دولت پیگیر ایجاد بازارچه مرزی در خراسان جنوبی ، سومین سفر استانی رئیس جمهور چگونه گذشت؟

به گزارش سفر به هند، رئیس جمهور در سومین سفر استانی خود در یک ماهه اخیر به خراسان جنوبی رفت و ضمن ملاقات با مردم از معدن زغال سنگ بازدید کرد و به مردم وعده اصلاح فرایند پیمان کاری را داد.

دولت پیگیر ایجاد بازارچه مرزی در خراسان جنوبی ، سومین سفر استانی رئیس جمهور چگونه گذشت؟

گروه استان های خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سومین سفر استانی خود در اولین ماه ریاست جمهوری اش، به خراسان جنوبی پا گذاشت.

خراسان جنوبی جمعیتی بیشتر از 700 هزار نفر دارد که در مساحتی 157 کیلومترمربعی این استان زندگی می نمایند. زندگی مردم در این استان وابسته به مراتع و آب است. صنایع این استان حول محور معادن شکل گرفته و البته صنایع تبدیلی کوچک هم در این استان فعال شده است.

در خراسان جنوبی نبود آب باعث شده تا بیش از 1600 روستا از سکنه خالی شوند. به بیشتر روستا های این استان آب با تانکر به مردم می رسد. از سوی دیگر هنوز اغلب اهالی این روستا ها تمایلی به استفاده از روش های مدرن کشاورزی ندارند. از سوی دیگر همین روستا هایی که از سکنه خالی شده اند، فضایی برای نفوذ نیرو های خارجی از مرز ها فراهم آورده اند و امنیت در مرز های شرقی کشور را به چالش کشیده اند.

بیشتر بخوانید:

  • راه چاره های مقابله با بحران آب در خراسان جنوبی / دانشجویان از آب منطقه ای و جهاد کشاورزی مطالبه دارند
  • مسئولان راهی جز انتقال آب با تانکر برای مردم در مهیار خراسان جنوبی ندارند /خشکسالی یا بی تفاوتی مدیریتی؟
  • معادن؛ کلید بازگشت توسعه به خراسان جنوبی / دانشجویان گره های صنایع معدنی را شناسایی می نمایند
  • وزیر راه: مردم نگران تامین مسکن نباشند / سالی یک میلیون می سازیم
  • بازدید هوایی رئیس جمهور از معدن زغالسنگ طبس

مساله دیگری که مانع توسعه خراسان جنوبی شده، نبود ظرفیت های کافی برای بهره برداری از معادن است. این استان پنجمین استان کشور از لحاظ تعداد و وسعت معادن است. معادن خراسان جنوبی تا به امروز 790 هزار میلیارد ریال ارزش اضافه نموده داشته اند و برای 80 هزار نفر اشتغال ایجاد نموده اند. اما این اندازه برای ظرفیت معدنی این استان که تنها ذخایر مهمیت کشور را در خود جای داده یا معدن مس قلعه زری آن بالاترین عیار مس در دنیا را دارد، کافی نیست.

رفع مسائل با مشارکت مردم و مدیران

همین مسائل باعث شد تا رئیس جمهور سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی برنامه ریزی کند. رئیسی سفر خود به خراسان جنوبی را از طبس شروع کرد. او در جمع خبرنگاران بیان نمود که مساله آب مشکل بسیاری از استان های کشور است و این موضوع را در دولت به صورت ویژه دنبال می کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم خراسان جنوبی همواره در صحنه های مختلف انقلاب اسلامی حضور پرشور داشته اند، اضافه نمود: درباره حل مشکل آب تا به امروز راه چاره های بلندمدت و کوتاه مدت از جمله انتقال آب دریای عمان اقداماتی در دستور کار قرار داده ایم تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی رفع گردد.

او بعلاوه تأکید کرد که هدف از سفر های استانی آنالیز مسائل و محرومیت های استان و تصمیم گیری برای رفع آن با مشارکت مردم و مدیران است.

رئیسی پس از آن به امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس رفت و پس از انجام اعمال زیارت، در جمع مردم این شهرستان حضور یافت.

حل مسائل با کار میدانی

او با اشاره به اینکه حل مسائل به اولویت بندی و کار میدانی احتیاج دارد، گفت: مساله شناسی، شناخت راه چاره های برون رفت از مسائل و حل مساله، معین اولویت ها و اراده جدی برای کار میدانی مراحل حل مساله است که همه این ها به اعتماد عمومی و مشارکت عمومی و در یک کلمه به افزایش سرمایه اجتماعی در کشور تبدیل می گردد.

رئیس جمهور خطاب به مدیران و مسئولان حاضر در این سفر استانی بیان نمود: هر اقدام شما در جهت گره گشایی از کار مردم و زندگی مردم به افزایش اعتماد به کارآمدی نظام و نظام اداری کشور تبدیل می گردد و این پشتوانه بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این سفر استانی بیان نمود: فعال شدن ظرفیت های معدنی خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته است و حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت هم برای آنالیز های مقدماتی و انجام بعضی کار ها است.

رئیسی با اشاره به رشد محصولات کشاورزی در چهار فصل سال در طبس، گفت: این یک ویژگی و مزیت است که می تواند محصولات مختلف استراتژیک کشاورزی داشته باشد و زمین در طبس فراوان است.

توسعه مالی در طبس با کشاورزی و گردشگری

وی توضیح داد: طبس شرایط مالی گردشگری دارد که با فعال کردن این ظرفیت می توان هم اشتغالزایی کرد و هم باعث رونق مالی در این استان شد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی که در این سفر همراه رئیس جمهور است، با مردم طبس در محل امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) تبادل نظر و اظهار کرد: در شهر طبس 2 قطعه نو برای الحاق شهر معین شده و در پی الحاق قطعات دیگری هستیم.

وی بیان نمود: برنامه ما این است که سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته گردد و کوشش ما این است که تأمین مصالح برای مردم به وسیله خرید مستقیم از کارخانه صورت گیرد و دست دلالان را در این زمینه کوتاه کنیم.

تسریع در فرایند واگذاری زمین برای طرح های سرمایه گذاری، استخدام نیرو های بومی در معادن شهرستان، تسریع در واکسن کارگران معادن، افزایش اجاره بها در طبس، کاهش درصد تسهیلات مسکن، از جمله مسائلی است که مردم طبس با وزیر راه و شهرسازی مطرح کردند.

اصلاح فرایند پیمان کاری؛ وعده رئیس جمهور به مردم طبس

ادامه سفر رئیس جمهور و هیات همراه وی به بازدید هوایی از معدن زغال سنگ طبس گذشت. این شهرستان حدود 76 درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده است. ذخیره اکتشافی این معادن بیش از 2 میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی است که غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی کشور محصوب می گردد.

رئیسی در این بازدید گفت: اگر معدن زغال سنگ پرورده طبس توسعه یابد احتیاج کشور در این بخش رفع می گردد و احتیاجی به واردات نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه توسعه معدن زغال سنگ دو شرط اساسی تکمیل زیر ساخت ها و پرداخت به موقع حقوق کارگران را احتیاج دارد، اضافه نمود: هیچ حقی نباید از کارگران این معدن ضایع گردد.

رئیس جمهور یادآور شد: نظام پیمان کاری باید متحول گردد به گونه ای که کارگران معدن نگران پرداخت حقوق، بیمه و سختی کار نباشد.

رئیسی مهلت 20 روزه ای را برای پیمانکاران در راستای بهبود شرایط کارگران این معدن معین کرد.

فعال شدن بازارچه مرزی؛ فرصت مالی برای خراسان جنوبی

مقصد بعدی هیات دولت بیرجند بود. رئیسی در ابتدای ورود به بیرجند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مسائل خراسان جنوبی جاده ها و پروژه های ریلی است. اصلاح جاده های مواصلاتی و اجرای پروژه های ریلی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی است.

رئیسی به کاهش نزولات جوی در خراسان جنوبی اشار کرد و گفت: با این حال خداند به این استان ذخایر معدنی را داده که می تواند اقتصاد استان را متحول کند. فعال کردن ظرفیت های معطل مانده معادن خراسان جنوبی احتیاج به کار بیشتر دارد.

او مرز را در خراسان جنوبی به اسم فرصتی مالی برای مردم این استان دانست و گفت: مرز تهدید نیست و باید از مرز های خراسان جنوبی به بهره برداری مالی برسیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: فعال شدن بازارچه های مرزی به نحوی می تواند به امنیت مرز ها هم یاری کند و فعال شدن بازارچه های مرزی خراسان جنوبی به صورت جدی باید دنبال گردد.

بخشی از سفر رئیسی به بیرجند با ملاقات با مردم منطقه محروم کاظمیه بیرجند گذشت. او در جمع مردم با تأکید براینکه از شرایط مردم این منطقه بی اطلاع نیست، اظهار کرد: به جمع شما آمدیم تا هم حال شما را جویا شویم و هم کاری برای این منطقه ها صورت گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حاشیه شهر بیرجند مثل بسیاری از شهر های کشور تشکیل شده از مردمانی است که به علت ایجاد مسائلی، چون خشکسالی و کم آبی و تحمیل شرایط به این منطقه ها مهاجرت نموده اند، توضیح داد: جوانان شما اهل کارند و اگر زمینه کار و فعالیت مهیا گردد، اهل کار و فعالیت هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1144

به "دولت پیگیر ایجاد بازارچه مرزی در خراسان جنوبی ، سومین سفر استانی رئیس جمهور چگونه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت پیگیر ایجاد بازارچه مرزی در خراسان جنوبی ، سومین سفر استانی رئیس جمهور چگونه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید