روستای وردیج تهران؛ خانه هیولاهای سنگی

به گزارش سفر به هند، همواره لازم نیست برای گشت وگذار در طبیعت بلیط هواپیما بخریم یا راه دوری برویم. اگر ساکن تهران باشیم، با چند ساعت رانندگی می توانیم به دیدنی های مجذوب کنندهی برسیم. یکی از این دیدنی ها هم روستای وردیج است که بین تهران و کرج قرار گرفته. این روستای زیبا و پر رمز و راز مخصوصا در روزهای تابستان، مقصد خوبی ست برای فرار از گرما و پاییزش هم دیدنی ست. آدمک های سنگی عجیبی که شاید شبیه شان را جایی ندیده باشیم، وردیج را مجذوب کننده تر هم نموده اند.

روستای وردیج تهران؛ خانه هیولاهای سنگی

روستای وردیج کجاست؟

بزرگ ترین روستای شمال غربی مرکز، روستای وردیج است که 1850 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اینجا بخشی از کن و سولقان است و جزو منطقه 22 تهران به شمار میرود. روستای وردیج در غرب دره کن واقع شده و اطرافش جاهای تماشای زیادی پیدا می گردد که ارزش یکبار رفتن را دارند.

از دو راستا می توانیم به این روستا برسیم؛ وارد اتوبان تهران کرج می شویم و از ورودی پمپ بنزین وردآورد به سمت خیابان شهید اردستانی می رویم. در شمال این خیابان تابلوی روستای وردیج و واریش را می بینیم.

راستا دوم از انتهای اتوبان همت آغاز می گردد. از شهرک شهید باقری می گذریم، از دوربرگردان دور می زنیم تا به بلوار پژوهش برسیم. وارد شهرک دانشگاه شریف می شویم و در خیابان شهید اردستانی دنبال تابلوی راهنمای روستا می گردیم.

این تابلو اول جاده کوهستانی ای قرار گرفته که شما را به روستای وردیج می رساند. جاده حدود 10 کیلومتر و آسفالت، ولی باریک، با شیب تند و پر از چاله است.

پیک نیک اطراف تهران کجا بریم؟

چرا باید اینجا را ببینیم؟

احتمالا وقتی به ورودی روستا برسیم، تابلوی ورود افراد متفرقه ممنوع شوکه مان می نماید. اما نباید نگران باشیم. درست است که اهالی روستا دوست ندارند غریبه ها اطراف باغ و خانه هایشان پرسه بزنند، اما جالب ترین جاذبه گردشگری این منطقه بیرون روستا قرار گرفته و آنقدر تماشای هست که به خاطرش از راه کوهستانی بالا برویم.

سنگ های عجیب وردیج!

اطراف روستا شبیه نمایشگاه آثار سنگی ست و صورتک ها و آدمک هایی سنگی و غول پیکر در آن دیده می گردد. در خصوص این سنگ ها داستان های زیادی نقل می گردد؛ مثلا برخی ها می گویند آدمک های سنگی بخشی از قلعه قدیمی بوده اند. اما جالب ترین داستان، افسانه ایست که می گوید در اینجا موجودات زنده به سنگ تبدیل شده اند. یعنی درواقع چیزی که ما می بینیم، روح های سنگی هستند که چشم ها و دهان شان مثل یک حفره توخالی ست. البته با وجود سنگ هایی شبیه به جمجمه انسان و بدن حیوانات این فرضیه زیاد هم عجیب به نظر نمی رسد.

فرسایش طبیعی سنگ ها در طول سال ها، این مجسمه های سنگی را شبیه به نمایشگاهی در دل طبیعت درآورده. نمایشگاهی که به دامنه ارواح سنگی یا آدمک جیان معروف شده.

آبشار لت مال

بعد از این گشت پرهیجان و رازآلود در بین صورتک های سنگی، می توانیم به سمت آبشار لت مال حرکت کنیم. البته باید ماشین را کنار جاده اصلی پارک کنیم و یک ساعت پیاده روی کنیم تا به آن برسیم.

لت مال از سه آبشار تشکیل شده که کنار هم قرار گرفته اند؛ بلندی آبشار اول 5 متر است و روی هم 35 متر ارتفاع دارد. اگر بدانیم که لت به معنی سنگ است، معنی اسمش تعیین می گردد؛ جایی که آب روی سنگ ها مالیده می گردد.

این منطقه رودخانه فصلی باصفایی هم دارد که فقط زمستان و بهار پرآب است و بعد خشک می گردد. چشم انداز جاده کوهستانی در کنار کوه و رودخانه، زیباست و خستگی یک هفته پرمشغله را برطرف می نماید.

دریاچه های اطراف تهران مناسب سفر یک روزه

اگر اهل دوچرخه سواری باشیم، مقصد خوبی را برای سفر انتخاب نموده ایم. با دوچرخه کوهستان می توانیم از راستا خاکی روبروی خروجی روستا رکاب بزنیم و از دامنه کوه بالا برویم. حرفه ای ها تا دامنه قله واریش می فرایند و با 10 کیلومتر دوچرخه سواری بیشتر به روستای کندر کرج می رسند.

کوهنوردان هم در راستا رسیدن به قله های پهنه حصار، چشمه شاهی و لیچه، گذرشان به این روستا می افتد.

وسایل مورد احتیاج

حوالی روستای وردیج رستوران و سوپر پیدا نمی کنیم؛ پس باید آب کافی، غذای سبک و میان وعده همراه داشته باشیم. به خاطر راستا پیاده روی که در پیش داریم، کفش مناسب به پا کنیم و ترجیحا بارمان را سبک برداریم.

برترین زمان سفر

بهارها، روستای وردیج با وجود درخت های پر از شکوفه گیلاس و آلبالویش حسابی تماشای ست. در روزهای گرم تابستان هم، خنکی ملایم هوای اینجا جان می دهد برای یک استراحت کوتاه. با اینکه پاییز و زمستان آب وهوای وردیج سرد و خشک است، اما ممکن است برای برخی ها همچنان مجذوب کننده باشد؛ مخصوصا اگر اهل برف بازی باشیم.

سفر در تابستان؛ چطور در سفر با گرما کنار بیاییم؟

جاذبه های نزدیک

روستای واریش

از روستای وردیج تا روستای واریش راهی نیست. بعد از یک جاده 4 کیلومتری و چند شیب، به واریش می رسیم. روستای واریش با ارتفاع 2250 متر از سطح دریا، سرسبزتر و سردتر از وردیج است و بین کوه ها قرار گرفته. برای تماشا این روستا باید 5 هزار تومان ورودی بدهیم. هزینه ای که به وسیله اهالی برای حفظ محیط زیست روستا هزینه می گردد، رسمی که در سقالکسار هم مرسوم است.

خیلی ها به واریش می فرایند تا چشمه آن را ببینند. چشمه ای با آب خنک و گوارا که خیلی ها مقداری از آب آن را با خود به خانه می برند.

در روستای واریش مغازه میوه فروشی ای هست که محصولات روستا را می فروشد. تابستان ها می توانیم، آلو، گیلاس، زردآلو و شاتوت های تره و تازه ای هم بخریم.

امام زاده بی بی زرین قمر

نزدیک روستای واریش دشت پهنه حصار قرار گرفته که امام زاده بی بی زرین قمر، خواهر امام هشتم (ع) را هم آنجا پیدا می کنیم. یکی از اتاق های این امام زاده پناهگاه کوهنوردان است و اتاق دیگر، آرامگاه بی بی زرین قمر.

روستا و آبشار سنگان

در فاصله حدود 40 کیلومتری شمال شرق روستای وردیج، روستای سنگان قرار گرفته که آبشارش جزو زیباترین جاهای تماشای اطراف تهران است. روستای سنگان با ارتفاع 2100 متری از سطح دریا، بین کوه های البرز میانی و در منطقه کن استان تهران واقع شده. آبشار سنگان را هم در نزدیکی همین روستا و در دامنه قله های پهنه حصار پیدا می کنیم. جایی که بعد از گذراندن یک راستا پیاده روی به آن می رسیم.

آبشار سنگان در فصل بهار خیلی زیباست و طبیعت گردان زیادی را به سمت خودش جذب می نماید. اما در فصل زمستان اگر به این آبشار سر بزنیم، یکی از زیباترین صحنه ها را می بینیم؛ آبشاری که آبش در حین حرکت منجمد شده و قطره های آبی که از آن بالا می چکد هم به محض رسیدن به زمین یخ می زنند. سنگان در زمستان، یکی از مقصدهای محبوب برف بازی هم هست.

5 مقصد پاییزی اطراف تهران برای سفر یک روزه

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1284

به "روستای وردیج تهران؛ خانه هیولاهای سنگی" امتیاز دهید

1 کاربر به "روستای وردیج تهران؛ خانه هیولاهای سنگی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای وردیج تهران؛ خانه هیولاهای سنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید