درمان بی اشتهایی در بچه ها و بزرگسالان

به گزارش سفر به هند، بی اشتهایی، چالشی پیچیده است که می تواند ریشه در عوامل روانی، جسمی یا ترکیبی از هر دو داشته باشد. این اختلال نه تنها بر وزن و سلامت جسمانی فرد تأثیر می گذارد، بلکه می تواند زندگی اجتماعی او را نیز مختل کند. در این مقاله از خبرنگاران مگ، به آنالیز راه های درمان بی اشتهایی، از جمله بی اشتهایی ناشی از افسردگی و بی اشتهایی در بچه ها، می پردازیم. پس اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده تان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، تا انتها این محتوا همراه ما بمانید.

درمان بی اشتهایی در بچه ها و بزرگسالان

درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی

درمان بی اشتهایی عصبی معمولاً شامل ترکیبی از موارد زیر است:

  • مشاوره تغذیه: متخصص تغذیه می تواند به شما یاری کند تا برنامه غذایی متعادل و متناسب با احتیاجهای بدن خود تنظیم کنید. این متخصص بعلاوه به شما یاری می نماید تا باورهای نادرست در خصوص غذا و وزن خود را تغییر دهید.
  • روان درمانی: روان درمانی، به ویژه درمان شناختی-رفتاری (CBT)، یکی از موثرترین روش های درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی است. در این نوع درمان، شما یاد می گیرید تا افکار و احساسات منفی خود را شناسایی نموده و با آن ها مقابله کنید. بعلاوه، مهارت هایی برای مدیریت استرس و بهبود عزت نفس به شما آموزش داده می گردد.
  • دارودرمانی: در بعضی موارد، پزشک ممکن است داروهایی مانند ضدافسردگی ها یا ضدروان پریشی ها را برای درمان علائم همراه با بی اشتهایی، مانند افسردگی یا اضطراب، تجویز کند.
  • بستری شدن در بیمارستان: در موارد شدید بی اشتهایی که خطر جانی برای فرد ایجاد می نماید، ممکن است بستری شدن در بیمارستان برای تثبیت شرایط پزشکی و دریافت مراقبت های ویژه ضروری باشد.

11 راه چاره ساده و مؤثر برای درمان سوء هاضمه در خانه

درمان بی اشتهایی بچه ها

بی اشتهایی بچه ها نیز یکی از مسائل شایع میان بسیاری از پدر و مادرهاست. در ادامه این مقاله می خواهیم روش های ساده ای را به شما آموزش دهیم تا بتوانید به درمان بی اشتهایی بچه ها خود یاری کنید.

1. زمان غذا خوردن را بدون حواس پرتی بگذرانید

استفاده کردن از تبلت ها، گوشی های هوشمند و تماشای تلویزیون در هنگام غذا خوردن شاید در ظاهر کودک شما را ساکت و مشغول نگه دارد، اما در عین حال باعث می گردد که کودک تمام اشتیاق و میل خود را به غذا خوردن از دست بدهد. بنابراین، بهتر است استفاده از دستگاه های الکترونیکی و سایر حواس پرتی ها را هنگام غذا خوردن محدود کنید. ابتدا هم خودتان با کنار گذاشتن گوشی خود این کار را آغاز کنید!

2. به اندازه مناسب غذا سرو کنید

شاید اصلا مشکل از بی اشتهایی کودک شما نیست، بلکه حجم غذایی که در بشقاب او می کشید بیش از حد گنجایشش است. به یاد داشته باشید که بچه ها به اندازه بزرگسالان به غذا احتیاج ندارند. بنابراین اگر غذای زیادی در بشقاب آن ها بریزید، ممکن است تمام آن را نخورند. این به این علت نیست که آن ها بی اشتها هستند، بلکه به این علت است که سیر هستند. سعی کنید اندازه کمتری غذا در مقابل کودک خود قرار دهید. بعلاوه مطمئن شوید که فرزندتان گرسنه باشد.

3. زمان غذا خوردن را خیلی نزدیک به زمان خواب تنظیم نکنید

وادار کردن یک کودک خواب آلود و بی قرار به نشستن و غذا خوردن نه تنها او را تشویق به غدا خوردن نمی نماید بلکه از غذا خوردن هم زده می نماید. بنابراین وعده های غذایی را خیلی نزدیک به زمان خواب، برنامه ریزی نکنید.

4. استرس زمان غذا خوردن را از بین ببرید

اجبار، فشار یا فریاد زدن سر یک کودک برای خوردن غذا، به حل مشکل یاری نمی نماید. به محض این که آن ها ناراحت شوند یا آغاز به گریه نمایند، میل اندکشان به غذا خوردن هم از بین می رود.

5. کودک خود را در تهیه غذا دخیل کنید

اجازه دهید بچه ها در برنامه ریزی، خرید و تهیه غذا به شما یاری نمایند. اگر آن ها به تهیه غذا یاری نمایند، ممکن است برای غذا خوردن اشتیاق و هیجان بیشتری پیدا نمایند.

6. تنقلات را در طول روز کاهش دهید

معمولا بچه ها زمانی که در طول روز میان وعده یا نوشیدنی زیادی می خورند، از خوردن وعده های اصلی امتناع می نمایند. زیرا معده آن ها کوچک تر است و به سرعت پر می گردد. اگر کودک در زمان غذا خوردن به اندازه کافی احساس گرسنگی نکند، احتمال کمتری دارد که غذایش را بخورد. بنابراین بهتر است از اندازه میان وعده ها و تنقلاتی که در طول روز به کودک خود می دهید بکاهید تا در وعده های اصلی اشتهایش را از دست ندهد.

7. مواد غذایی زیر را امتحان کنید

با اضافه کردن مواد خوراکی زیر به برنامه غذایی کودک تان، می توانید به او یاری کنید تا با اشتهای بیشتری غذا بخورد. البته قبل از هر تغییری در رژیم غذایی کودک، حتما با پزشک مشورت کنید.

  • شیر و فرآورده های لبنی: شیر و ماست (به خصوص ماست های بدون لاکتوز) سرشار از کلسیم و پروتئین هستند که برای رشد کودک بسیار مهم اند. می توانید از ماست در تهیه انواع سس ها و دسرها بهره ببرید.
  • مغزها و آجیل ها: بادام، گردو و بادام زمینی (برای بچه های که آلرژی ندارند) حاوی چربی های سالم، پروتئین و فیبر هستند که به افزایش انرژی و اشتها یاری می نمایند.
  • مرکبات: پرتقال، لیمو و دیگر مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و به تقویت سیستم ایمنی و افزایش اشتها یاری می نمایند.
  • گوشت سفید: مرغ و ماهی سرشار از پروتئین هستند و برای رشد عضلات کودک ضروری اند.
  • تخم مرغ: تخم مرغ منبع کاملی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است و می تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل یا به همراه سایر غذاها مصرف گردد.
  • ادویه های خوش طعم: از ادویه هایی مانند پونه کوهی، دارچین، گشنیز و رازیانه برای طعم دار کردن غذاها بهره ببرید. این ادویه ها علاوه بر خوش طعم بودن، خواص درمانی نیز دارند.

قرص برای درمان بی اشتهایی

یکی از بخش های مهم درمان بی اشتهایی عصبی، استفاده از داروهاست. از بین ده ها نمونه قرص افزایش اشتها برای بزرگسالان، قرص اشتهاآور شیکوریدین یکی از پرفروش ترین هاست. برای تهیه این قرص تنها از عصاره های گیاهی شامل شنبلیله، رازیانه و کاسنی استفاده شده است.

البته در موارد شدیدتر پزشک ممکن است داروهایی مانند ضدافسردگی ها، ضدروان پریشی ها و محرک های اشتها را برای شما تجویز کند. این داروها می توانند به بهبود علائمی مانند افسردگی، اضطراب و وسواس که اغلب با بی اشتهایی همراه هستند، یاری نمایند. بعضی داروها به طور خاص برای تحریک اشتها تجویز می شوند.

مهم است بدانید که:

  • دارودرمانی به تنهایی کافی نیست: داروها باید در کنار روان درمانی و سایر روش های درمانی استفاده شوند.
  • هر دارویی برای همه مناسب نیست: نوع دارو و دوز آن به وسیله پزشک با توجه به شرایط فردی شما معین می گردد.
  • عوارض جانبی: مانند هر دارویی، داروهای درمان بی اشتهایی نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. حتما درباره عوارض جانبی دارو با پزشک خود صحبت کنید.
  • تحت نظر پزشک باشید: به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

درمان بی اشتهایی عصبی با طب سنتی

در کنار درمان پزشکی بی اشتهایی، می توانید از درمان های خانگی طب سنتی (البته تنها با اجازه پزشک خود) استفاد کنید. از جمله مواردی که طب سنتی برای درمان بی اشتهایی پیشنهاد می دهد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خاکشیر به همراه آب گرم
  • پیاز از جمله صیفی جاتی است که برای افزایش اشتها بسیار مفید است.
  • سیر (سه یا چهار حبه سیر خرد شده را در یک فنجان آب بریزید و برای چند دقیقه آن را بجوشانید و در نهایت آن را صاف کنید. در آخر دو قاشق غذاخوری آبلیمو و کمی نمک را به آن اضافه کنید و محلول بدست آمده را روزی دو نوبت به مدت چند هفته مصرف کنید).
  • زنجبیل
  • چای نعناع
  • دمنوش بادرنجبویه

در مجموع؛ ترکیبی از روان درمانی، تغذیه درمانی و در بعضی موارد، دارودرمانی می تواند به درمان بی اشتهایی عصبی کند. علاوه بر این، حمایت خانواده و دوستان نیز نقش بسیار مهمی در بهبود روند درمان ایفا می نماید. به یاد داشته باشید که درمان بی اشتهایی یک سفر طولانی است و صبر و پشتکار، کلید موفقیت در این مسیر است.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 مهر 1403 بروزرسانی: 29 مهر 1403 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1697

به "درمان بی اشتهایی در بچه ها و بزرگسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بی اشتهایی در بچه ها و بزرگسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید