ایران چهارمین تولیدکننده تیپ میکروسکوپ جهان شد

به گزارش سفر به هند، پس از کشورهای روسیه، آمریکا و آلمان حالا ایران به عنوان چهارمین تولید کننده تیپ میکروسکوپ در جهان شناخته می شود.

ایران چهارمین تولیدکننده تیپ میکروسکوپ جهان شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، میلاد قارونی عضو هیات مدیره شرکت نانوحسگرهای هوشمند لوتوس از تولید تیپ میکروسکوپ ایران ساخت گفت و ادامه داد: این تجهیز، یک ابزار در ابعاد نانومتری است که با استفاده از فرآیندهای پیشرفته ساخته می شود.

میکروسکوپ نیروی اتمی نوعی از میکروسکوپ با وضوح تصویر بسیار بالا است که در حد کسری از نانومتر، تصاویری یک هزار برابر بهتر از پردازش نوری حدی ارائه می دهد.

کمک به توسعه فناوری ها

اطلاعات با احساس کردن یا لمس سطح با یک کابل مکانیکی جمع آوری می شود. عناصر و حسگرها، حرکات کوچک ولی دقیق و صریح را با فرمان الکترونیکی تسهیل می کنند، اسکن دقیق را امکان پذیر می سازند.

تیپ میکروسکوپ در طیف وسیعی از رشته های علوم طبیعی شامل فیزیک جامدات، دانش و فناوری شبه رساناها، مهندسی مولکولی، شیمی و فیزیک پلیمر، زیست فناوری مولکولی، زیست فناوری سلولی و دارو کاربرد دارد

با کمک این ابزار میکروسکوپی می توان ضمن شناسایی اتم ها در سطح، تعاملات بین یک اتم خاص و اتم های همسایه آن را ارزیابی کرد.

همچنین تغییرات در ویژگی های فیزیکی و تغییر در چیدمان اتمی بادستکاری اتمی از جمله کاربردهای تیپ میکروسکوپ در دانش فیزیک است.

در زیست فناوری مولکولی، تیپ میکروسکوپی می تواند برای مطالعه ساختار و ویژگی های مکانیکی یا اجتماع پروتئین ها استفاده شود. برای مثال، از میکروسکوپ نیروی اتمی برای تصویربرداری از ریزلوله ها و مقدار گیری سختی آن ها استفاده می شود.

تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی در زیست شناسی سلولی را می توان در تشخیص دادن سلول سرطانی از غیرسرطانی بر اساس سختی سلول ها سعی کرد.

شرکت نانوحسگرهای هوشمند لوتوس در تولید تیپ میکروسکوپ، ایران را خودکفا کرده و به صورت کامل این دانش بومی شد که حدود 25 فرصت شغلی نیز ایجاد شده است.

یک چهارم قیمت

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که تیپ میکروسکوپ یک چهارم نمونه خارجی قیمت دارد، توضیح داد: تیپ میکروسکوپ فقط در کشورهای روسیه، آمریکا و آلمان تولید می شود و ایران به عنوان چهارمین تولید کننده تیپ میکروسکوپ در عرصه جهانی شناخته می شویم. محصولی که در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا ن ساخت به نمایش در می آید.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا ن ساخت 23 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا 26 آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

تولیدکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت ها در وب سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است.

در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1282

به "ایران چهارمین تولیدکننده تیپ میکروسکوپ جهان شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "ایران چهارمین تولیدکننده تیپ میکروسکوپ جهان شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران چهارمین تولیدکننده تیپ میکروسکوپ جهان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید