با تور مجازی به تماشا پانداهای دوست داشتنی بروید

به گزارش سفر به هند، پایگاه تحقیقاتی پرورش پاندای چنگدو در چین، از جمله پناهگاه هایی است که به نگهداری و حفاظت از پانداهای غول پیکر اختصاص دارد و گردشگران می توانند از آن تماشا نمایند.

با تور مجازی به تماشا پانداهای دوست داشتنی بروید

زیستگاه طبیعی پاندای غول پیکر فقط در تعداد کمی از رشته کوه های مرکزی چین قرار گرفته است. برای مدت زمانی طولانی، این حیوانات به عنوان گونه های در معرض انقراض در نظر گرفته شدند؛ چراکه تا سال 1976، شکار و جنگل زدایی باعث شد که تعداد پانداها به حدود 1000 قلاده برسد. به محض اینکه مقام های چینی متوجه این مشکل شدند، اقدام هایی را در دستور کار خود قرار دادند و بیش از 60 پارک با سطح حفاظتی بالاتر تأسیس کردند. با اتخاذ این تصمیم، تعداد پانداها تا سال 2016 به رقم 1,864 قلاده رسید که بیش از دوسوم آن ها در منطقه ها امن زندگی می نمایند.

کل پانداهای جهان از جمله مواردی که در باغ وحش ها هستند، حدود 2,060 قلاده می شوند. پانداها امروزه فقط در چند کوهستان مرکزی چین، عمدتا در استان سیچوآن و در حد کمتری در شاآن شی و گانسو زندگی می نمایند. این حیوانات زمانی در نواحی کم ارتفاع تر ساکن بودند؛ اما با پیشرفت زمین های زراعی و هم زمان از بین رفتن جنگل ها و بعضی از عوامل دیگر به منطقه ها مرتفع پناه بردند.

با وجودی که تعداد این حیوانات هنوز هم بسیار کم است؛ اما دیگر در معرض خطر انقراض نیستند و در گروه آسیب پذیر قرار گرفته اند. بسیاری از مراکز تحقیقاتی و پرورشی نقش مهمی در فرایند حمایت از این حیوانات داشته اند. تیم سایت AirPano از یکی از این مکان ها در چنگدو بازدید نموده است که اگر با این مقاله همراه باشید، می توانید اطلاعات بیشتری از این حیوانات دوست داشتنی به دست آورید و شاهد تصاویر پانورامایی فوق العاده ای از پانداها باشید.

بر اساس متون باستانی، پانداها برای بیش از 4000 سال در جنگل های بومی این منطقه زندگی می نمایند. شهر چنگدو در استان سیچوآن در جنوب غرب چین قرار گرفته است و از تاریخی غنی و یادبودهای جذابی برخوردار است؛ هرچند در وهله اول به واسطه اینکه به گردشگران امکان می دهد تا به تماشای خرس های سفید و سیاه بنشینند، جذابیتی دوچندان پیدا نموده است. به محض ورود به فرودگاه این شهر، تصاویر این حیوانات به شما یادآوری می نمایند که فاصله زیادی با تماشا آن ها ندارید.

در حالی که اژدها همچنان نماد ملی و تاریخی چین به شمار می رود، اخیرا پاندای بزرگ نیز به یک علامت و مشخصه برای این کشور تبدیل شده است. تصویر خرس پاندا روی بسیاری از سکه های نقره و طلا و پلاتین مربوط به چین مدرن حک شده و حتی تمبر با عکس و نام خرس پاندا منتشر می شود.

حالت خوردن گیاه بامبو به وسیله خرس پاندا به یک نماد صلح جویی در مقابل شکارچیان درآمده است. گفته می شود خرس پاندا حیوانی اهلی و آموزش پذیر است و حمله آن به انسان اغلب به آزار و اذیت انسان ها برمی شود تا خوی وحشی خود جانور!

پایگاه تحقیقاتی پرورش پاندای چنگدو (Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding) فعالیت خود را از سال 1987 در حومه شهر چنگدو آغاز کرد. اولین ساکنان این پایگاه شامل 6 خرس پاندا می شدند که از شرایط خطرناکی در حیات وحش نجات یافته بودند. این مجموعه در طول 30 سال فعالیت خود شاهد تولد 176 پاندا بوده است و اکنون حدود 100 حیوان بالغ در این پایگاه زندگی می نمایند.

پایگاه تحقیقاتی به روی بازتماشامایندگان باز است و به این ترتیب می تواند پول بیشتری برای حمایت از فعالیت های خود به دست آورد. علاوه بر هزینه ورودی، بازتماشامایندگان می تواند مبلغی هم برای حمایت از پانداها اهدا نموده و به عنوان سوغاتی، تی شرت، اسباب بازی و مدرک اسپانسری تهیه نمایند.

محدوده این پارک به چند بخش تقسیم شده است که شامل موزه، مراکز اطلاعات، مرکز توان بخشی برای پانداهای آسیب دیده و محوطه هایی برای پانداهای با سنین مختلف می شود. این پایگاه نه تنها برای نگهداری از پانداهای غول پیکر به کار می رود، بلکه خانه پانداها قرمز نیز به شمار میرود. بسیاری از مردم نمی دانند که این حیوانات اجداد مشترکی دارند و در منطقه ها مرتفع جنگل های کوهستانی چین زندگی می نمایند.

پایگاه تحقیقاتی چنگدو بسیار بزرگ است و بازدید از آن بیش از یک روز طول می کشد. اگر می خواهید در طول بازدیدتان وقت کافی برای تماشا همه ی امکانات داشته باشید، باید از خودروهای برقی بهره ببرید. در صورتی که در حدفاصل ماه های مه تا سپتامبر (اردیبهشت تا شهریور) با تور چین به این مرکز می روید، بهتر است که در ساعت آغاز به کار مجموعه یا حتی زودتر خود را به این مکان برسانید. حیوانات در ساعت های اولیه صبح نسبتا فعال هستند؛ اما با افزایش دما، حتی پانداهای کم سن وسال تر و بازیگوش تر خواب آلو شده و در محل زندگی سرپوشیده خود مخفی می شوند.

در روزهای بسیار گرم، پانداها در شرایط خاصی نگهداری می شوند و با اینکه پایگاه مذکور ساعت رسمی ای برای بستن درهای خود ندارد، به طور معمول تا ساعت 6 عصر دیگر هیچ گردشگری در محدوده آن به چشم نمی خورد.

فرایند تغذیه پانداها نیز در نوع خود جالب است. هر یک از حیوانات بالغ به 30 تا 40 کیلوگرم بامبو در طول روز احتیاج دارد؛ اما در پارک هایی که به صورت مصنوعی ساخته شده اند، پرورش این اندازه زیاد بامبو غیرممکن است؛ بنابراین پانداها با پای پاندا تغذیه می شوند که از الیاف بامبو تهیه شده است. این غذا طعمی مثل پای سیب و آجیل می دهد؛ به طوری که حتی کارگران پارک نیز دوست دارند آن را امتحان نمایند!

در هر صورت پانداها فقط بامبو نمی خورند؛ اجداد این حیوانات، گوشت خوار بودند و پانداهای غول پیکر امروزی نیز عملا گوشت خوار هستند. این حیوانات در حیات وحش، تخم مرغ، پرنده ها و حیوانات کوچک، حشره ها و لاشه حیوانات را می خورند. غذای آن ها منبع مهمی از پروتئین به شمار می رود و رژیم غذایی شان اساسا به بامبو وابسته است.

در طول دوره تکامل آن ها، بدن پاندا با گیاه بامبو سازگار شده است که در سراسر زیستگاه طبیعی آن ها به اندازه زیادی وجود دارد. انگشت شست این حیوانات در واقع یک استخوان کنجدی تغییریافته است که به آن ها یاری می نماید تا حتی باریک ترین ساقه های بامبو را هنگام خوردن در دستشان نگه دارند. مری و معده پانداها نیز به وسیله یک بافت مخاطی ضخیم در برابر خرده چوب های بامبو محافظت می شود. پانداها عاشق غذاهای شیرین هستند و برای اینکه این احتیاجشان برآورده شود، به آن ها میوه و سبزیجات می دهند. پانداها سیب را دوست دارند؛ هرچند که پانداهای قرمز، کدو تنبل را ترجیح می دهند.

پژوهش های فسیل شناسی نشان می دهند که پانداهای باستانی بین دو تا هفت میلیون سال پیش طی یک دوره کمبود گوشت به گیاه خواری روی آورده اند و با مرور زمان و انباشته شدن تغیرات ژنتیکی، میل به خوردن گوشت را از دست داده اند. امروزه 99 درصد از حجم تغذیه پانداها را بامبو تشکیل می دهد.

تیم AirPano، تصاویر و ویدئوهای پانوراما (360 درجه) از پانداها گرفته اند؛ فرایندی که برای آن ها فوق العاده مهیج بوده است. پانداها جزو دوست داشتنی ترین حیوانات جهان به حساب می آیند؛ اما در مقایسه با سگ و گربه، بسیار نادر هستند و عکاسی از آن ها نیز همواره اتفاق نمی افتد. تصویر پانورامایی که از پاندایی کوچک در دستگاه نگهداری حیوانات نارس گرفته شده، فوق العاده منحصربه فرد است. پانداها از لحظه تولد تا زمانی که بالغ می شوند، 1000 برابر رشد می نمایند!

عکاسی از حیوانات همواره با شگفتی و غافلگیری همراه است. زمانی که دوربین ها خاموش می شوند و در حال ترک محل هستید، ناگهان یک خرس کوچک آغاز به پشتک زدن می نماید. پانداهای کوچک هر روز حمام می شوند؛ به این ترتیب که آن ها را دوش می گیرند تا دمای بدنشان پایین بیاید و خنک شوند؛ نمایشی که هیچ گاه فراموش نخواهید کرد.

برای هر یک پانداهای پایگاه، اسامی ای نظیر اسکارلت، میلکی و... در نظر گرفته شده و برای پانداها یا گروهی از پانداها، نگهبان هایی گذاشته شده است تا در مواردی که پانداها به پناهگاه یا باغ وحش دیگری منتقل می شوند، نگهبان آن ها را تا مقصد همراهی نموده و هنگام برگشت از آن ها استقبال کند. جالب است بدانید که پانداها، سفیران رسمی خود را دارند. بازیگر مطرح جهان، جکی چان (Jackie Chan)، خواننده معروف روسی بنام والریا (Valeria) و بسیاری از چهره های سرشناس چینی و جهان در میان این سفیران هستند.

با وجود امکانات خوبی که برای پانداها به وجود آورده اند، این شرایط فاصله زیادی با شرایط طبیعی دارد. زندگی دنج تر این پانداهای غول پیکر را می توان در پناهگاه کوهستانی پایگاه پاندا دوجیانگ یان (Dujiangyan Panda Base) و مرکز کنترل بیماری ها مشاهده کرد که حدودا در 55 کیلومتری چنگدو قرار گرفته است. پانداها بنابر دلایلی مختلفی به این مرکز آورده می شوند؛ بعضی از آن ها در همین محل متولد شده اند و تعدادی هم برای معالجه در این مکان هستند.

محوطه های مخصوصی برای سازگاری راحت تر پانداهای پیر با محیط در نظر گرفته شده است تا زندگی ای مشابه با حیات وحش را تجربه نمایند. بعضی از بخش های این پناهگاه کاملا شبیه به حیات وحش است؛ فقط با این تفاوت که در اینجا، سطح بالاتری از حفاظت از حیوانات وحشی اعمال می شود. این پایگاه به حدی بزرگ است که بازتماشامایندگان می توانند یک هفته پیاده روی نمایند و حتی یک پاندا هم به چشم شان نخورد!

پناهگاه کوهستانی پایگاه پاندا دوجیانگ یان و مرکز کنترل بیماری بیش از 50 هکتار است و به کلیه حیوانات فعال و سالم، آزادی کامل داده می شود. آن ها حتی محدوده ای خاص برای تغذیه ندارند و به طور کلی کارگران پایگاه، پانداها را از راه دور زیر نظر دارند و در صورتی که پاندایی نتواند برای مدت زمانی طولانی غذا پیدا کند، آن ها مقداری بامبو در اختیارش قرار می دهند.

پانداها جزو جانورانی هستند که روی زمین و به تنهایی زندگی می نمایند و حتی حیوانات ماده حضور یک ماده دیگر در محدوده خود را تحمل نمی نمایند. این حیوانات با صداهایی که از خود درمی آورند با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و با پنجه کشیدن بر درخت و بعلاوه بوی ادرار، محدوده خود را نشانه گذاری می نمایند. جالب است بدانید که پانداها مانند سایر خرس ها به خواب زمستانی نمی فرایند؛ بلکه در زمستان ها به ارتفاعات گرم تر نقل مکان می نمایند. اگر شما نیز تا به امروز پانداهای دوست داشتنی را دیدار نموده اید، تجربه خود را با ما و سایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / airpano.com
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1397

به "با تور مجازی به تماشا پانداهای دوست داشتنی بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تور مجازی به تماشا پانداهای دوست داشتنی بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید