برگزاری هفته جهانی فضا در شرایط کرونایی

به گزارش سفر به هند، هفته جهانی فضا سال جاری با شعار ماهواره ها زندگی را بهتر می نمایند به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا به شکل دیگری برگزار خواهد شد؛ به گونه ای که به گفته دبیر هفته جهانی فضا در ایران ترویج علم فضا در این هفته عمدتا در بستر مجازی صورت خواهد گرفت.

برگزاری هفته جهانی فضا در شرایط کرونایی

سعید قربانی رویکرد سازمان فضایی در برگزاری برنامه های هفته دنیای فضا در ایران را منطبق با انجمن دنیای هفته فضا، ترویج خدمات و دستاوردهای فناوری فضایی دانست و افزود: افزایش سطح آگاهی عمومی مردم نسبت به خدمات فضا پایه از دیگر روینمودهای ما به شمار می رود. این موضوع در هر قشر و رده سنی آثار مثبت خود را دارد، به گونه ای که در لایه دانش آموزی موج تفکر و خلاقیت، در لایه دانشجویی موج امید و انگیزه برای کوشش و فعالیت و اشتغال مخصوصا در حوزه خدمات مبتنی بر داده های ماهواره ای و در آحاد مردم موج اقبال و مطالبه از دولت ها برای ایجاد زیرساخت های لازم ایجاد می نماید.

قربانی از افتتاح دو آزمایشگاه مرجع در پژوهشگاه فضایی در هفته دنیای فضا اطلاع داد و یادآور شد: با راه اندازی این آزمایشگاه ها امکان انجام بعضی از تست ها و ارزیابی هایی که تا به حال به صورت بومی وجود نداشته، فراهم می گردد.

وی برگزاری نشست های تخصصی در مورد آنالیز چالش های آینده حوزه فضا در کشور، منطقه و دنیا را از دیگر برنامه های هفته دنیای فضا بیان کرد و ادامه داد: رویداد الو ماهواره که با همکاری مشترک سازمان فضایی و اپسکو (مجمع آسیایی کشورهای فضایی) برگزار می گردد از دیگر رویدادهای این هفته است که در آن هر شهروندی از هرکجا که مایل است با یک ماهواره در فضا صحبت و انتظارات و خواسته های خود را از ماهواره در قالب یک گفتگوی ویدئویی سلفی ضبط و ارسال می نماید.

دبیر هفته دنیای فضا گفت: هیات داوران که متشکل از قضاوتگران ایرانی و خارجی هستند، ویدئوهای ارسالی را آنالیز نموده و سه تا از آثار ارسالی را به عنوان بهترین ها انتخاب و معرفی و سازمان فضایی به رسم یادبود به آنها هدایایی تقدیم خواهد نمود.

قربانی خاطر نشان کرد: دستاورد مورد انتظار از این رویداد خلق ایده هایی است که اگر چه امروز رؤیا به نظر می رسند ولی شاید با اقبال پژوهشگران و متخصصین در آینده ای نه چندان دور به واقعیت تبدیل شوند.

نامگذاری روزهای هفته دنیای فضا

قربانی با تاکید بر اینکه هفته دنیای فضا از 13 تا 19 مهرماه جاری خواهد بود، افزود: عناوین روزهای هفته دنیای فضا به این توضیح است:

یکشنبه 13 مهر: ماهواره ها زمینه ساز تحول در ارتباطات

دوشنبه 14 مهر: ماهواره ها زیربنای توسعه آموزش و سلامت

سه شنبه 15 مهر: ماهواره ها و بهبود مدیریت مخاطرات طبیعی و محیط زیست

چهارشنبه 16 مهر: توسعه کشاورزی نوین با ماهواره ها

پنج شنبه 17 مهر: ماهواره ها و مدیریت هوشمند شهری

آدینه 18 مهر: فناوری فضایی، ماهواره ها و شناخت دنیا هستی

شنبه 19 مهر: خدمات نوین ناوبری و موقعیت یابی با ماهواره ها

ما، کرونا و هفته دنیای فضا

دبیر هفته دنیای فضا با اشاره به اثرگذاری اپیدمی کرونا ویروس در ایران و دنیا، اظهار کرد: سال جاری به دلیل شرایط ناشی از کرونا تمامی برنامه ها به غیر از افتتاحیه که با حضور تعداد اندکی از مدیران ارشد و با رعایت پروتکل های بهداشتی خواهد بود، به صورت مجازی و آنلاین برگزار خواهد شد.

به گفته وی با توجه به تفاهم نامه امضا شده، سازمان فضایی ایران در برگزاری برنامه های هفته دنیای فضا از ظرفیت های تلویزیون اینترنتی آیو و نیز رسانه ملی استفاده خواهد نمود.

دبیر هفته دنیای فضا یادآور شد: در برگزاری برنامه های این هفته نهادهایی چون پژوهشگاه های فضایی، پژوهشگاه ارتباطات و پژوهشگاه هوا فضا و همچنین بسیاری از دانشگاه ها، وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، بخش های خصوصی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان فضا پایه و مروجین علم، فعالان حوزه نجوم با تنظیم و تدوین برنامه در رویدادهای این هفته مشارکت خواهند داشت.

لازم به ذکر است در سال 1999، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن، چهارم تا دهم اکتبر هر سال (13 تا 19 مهر)، به عنوان هفته دنیای فضا، انتخاب شد. هدف از این کار ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان ها روی زمین اعلام شد.

این هفته حد فاصل دو رویداد تاریخی است؛ 4 اکتبر 1957، اسپتونیک - 1، نخستین ماهواره دنیا توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا پرتاب شد و در 10 اکتبر 1967، نخستین معاهده استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل به امضاء رسید.

شعار هفته دنیای 2020 ماهواره ها زندگی را بهتر می نمایند انتخاب شده است.،ایسنا

اخبار ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 593

به "برگزاری هفته جهانی فضا در شرایط کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری هفته جهانی فضا در شرایط کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید