تخت روانچی: رأی شورای امنیت ردی بر ادعای آمریکا درباره مکانیسم ماشه است

به گزارش سفر به هند، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، رای شورای امنیت در رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران را انزوای آمریکا در عرصه بین الملل دانست و گفت این رای نشان دهنده بی پایه و اساس بودن ادعای واشنگتن درباره مکانیسم ماشه هم تلقی می گردد.

تخت روانچی: رأی شورای امنیت ردی بر ادعای آمریکا درباره مکانیسم ماشه است

به گزارش خبرنگاران، مجید تخت روانچی عصر آدینه (به وقت محلی) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اضافه نمود: رای امروز شورای امنیت انزوای کامل آمریکا است، اینها تبلیغ می کردند که احتیاج به وتو است در حالیکه رای امروز نشان داد که به وتو احتیاج نبود و آرا به حد نصاب نرسید.

وی ادامه داد: کوشش آمریکایی ها، یک سیاست شکست خورده است که باید از این کار درس بگیرند، سیاستی که در جهان نشان داد که در انزوا هستند و حتی شرکای نزدیکشان هم با آنها همراهی نکردند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه نمود: در واقع باید گفت دولت آمریکا هیچ سیاستی ندارد، یعنی نمی گردد نام آن را دیپلماسی گذاشت، یعنی ماه ها کوشش کردند اما نتیجه آن چنین رایی شد.

تخت روانچی درباره گام بعدی آمریکایی هم گفت: آنها مدعی شدند اگر این قطعنامه رای نیاورد، به سمت استفاده از مکانیسم ماشه بر اساس قطعنامه 2231 می فرایند، رای امروز نشان داد که سیاست آمریکا یا برداشت آنها یا بازی با کلماتی که می خواهند یک برداشت ناصواب حقوقی از 2231 ارائه دهند، تا چه حد در سطح بین المللی مقبولیت دارد.

وی توضیح داد: رای امروز نه تنها پروژه آمریکا را در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست روبرو کرد بلکه نشان داد که همراهی جامعه بین الملل با سوء استفاده از قطعنامه 2231 که می خواهد در چارچوب آن از مکانیسم ماشه استفاده کند، چقدر مقبولیت دارد. این رای خود نشان دهنده انزوای آمریکا در استفاده از این مکانیسم بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: علاوه بر آن، حرف آمریکایی ها پایه واساسی ندارد، مگر می گردد کسی بیش از 2 سال با تصمیم رئیس جمهوری از برجام خارج گردد و شدیدترین تحریم هارا برخلاف قطعنامه 22311 و برجام اعمال کند ، بعد بگوید که هنوز در برجام است.

تخت روانچی اضافه نمود: این نشان دهنده این است که اینها هیچ ارزشی برای حقوق بین المللی و تصمیمات شورای امنیت قایل نیستند، قطعنامه 2231 با اجما ع در شورا تصویب شده است و بیشتر اعضای شورای امنیت، به غیر از آمریکا حامی اجرای آن هستند.

وی تاکید نمود: بر این اساس از نظر حقوقی پایه ای ندارد، از نظر سیاسی هم که رای امروز نشان داد در چه وضعیتی هستند، در نتیجه کوشش بی ثمر آمریکایی انزوای آنها را تشدید می نماید.

17302

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 516

به "تخت روانچی: رأی شورای امنیت ردی بر ادعای آمریکا درباره مکانیسم ماشه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت روانچی: رأی شورای امنیت ردی بر ادعای آمریکا درباره مکانیسم ماشه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید