخ

به گزارش سفر به هند، تا همین چند سال پیش کسی نمی دانست نزدیک کاشان، یکی از قدیمی ترین شهرهای زیرزمینی جهان قرار گرفته. شهر زیرزمینی اویی در دوره ساسانی ساخته شده و معماری حیرت انگیزی دارد. شاید به همین دلیل هم در سال 1396، حدود 7 هزار جهانگرد خارجی و 39 هزار جهانگرد داخلی به دیدنش رفته اند.

شهر زیرزمینی اویی؛ شاهکاری به جا مانده از تاریخ

شهر زیرزمینی اویی کجاست؟

اگر از تهران ماشین را روشن کنیم و به سمت کاشان راه بیافتیم، کمتر از 3 ساعت بعد در نوش آباد هستیم. کافی ست اتوبان تهران به قم را درپیش بگیریم، خروجی کاشان را دنبال کنیم و نرسیده به شهر، تابلوی راهنمای آران و بیدگل و بعد نوش آباد را پیدا کنیم.

در نوش آباد که با کاشان 14 کیلومتر فاصله دارد، شهری تاریخی و زیرزمینی قرار گرفته که در دوره ساسانی ساخته شده.

نرسیده به ورودی کاشان، تابلوی راهنمای شهر زیرزمینی نوش آباد را خواهیم دید. اگر از کاشان بخواهیم حرکت مان را آغاز کنیم، باید خودمان را به میدان ولی عصر برسانیم و از جهتی که تابلوها نشان می دهند، برویم.

چرا نامش اویی است؟

اویی در زبان محلی یعنی آهای. می گویند این شهر آن قدر پیچ درپیچ است که آدم ها در گذشته یکدیگر را پبدا نمی کردند و با صدای بلند فریاد می زدند اویی. نظریه دیگری هم وجود دارد که می گوید موقع حفاری شهر این نام سر زبان افتاده.

شهر اویی دست کند است. کسانی که زمین را می کندند، ظرف هایی به نام دلو داشتند که داخلش را پر از خاک می کردند و با پر شدن دلو صدا می زدند اوی و به این ترتیب نفر بعدی دلو را بالا می کشید.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

این روزها معماری خانه ها و خیابان ها هیچ شباهتی به گذشته ندارد. حال اگر قرار باشد به دوره ساسانی برویم و شهری دست کند را از نزدیک ببینیم، تجربه متفاوت و هیجان انگیزی خواهیم داشت. به خصوص که جهت رسیدن به اینجا اتوبان است و نیازی به پیمودن راه طولانی یا داشتن تجهیزات نیست.

این شهر قدیمی در سال 1385 کشف شد و پیش از آن کسی از وجودش خبر نداشت. ماجرا از این قرار بود که فردی موقع کندن چاه در خانه اش به وجود این شهر پی برد. به همین سادگی.

اما این روزها می توانیم بلیط بخریم و از پله های طولانی اش پایین برویم تا خودمان را در دل تاریخ ببینیم. وسعت این شهر حدود 4 کیلومتر و عمقش بین 4 تا 16 متر است. البته فقط حدود 400 مترش را می گردد دید. شهر 3 طبقه است و یک عالمه دالان، کانال و اتاق دارد. طبقه ها با کانال هایی شبیه به چاه به هم وصل می شوند و در هم دارند.

اینجا در قدیم، کاربرد نظامی و دفاعی داشته؛ به همین علت بلندی دالان ها زیاد نیست و باید موقع حرکت سرمان را خم کنیم.

بلندی برخی جاها 120 سانتی متر بیشتر نیست و در بخش های اصلی تر به 180 سانتی متر هم می رسد. کارشناسان می گویند بعد از دوره ساسانی، در دوره های سلجوقی، صفوی و بخشی از قاجار هم از شهر زیرزمینی اویی استفاده می نموده اند.

یکی از نکته های جالب درمورد این شهر زیرزمینی، تهویه آن است. سیستم تهویه این شهر بسیار دقیق طراحی شده. دیوار هایش در کنار جریان قنات ساخته شده اند و تابستان ها، آن پایین حسابی خنک است.

یکی دیگر از چیزهای جالبی که اینجا پیدا شده، چراغ های پیه سوز است که قدیمی ترینش 700 سال عمر داشته. در اتاق ها در فاصله های یک متری چراغ پیه سوز قرار داشته تا روشنایی محیط را تامین نمایند.

شهر زیرزمینی اویی، دو ورودی دارد که ورودی دوم کمی بزرگ تر است. کنار آن کافه کوچکی هم هست که بعد از گشت و گذار می توانیم کمی آنجا بنشینیم و چیزی بخوریم.

قیمت بلیط ورودی شهر زیرزمینی 6 هزار تومان است و از ساعت 9 صبح تا 7 شب به غیر از تعطیلات عزاداری می توانیم آن را ببینیم.

برترین فصل سفر

خیلی ها باور دارند برترین زمان سفر به کاشان اردیبهشت و فصل گلاب گیری ست. اگرچه بهارش خیلی دیدنی ست، ولی ما می گوییم هر فصلی می گردد به اینجا سفر کرد.

جاذبه های نزدیک

راهی کاشان که بشویم، بسته به اینکه چقدر زمان داشته باشیم، می توانیم به جاهای دیدنی زیادی سر بزنیم. دیدنی های کاشان زیادند، از بازار قدیمی جذابش تا خانه های قدیمی معروف؛ بنابراین می گردد حسابی خوش گذراند. در نوش آباد به غیر از شهر زیرزمینی اویی می گردد به چند جای دیگر هم سر زد.

مسجد عتیق: مسجد عتیق نوش آباد در دوره سلجوقی ساخته شده و معماری دیدنی و قشنگی دارد. برخی ها می گویند قدیم ترها، اینجا آتشکده بوده و بعد در محل آن مسجد ساخته شده. مسجد جامع را در خیابان میرزاجانی نوش آباد پیدا می کنیم.

تپه سیلک: تپه باستانی سلیک عمری 7 هزار ساله دارد و از تمدن سیلک به جای مانده. اینجا در فاصله 4 کیلومتری کاشان قرار گرفته. تپه سیلک زیگورات، محل نیایش باستانی بوده.

قلعه خشتی سیزان: از قلعه سیزان تا کاشان حدود 7 کیلومتر راه است و بین نوش آباد و کاشان قرار گرفته. این قلعه خشتی که ثبت ملی هم شده، از آثار دوره سلجوقی و ایخانی ست.

کجا اقامت کنیم؟

در کوچه و خیابان های نزدیک شهر زیرزمینی اویی، تابلوی اجاره سوییت و خانه به چشم مان می خورد. از نوش آباد تا کاشان فقط 20 دقیقه راه است، پس شب را در کاشان هم می توانیم بمانیم. قیمت رزرو هتل های کاشان خیلی متنوع است و با هر بودجه ای، می توانیم هتل خوب در آن پیدا کنیم.

قیمت ها از 87 هزار تومان آغاز می شوند و در بیشترین حالت به 351 هزار تومان برای هر شب می رسند. خوبی کاشان این است که هم هتل های سنتی دارد که در خانه های تاریخی برپا شده اند و هم هتل های لوکس و امروزی.

قیمت ها در بهمن سال 1397 نوشته شده اند.

عکس ها: خبرگزاری تسنیم

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1278

به "شهر زیرزمینی اویی؛ شاهکاری به جا مانده از تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر زیرزمینی اویی؛ شاهکاری به جا مانده از تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید