بازی جنگ بیولوژیک آمریکا جهت پیش بینی انتشار جهانی کرونا ویروس

به گزارش سفر به هند، در این بازی 3:30 ساعته، بازیگران با یک سناریو فراگیری جهانی روبرو شدند که طی آن با مسایل حل نشده سیاست واقعی جهانی و مسایل مالی که می تواند با سیاست، سرمایه گذاری و توجه در زمان حاضر، از فهرست مسائل آینده برطرف گردد؛ آشنا شدند.

بازی جنگ بیولوژیک آمریکا جهت پیش بینی انتشار جهانی کرونا ویروس

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، اتهام زنی های مکرر مقامات کشورها به ایالات متحده آمریکا سبب شد تا به آنالیز بعضی اقدامات این کشور در زمینه بیولوژیک بپردازیم، رخداد 201، شبیه سازی جنگ بیولوژیک آمریکا با یک کرونا ویروس دقیقا 2 ماه پیش از اعلام انتشار کروناویروس در چین انجام شد. آیا ایالات متحده آمریکا از قبل برای چنین روزی برنامه ریزی نموده و مدل همه گیری را شبیه سازی نموده است؟ با توجه به این اسناد آیا آمریکا متهم درجه اول این بحران دنیای نیست؟

در 18 اکتبر 2019 یک گروه 15 نفره از متخصصان سلامت، کارمندان دولتی و تاجران در نیویورک گرد هم آمدند تا با شبیه سازی یک بازی جنگ، واکنش دنیا به یک شیوع بین المللی که تا به امروز نظیر آن دیده نشده را طرح ریزی و آنالیز نمایند.

این بازی، یک برنامه تمرینی بود که عامل فرضی در آن یک ویروس از خانواده کرونا با نام CoronaNovel است و شباهت های بسیاری از حیث ساختار، علائم و نحوه انتشار با ویروس کووید-19 دارد. پس از حدود 3:30 ساعت، نتایج شبیه سازی آماده شد و همه را شگفت زده کرد! علی رغم بهترین کوشش ممکن از سوی تمامی گروه های شرکت نماینده به منظور حفظ دنیا، بیش از 65 میلیون نفر بر اثر انتشار این ویروس فرضی کشته شدند.

شبیه سازی فوق بر پایه یک مدل از ویروس کرونا توسط مرکز امنیت سلامت دانشگاه جان هاپکینز ، مجمع اقتصاد دنیای و بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس پشتیبانی شد. آغاز این شیوع از کشور برزیل و بر اثر استفاده از گوشت خوک آلوده اتفاق افتاده است که در فرض اولیه، از خوک به کشاورزان منتقل شده. در این شبیه سازی، مردم سراسر دنیا طی شش ماه آلوده شده و پس از 18 ماه حدود 65 میلیون نفر کشته شدند که بزرگترین بحران فرضی دنیای به وسیله اقدامات بیولوژیک را بیان می نماید.

در این بازی 3:30 ساعته، بازیگران با یک سناریو فراگیری دنیای روبرو شدند که طی آن با مسایل حل نشده سیاست واقعی دنیای و مسایل مالی که می تواند با سیاست، سرمایه گذاری و توجه در زمان حاضر، از فهرست مسائل آینده برطرف شود؛ آشنا شدند. مباحث بازیگران و توصیه های میزبان در این تمرین در سطح بالای تصمیمات راهبردی قرار داشت.

سناریوی بازی جنگ بیولوژیک رخداد 201

سناریوی بازی جنگ بیولوژیک رخداد 201 بدین صورت است که یک کرونا ویروس جدید که از خفاش به خوک و سپس به انسان منتقل شده در سطح دنیا شیوع می یابد. این انتقال که با رسیدن به اولین انسان، در زنجیره انسانی فراگیر می شود، تبدیل به یک پاندمی می شود. بیماری زایی این بیماری تا حد زیادی همانند ویروس سارس است اما با نشانه های ملایم تری میان مردم منتقل می شود، بدین معنا که میزان کشندگی آن از سارس 2003 کمتر است.

این بیماری از یک مزرعه پرورش خوک در برزیل آغاز شده و در ابتدا به آرامی و کاملاً ساکت است اما در ادامه به سرعت منتشر می شود. مبتنی بر سناریوی رخداد 201، اولین خروج ویروس از برزیل توسط خطوط هوایی بوده و به کشور پرتغال انتقال می یابد و در ادامه به ایالات متحده، چین و پس از آن به دیگر کشورها سرایت می نماید. هر چند که بعضی از کشورها در ابتدا پیروز می شوند تا حدی آن را کنترل نمایند اما در نهایت به بسیاری از کشورها رسیده و تقریباً هیچ کشوری نمی تواند آن را کنترل نماید.

بر اساس سناریوی بازی، امکان دسترسی به واکسن در اولین سال بیماری میسر نمی شود و داروهای آنتی ویروس فرضی تا حدی به بیماران یاری می نمایند اما نمی توانند انتشار بیماری را متوقف سازند. در طول ماه های آغازین پاندمی تعداد تجمعی افراد مبتلا به صورت انفجاری افزایش یافته و هر هفته دو برابر می شود.

این سناریو پس از 18 ماه و با مرگ حدود 65 میلیون نفر خاتمه می یابد. نقطه خاتمه در این فراگیری دنیای یکی از دو شرط زیر است:

1- فراوری و عرضه انبوه واکسن مؤثر بیماری

2- ابتلا حدود 80 الی 90 درصد از کل جمعیت دنیا به ویروس فرضی

اهداف بازی جنگ بیولوژیک رخداد 201

در بخش اهداف این شبیه سازی عنوان شده سالانه حدود 200 رخداد با استعداد فراگیری در سراسر دنیا دیده می شود و این میزان رو به افزایش است. متخصصان معتقدند که در نهایت یکی از این فراگیری های بالقوه به فعلیت رسیده و پیامدهای فاجعه باری را برای جامعه دنیای به همراه خواهد داشت. از این رو برگزاری این شبیه سازی و مشابه آن لازم است. مطالعات مالی اخیر نشان داده که فراگیری ها سبب ضربات مالی به اقتصاد دنیای با میانگین سالانه 0.7 درصد از فراوری ناخالص دنیای که معادل 570 تریلیون دلار است خواهد شد.

قیاس سناریوی رخداد 201 با وقایع ویروس کووید-19

برای قطعی شدن شباهت سناریوی رخداد 201 با شرایط فعلی دنیا حاصل از فراگیری ویروس کووید-19؛ قیاس نظیر به نظیر ارائه می شود:

جدول قیاسی فوق به طور دقیق اثبات می نماید آنچه امروز توسط انتشار ویروس کووید-19 در سطح دنیا اتفاق افتاده، به طور دقیق و با تمام جزییات توسط آمریکا سناریوسازی و تمرین شده است. آیا این همه شباهت و علائم یکسان در جزییات هر دو سناریوی فرضی و واقعی، کاملاً تصادفی است و همچنان می توان در اینکه بازیگر و عامل اصلی طراحی و انتشار کووید-19، دولت ایالات متحده است تردید داشت؟!

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 254

به "بازی جنگ بیولوژیک آمریکا جهت پیش بینی انتشار جهانی کرونا ویروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی جنگ بیولوژیک آمریکا جهت پیش بینی انتشار جهانی کرونا ویروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید