اختلاف بر سر تمدید شرایط اضطراری در اسپانیا

به گزارش سفر به هند، اختلاف و کشمکش بین احزاب و دولت اسپانیا درباره ادامه قرنطینه و شرایط اضطراری مقابله با کرونا در این کشور بالا گرفته و دولت پس از سه دوره تمدید دو هفته ای در حال رایزنی با مخالفان برای اتخاذ تصمیم نهایی است.

اختلاف بر سر تمدید شرایط اضطراری در اسپانیا

دولت اسپانیا تشکیل جلسه خواهد داد و قرار است درخواست تمدید چهارمین دوره تمدید و اعلام شرایط اضطراری را به کنگره ارائه کند. این درخواست فردا چهارشنبه آنالیز خواهد شد و در صورت تصویب، شرایط اضطراری در اسپانیا به مدت 15 روز دیگر از نهم می (20 اردیبهشت) تمدید خواهد شد.

به رغم اینکه دولت اسپانیا در سه دروه تمدید قرنطینه و اعلام شرایط اضطراری مسئله ای نداشته و احزاب اپوزیسیون با آن موافقت کردند، اما اکنون به نظر می رسد کار دولت فردا سخت باشد زیرا بعضی احزاب از جمله حزب مردمی تاکید نموده دیگر از تمدید شرایط اضطراری حمایت نمی کند.

دولت اسپانیا روز گذشته مسوولیت حزب مردمی در این زمینه را یادآوری و توضیح داد چنانچه شرایط اضطراری تمدید نگردد، هرج و مرج در انتظار کشور خواهد بود و حزب مردمی باید مسوولیت خود در این خصوص را بپذیرد.

البته حزب مردمی به رغم مخالفت هنوز به روشنی اعلام ننموده که فردا به درخواست دولت رای منفی خواهد داد یا ممتنع. حزب شهروندان هم اعلام نموده برای حمایت از طرح تمدید شرایط اضطراری ، باید به توافقاتی با دولت دست یابد. حزب راست گرای افراطی بوکس نیز با این طرح مخالفت نموده و اعتقاد دارد دولت سانچز با اعلام شرایط اضطراری در کشور در حقیقت به دنبال پیاده کردن برنامه چاویزیسم برای اسپانیا است.

از سوی دیگر احزاب ملی گرای کاتالونیا و باسک که همواره حامی دولت بودند ، اعلام نمودند که رای آنها به این تمدید منفی خواهد بود. دلیل عمده این مخالفت ها تاثیر قرنطینه و شرایط اضطراری بر فعالیت های مالی و صنعتی است.

نخست وزیر اسپانیا سه شنبه شب هفته گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی برنامه جدید کاهش تدریجی قرنطینه برای بازگشت به وضع عادی در کشور را اعلام نمود .

پدرو سانچز در این رابطه اشاره نمود که بر خلاف آنچه که کشورهای دیگر انجام داده اند ، در اسپانیا کاهش قرنطینه بر اساس تقویم نخواهد بود بلکه بر اساس اهداف انجام خواهد گرفت و هنگامی که این اهداف (نشانگرهای اپیدمیولوژیکی و بهداشتی)، ایفا گردند به مرحله انعطاف پذیرتری پیشرفت می گردد .

وی توضیح داد که در مجموع شرایط اضطراری چهار مرحله و حداقل هشت هفته خواهد بود اما در همه مناطق به طور یکنواخت اجرا نخواهد شد بلکه هر استان ، شهر یا محله که زودتر به اهداف برسد مرحله بعدی را زودتر شروع خواهد نمود.

سانچز با تاکید بر این که در طول این هشت هفته ، تردد بین مناطق یا استانها ممنوع خواهد بود ، توضیح داد که اگر همه چیز خوب پیش برود ، اسپانیا می تواند در اواخر ماه ژوئن به وضع عادی بازگردد .

وی از سوی دیگر اشاره نمود که استفاده از ماسک تا زمانی که یک واکسن یا درمانی برای بیماری کرونا یافته گردد ، اجباری خواهد بود .

به گفته وی ، تا قبل از سال 2021 ، واکسن یا درمانی برای بیماری کرونا وجود نخواهد داشت .

برنامه دولت اسپانیا برای مقابله با کرونا به توضیح زیر اعلام شد که در مرحله صفر با مقدماتی و آماده سازی از روز دوم می (13 اردیبهشت) شروع شد و مردم پیاده روی و انجام ورزش به طور انفرادی را اجرا می نمایند.

در برنامه اول ، مغازه های کوچک تحت تدابیر شدید ایمنی (دو متر فاصله اجتماعی)، بازگشایی خواهند شد .کافه ها و رستوران ها می توانند تا 40 درصد ظرفیت خود در بیرون از این مکان ها را سرویس ارایه دهند و هتل ها نیز می توانند بجز مناطق مشترک ، سایر اماکن خود را باز نمایند. کلیسا ها و ارامگاه ها نیز تا یک سوم ظرفیت خود باز خواهند بود.

در مرحله دوم، اجازه داده خواهد شد تا لیگ های حرفه ای ورزشی ، سالن های سینما ، تئاتر ، مراکز فرهنگی و هنری ، موزه ها و سالن های کنفرانس با یک سوم ظرفیت فعالیت داشته باشند.

مرحله سوم ، تردد ها بین استان ها انعطاف پذیر خواهد بود . مغازه ها می توانند با 50 درصد ظرفیت فعال باشند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت تامین اجتماعی، در ماه آوریل (تا 11 اردیبهشت) بیش از 500 هزار موقعیت شغلی از دست رفته و رقم تقریبی تعداد افرادی که در این ماه بیکار شدند 300 هزار نفر بوده است.

از زمان شروع قرنطینه در اسپانیا، در مجموع 950 هزار موقعیت شغلی از یین رفته و 600 هزار نفر بیکار شده اند. در ماه آوریل هزینه دولت برای پرداخت حقوق بیکاری رکورد تاریخی 4 میلیارد و 512 میلیون یورو را بر جای گذاشت.

از سوی دیگر ، آمار وزارت صنعت اسپانیا بر اساس نظر سنجی که این وزارتخانه به شکل ماهانه منتشر می گردد ، پیش بینی های صندوق بین المللی پول را در باره وخامت شرایط اقتصاد اسپانیا تایید می نمایند.

بر اساس این آمار مربوط به ماه آوریل ، اسپانیا یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را نه تنها در زمینه بهداشت و درمان بلکه در بخش اقتصاد به دلیل ساختار فراوری خود متحمل می گردد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت اسپانیا، موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور تا ظهر روز سه شنبه 16 اردیبهشت 219 هزار و 329 نفر و شمار جان باختگان نیز به 25 هزار و 613 نفر رسیده است. و 123 هزار و 486 نفر نیز بهبود یافتند.

این در حالیست که بعضی آمار ها می گویند که موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور بیش از 250 هزار نفر و شمار جان باختگان نیز به 25 هزار و 613 نفر رسیده و بیش از 154 هزار نفر معالجه شده اند.

شمار قربانیان کرونا در اسپانیا در 24 ساعت گذشته 185 نفر که مشابه آمار روز ماقبل بوده است. تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا نیز 867 نفر اعلام شده که برای سومین روز متوالی زیر یکهزار نفر گزارش شده است.

اسپانیا با گسترش شیوع کرونا، از 13 مارس (23 اسفند)، شرایط اضطراری اعلام و این شرایط را هر دو هفته تمدید نموده است. این کشور با 46.7 میلیون نفر جمعیت خروج شهروندان از خانه را به جز برای خرید مایحتاج ضروری، دارو یا رفتن سر کار(مشاغل ضروری)، ممنوع نمود.

رستوران ها، کافه ها، سینماها، باشگاه های شبانه و همچنین کسب و کارهای غیرضروری بسته شدندو از مردم خواسته شدکه سفرها به خصوص بین شهری را کاهش دهند.

این کشور کلیه موزه ها، مراکز فرهنگی و استادیوم ها را بست، رستوران ها و کافه ها فقط می توانند برای تحویل غذا به مشتریان در خانه فعالیت نمایند، مراکز ضروری مثل بانک ها و پمپ بنزین ها باز هستند و کلیه مقاطع تحصیلی و آموزشی چند روز قبل از اعلام شرایط فوق العاده تعطیل شدند.

همچنین ورود خودروها از مرز فرانسه و پرتغال به اسپانیا ممنوع شد و فقط شهروندان اسپانیا و کسانی که در کشورهای همسایه کار می نمایند، حق عبور از مرز را دارند. و تنها پرواز هواپیمای حوزه شنگن ازاد بوده و دیگر مناطق ممنوع است.،ایرنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 341

به "اختلاف بر سر تمدید شرایط اضطراری در اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف بر سر تمدید شرایط اضطراری در اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید