دریاچه ای با عمق 50 متری در خوزستان

به گزارش سفر به هند، سلام نو: شهیون از توابع شهرستان دزفول است که در 15 کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته است. نقاط بسیار زیبای طبیعی شهیون این منطقه را به یکی از منطقه ها پر جاذبه شهرستان دزفول از نظر گردشگری تبدیل نموده است. دریاچه شهیون، قلعه شاداب و چال کندی نمونه ای از نقاط دیدنی منطقه حفاظت شده شهیون هستند.

دریاچه ای با عمق 50 متری در خوزستان

دریاچه دز یا شهیون یکی از زیباترین دریاچه های ایران و دنیا است که پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و جلوه زیبایی به منطقه داده است.

دریاچه ای که 50 سال پیش با احداث سد دز ایجاد شده است. این دریاچه شیهون یا دریاچه سد دز نام دارد که یکی از از زیباترین دریاچه های مصنوعی کشور و مکان مناسب برای قایق سواری و سرگرمی است.

شهیون از توابع شهرستان دزفول است که در 15 کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته است. نقاط بسیار زیبای طبیعی شهیون این منطقه را به یکی از منطقه ها پر جاذبه شهرستان دزفول از نظر گردشگری تبدیل نموده است. دریاچه شهیون، قلعه شاداب و چال کندی نمونه ای از نقاط تماشای منطقه حفاظت شده شهیون هستند.

دریاچه دز یا شهیون یکی از زیباترین دریاچه های ایران و دنیا است که پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و جلوه زیبایی به منطقه داده است.

در داخل دریاچه، تعدادی جزیره کوچک و بزرگ می بینید که چشم نوای می نمایند و انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی روی آن ها قرار گرفته است. همه این ها باعث زیبا جلوه دادن دریاچه شده است؛ به طوری که جزیره بزرگ وسط دریاچه با وسعت بالغ بر 60 هزار مترمربع، منظره زیبایی را خلق نموده است. درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید روی این جزیره قرار گرفته است و موقعیت جغرافیایی خوب و مسطح بودن زمین جزیره باعث ایجاد شرایط مساعد به منظور ساخت مراکز سرگرمیی و اقامتی و جذب گردشگران به منطقه شده است.

منطقه ای که دریاچه سد دز قرار گرفته است، از لحاظ زمین شناسی به دو بخش شمالی و جنوبی قسمت می شود. بخش جنوبی آن از انتها گلال حیدری در جنوب شروع شده و تا قلعه شاداب و روستای بیشه بزان ادامه دارد. کنگلومرای بختیاری که حاوی قلوه سنگ های ریز و درشت با سیمانتاسیون شن و ماسه است، این منطقه را پوشش داده است. وجود دره های پرعمق و تماشای از خصوصیات مهم این منطقه است که مناظری زیبا از آفرینش را آشکار می نماید. سازند آغاجاری شمال منطقه را تشکیل می دهد. مارن های سرخ رنگ همراه با لایه های سیلتی و ماسه سنگ های ریزدانه به شکل متناوب، جنس این سازند را تشکیل داده است.

دریاچه دز یا شهیون در شرایط پرآبی و کم آبی دارای وسعت نسبتاً فرق دارد هر چند به طور میانه در حدود شش هزار هکتار وسعت دارد و عمق آن نیز تا 50 متر متغیر است، دمای آب نیز در نقاط مختلف دریاچه فرق دارد و ماهی غیر بومی قزل آلا رنگین کمان در آن زندگی می نماید.

ماهی های این دریاچه معمولا ماهی های رودخانه ای هستند، اما این ماهی ها در دریاچه نیز وجود دارند و به زندگی در آن عادت نموده اند. زندگی در دریاچه سبب شده که ماهی ها از مواد معدنی دریاچه تغذیه نمایند و با ماهی های دیگر متفاوت شوند.

دریاچه شهیون و رودخانه دز به علت شرایط و عدم آلودگی و ورود فاضلاب یکی از مهمترین منابع فراوری آبزیان آب شیرین در استان خوزستان است، بطوری که صید و بهره برداری از ماهیان دریاچه یکی از منابع تأمین معشیت ساکنان منطقه است.

آب این دریاچه از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه گرفته و پس از عبور از کوه های زاگرس و دریافت ریز آبه های فراوان وارد این دریاچه می شود. رودخانه دز از دو شاخه اصلی به نام سزار و بختیاری تشکیل می شود. رود سزار در شمالی ترین قسمت حوزه جریان دارد و شامل سه شاخه ماربره، تیره و سبزه است. رود بختیاری دومین سرشاخه اصلی رودخانه دز است که در چهل کیلومتری اتصال سرخاب به رود سزار می پیوندد. رودخانه دز پس از سد دز و عبور از دره عمیق حد فاصل قلعه شاداب و کوه تنگوان در غرب وارد دشت خوزستان شده و از میان شهر دزفول عبور نموده، پس از عبور از جنگل دز و منطقه تحت حفاظت دز (پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده دز) در محل بند قیر به رودخانه کارون می پیوندد و کارون بزرگ شکل می گیرد.

این درباچه نقش مهمی در منطقه ایفا می کند و زندگی آبزیان و پرندگان منطقه به آن وابسته است.

نحوه دسترسی

این دریاچه در دزفول، 23 کیلومتری شمال شرق اندیمشک واقع شده است.

ورزش های آبی: در دریاچه سد دز امکان انجام ورزش های آبی مانند قایق رانی، اسکی و… فراهم است.

جزیره گردی: در دریاچه شهیون با قایق می توانید به جزایر آن سفر کنید و جزیره گردی بی نظیر و متفاوتی را تجربه کنید.

روستاگردی: اگر جزو افرادی هستید که در سفر دوست دارند در منطقه ای که به آن رفتند به گشت وگذار بپردازند، پیشنهاد می دهیم از تماشا روستاهای گردشگری و زیبای نزدیک دریاچه شهیون تماشا کنید. روستای پامنار شهیون یکی از همین جاها است که تماشاش خالی از لطف نخواهد بود و خاطرات و لحظات شیرین سفرتان را دو چندان خواهد نمود. ضمناً، منظره شهیون از این روستا نیز بسیار چشم نواز و تماشایی است.

ماهی گیری ممنوع: دریاچه سد دز یکی از زیست بوم های مهم آب شیرین و زیستگاه انواع گونه های آبزی بومی است. هرگونه صید ماهی با هر روشی در فصل ممنوعه صید ماهی ممنوع و هرگونه صید در فصول دیگر نیازمند اخذ مجوز لازم از سازمان حفاظت محیط زیست است. از نیمه اسفندماه تا اردیبهشت ماه هر سال به علت فصل زادآوری ماهیان، هرگونه صید در زیست بوم های آب شیرین ممنوع و غیر قانونی است.

نکته ای که ضروری است در سفر به دریاچه سد دز رعایت کنید، این است که سعی کنید از شنا و آب تنی در دریاچه شهیون خودداری فرمایید. حتی اگر شنا بلد هستید هم بهتر است بدون راهنمای محلی، در این دریاچه شیرجه نزنید؛ چراکه در بخش هایی که به دیواره سد نزدیک تر است، احتمال کشیده شدن جریان آب از طریق توربین ها بسیار بالا بوده و شما را مثل گرداب در خود خواهد کشید. بهتر است سایر سرگرمی ها مثل قایق رانی را جایگزین شنا کنید.

اقامت در دریاچه شهیون

اگر دوست دارید شب را در منطقه شهیون بمانید، روستای پامنار مکان مناسبی است؛ این روستا به دریاچه نزدیک است و نیز اقامتگاهی دارد که می توانید تجربه یک شب روستایی را داشته باشید و از تماشا منظره دریاچه نیز لذت ببرید.

ویلاهایی نیز در پشت سد دز و در منطقه پلاژ (پلاژ به معنای شناگاه و دریاکنار به بخشی از کرانه دریا گفته می شود که برای آب تنی و سرگرمی آماده شده است) دریاچه شهیون ایجاد شده که معمولاً از طریق رودخانه از طریق قایق به آن رفت و آمد می شود. البته یک جهت خاکی نیز دارد.

ویلاهای ساحلی رودخانه دز برای کارکنان اداره آب و برق ساخته شده اند؛ ولی مردم عادی نیز در صورت تمایل می توانند پس از هماهنگی با مسؤلان سد و پرداخت مبلغی بابت اجاره ویلا، از جاذبه های طبیعی آن منطقه استفاده و در این ویلاها اقامت نمایند.

علاوه بر این بر پا کردن چادر و شب ماندن در کنار خود دریاچه نیز هیجان بالایی دارد و بسیار لذت بخش است و خاطرات خوبی را برایتان رقم خواهد زد.

مناسب ترین زمان سفر به دریاچه شهیون

از آنجایی که خوزستان استانی گرم است، برترین زمان سفر به دریاچه شهیون انتهای زمستان و اوایل بهار است تا در کنار سرگرمی و گشت وگذار در کنار این دریاچه زیبا از هوای مطبوع و خنک منطقه نیز لذت ببرید.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1494

به "دریاچه ای با عمق 50 متری در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه ای با عمق 50 متری در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید