خرید کالای کارکرده، یک انتخاب سبز، یک سبک زندگی

به گزارش سفر به هند، نجات زمین با دست دوم

خیلی وقت ها صحبت از خرید وسایل دست دوم که می گردد، افراد از اصطلاح معروفی استفاده می نمایند: یه نو بخر، خیال خودت رو راحت کن!. این روزها که بحران های محیط زیستی و گرمایش هوا، بسیاری از اهالی کرهٔ زمین را نگران نموده است، دلسوزان طبیعت این جملهٔ یه نو بخر، خیال خودت رو راحت کن را در بسیاری از موارد غلط می دانند. با توجه به شرایط فعلی محیط زیست، خریدن وسایل نو در خیلی از موارد، به جای راحتی بیشتر، نگرانی ها و دردسرها و آلودگی های بیشتری می سازد.

خرید کالای کارکرده، یک انتخاب سبز، یک سبک زندگی

در حال حاضر، یکی از اصلی ترین راه ها برای کاهش بحران های محیط زیستی در تمام نقاط جهان، کاهش فراوری و غلبه بر میل به مصرف است. هر چه اندازه فراوری بیشتر باشد، سرعت گرمایش زمین و نابودی محیط زیست بیشتر است، زیرا برای فراوری بیشتر به منابع آبی و خاکی و انرژی بیشتری احتیاج است.

چهارمرحلهٔ آلودگی با فراوری کالای نو

ساخته شدن هر وسیلهٔ نو، چهار مرحله دارد که تمام آنها آلودگی ساز و مخرب است:

  • تهیه مواد اولیه
  • فراوری
  • بسته بندی
  • پخش

ناگفته پیداست که تهیه مواد اولیه، چه از معدن باشد و چه از جنگل، چه از دریا باشد و چه از صحرا، اثرات تخریبی بسیاری به همراه دارد. فراوری هر کالای نو نیز همیشه به منابع قابل توجه سوخت و آب احتیاجمند است. دربارهٔ صنعت بسته بندی هم می توان گفت که از مهم ترین عوامل آلودگی محیط زیست به شمار می آید و فرضاً یونولیت تجزیه ناپذیرترین دست ساختهٔ بشر است. به اینها، پخش کالاهای نو و حمل و نقل و معضلاتش را هم اضافه کنید.

استفاده از وسایل دست دوم: سبک زندگی سبز

در حالی که باور عموم افراد در کشور ما این است که خریدن وسیلهٔ دست دوم نشانهٔ فقر است و حتی آن را عار می دانند، در بسیاری از کشورهای اروپایی، خیلی ها نه تنها به خرید وسایل دست دوم افتخار می نمایند، بلکه آن را یک نوع سبک زندگی سبز به شمار می آورند و در ترویج آن می کوشند. فعالان محیط زیست معتقدند که خریدن وسایل دست دوم ربطی به شرایط اقتصادی و تمکن اشخاص ندارد، و افراد از هر طبقه و با هر اندازه ثروت باید در آن دخیل شوند و خرید لوازم کارکرده را یاریی بزرگ به زندگی خود و آیندگان در نظر بگیرند.

اثرات تخریبی فراوری لوازم نو، با مثال و آمار

یخچال: با فراوری هر یخچال، 320 کیلوگرم دی اکسیدکربن فراوری و به آسمان آبی اضافه می گردد. این یعنی برای فراوری هر 10 یخچال، حجم غول پیگری از دی اکسیدکربن در ابعاد یک ساختمان 4 طبقه به هوا می رود.

لپ تاپ: برای فراوری هر لپ تاپ به 7500 لیتر آب احتیاج است. اگر بر اساس آمارها، اندازه نوشیدن آب هر انسان را 4 لیتر در روز در نظر بگیریم، اندازه آبی که برای فراوری هر لپ تاپ مصرف می گردد، برابر با میزان آبی ست که یک انسان طی 5 سال می نوشد! فراوری یک عدد شلوار جین هم به همین اندازه آب احتیاج دارد. یعنی شما با خرید یک لپ تاپ و یک شلوار جین دست دوم می توانید به اندازهٔ آبی که در 10 سال می نوشید، در جلوگیری از هدر رفتن منابع آبی سهیم باشید.

لباس و کفش: از چرخهٔ مصرف خارج شدن هر وسیله، آن را وارد فرآیند بازیافت و تجزیه می نماید. هر چه اندازه کالاهای دورریختنی بیشتر باشد، آلودگی های محیط زیستی و گازهای گلخانه ای ناشی از تجزیه بیشتر می گردد و ریز ترکیبات خطرناک زیادتری به آب و خاک راه پیدا می نماید. تجزیه برخی لباس ها گاه تا 200 سال به طول می انجامد!

لوازم چوبی: فراوری وسایلی نظیر میز و تخت و مبل و جایگاه از بزرگترین تهدیدها برای جنگل ها به شمار می آید. برای فراوری یک دست مبل و جایگاه حداقل به یک درخت چهار متری با قطر 20 سانت احتیاج است و این چیزی کمتر از فاجعه نیست.

خرید و فروش وسایل دست دوم با خبرنگاران، قدمی سبز به سوی آینده

خبرنگاران، به عنوان بزرگترین سایت احتیاجمندی های ایران، طی سال های اخیر تمام کوشش خود را به کار گرفته تا با تسهیل خرید و فروش لوازم دست دوم و تشویق افراد به این کار، قدمی بزرگ در جهت حفظ منابع و محیط زیست بردارد. شعار نجات زمین با دست دوم که این روزها به وسیله خبرنگاران تبلیغ می گردد، الهام گرفته از جریان های سبز جهانی ست که با ترویج فرهنگ دست دوم، زمین و آسمان را آبی تر می خواهند. شما هم می توانید با خرید و فروش لوازم دست دوم به سبز ماندن جنگل ها و کاهش زباله ها و آلودگی ها یاری کنید.

نوع کالااندازه آب لازم برای فراوری / لیترتعداد کالای معامله شده
لپ تاپ750093.000
موبایل1211.130.000
تبلت42276.000
کاناپه20000568.000
چای ساز/کتری برقی17022.000

با معامله شدن این تعداد لپ تاپ و موبایل و تبلت و کاناپه و چای ساز در خبرنگاران، از هدر رفتن میزان آبی نزدیک به یک چهارم حجم آب دریاچهٔ چیتگر تهران، جلوگیری کردیم.

نوع کالااندازه فراوری CO2 / کیلوگرمتعداد کالای معامله شده
مایکروویو130152000
دوچرخه160321.000
کنسول بازی72275.000

همزمان با خرید و فروش این تعداد مایکروویو و دوچرخه و کنسول بازی در خبرنگاران، نزدیک به 90 میلیون کیلوگرم کمتر CO2 به جو زمین اضافه شد. اگر بخواهید تصوری از حجم این میزان گاز داشته باشید، خوب است که بدانید این حجم نزدیک به 16 هزار برابر حجم برج امپایر استیت نیویورک است! با همراهی شما توانستیم از ورود این حجم بزرگ دی اکسید کربن به جو زمین جلوگیری کنیم.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1459

به "خرید کالای کارکرده، یک انتخاب سبز، یک سبک زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید کالای کارکرده، یک انتخاب سبز، یک سبک زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید