بیماری ای که ریه ها را به مرور تخریب می نماید

به گزارش سفر به هند، باشگاه خبرنگاران/ سی اف بیماری مادرزادی است که فرد مبتلا ضعف در هضم غذا، تعرق بالا، عفونت های ریوی مزمن، مدفوع چرب، عدم وزن گیری مناسب، عرق نمکی و سرفه های مکرر و خلطی را احساس می نماید.

بیماری ای که ریه ها را به مرور تخریب می نماید

احتمال بروز فیبروز کیستیک در زن و مرد به یک اندازه خواهد بود. این نوع عارضه علائم خاصی را در فرد ظاهر نمی کند اما ممکن است ریه های آنان از درون بسوزد و تخریب گردد. در حال حاضر فیبروز کیستی راه علاجی ندارد، اما تشخیص اولیه و به موقع این بیماری، شانس آسیب زدن بیشتر به ریه را کاهش می دهد.

محمدرضا مدرسی، فوق تخصص ریه بچه ها و رئیس بنیاد بیماری سی.اف ایران درباره بیماری سی اف در بچه ها اظهار کرد: بیماری سیستیک فیبروزیز یا (CF) شایع ترین اختلال ارثی مغلوب در جهان است. هنگام ابتلا کودک به این نوع بیماری ضروری است یک ژن از پدر و همین طور از مادر به کودک به ارث برسد. بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی به ازای هر 2000 تا 3000 تولد زنده یک بیمار سی اف به جهان می آید.

او اضافه کرد: تخمین زده می گردد که بیش از 85 هزار بیمار مبتلا به سی اف در جهان وجود دارد که 30 هزار مورد آن مربوط به آمریکا می گردد. آمار دقیقی از این بیماری در ایران در دست نیست، ولی بر اساس برآورد اولیه بنیاد بیماری سی اف ایران، حدس زده می گردد که بیش از 4 هزار بیمار مبتلا به سی اف در ایران وجود داشته باشند که تا کنون بیش از 1800 نفر از آن ها ثبت شده اند.

این فوق تخصص ریه بچه ها ادامه داد: در این بیماری ریه ها، سینوس ها، دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی درگیر می شوند. عفونت مکرر ریوی عامل اصلی آسیب به این نوع بیماران است. انسداد مجاری تنفسی توسط ترشحات بسیار غلیظ و چسبناک است. اضافه شدن عفونت به این ترشحات، عامل اصلی تخریب تدریجی ریه ها هستند.

او درباره علائم این نوع بیماری گفت: انسداد روده در بدو تولد، افت سدیم خون و کاهش آب بدن، مشاهده لکه های نمک بر روی لباس های بیمار، مدفوع چرب و سرفه خلطی مزمن همراه با لاغری از علائم این بیماری است. به علت انجام مراقبت های لازم در کشور های پیشرفته این بیماران دارای عمر نسبتا طبیعی و با کیفیت مطلوبی خواهند داشت.

او توضیح داد: پایه و اساس درمان این بیماران استفاده از دارو های استنشاقی نرم نماینده خلط و درمان عفونت های ریوی است. ضروری است بیماران حداقل 2 بار در روز دارو های استنشاقی را تمام عمر استفاده نمایند که البته برای بیماران و خانواده های آن ها بسیار زمان بر و طاقت فرسا است.

مدرسی در انتها گفت: هزینه درمانی این نوع بیماران بسیار بالاست. بنیاد بیماری سی اف ایران از زمان تاسیس تا به امروز کوشش نموده است تا ضمن معرفی این بیماران به جامعه و مسئولین مخصوصا وزارت بهداشت توجه ویژه ای به بیماران نموده باشد. بنیاد بیماری سی اف ایران امید دارد درآینده ای نه چندان دور شاهد ارتقای سلامتی و افزایش طول عمر این بیماران به طور طبیعی در ایران همانند سایر کشور های پیشرفته جهان باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 335

به "بیماری ای که ریه ها را به مرور تخریب می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری ای که ریه ها را به مرور تخریب می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید