اجرای ساماندهی آموزش عالی و تمرکززدایی از گسترش بدون هدف دانشگاه ها جلوگیری می نماید

به گزارش سفر به هند، وزیر علوم گفت: در کوشش هستیم تا با اجرای مجموعه دو برنامه ساماندهی آموزش عالی و تمرکز زدایی، کیفی سازی را محقق نموده و از گسترش بدون هدف دانشگاه ها جلوگیری کنیم.

اجرای ساماندهی آموزش عالی و تمرکززدایی از گسترش بدون هدف دانشگاه ها جلوگیری می نماید

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جلسه شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی با اشاره به اهمیت اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: برنامه هایی که در راستای کاهش تمرکز تصمیم گیری ها در ستاد وزارت و انتقال آن به سطح دانشگاه ها با راهبری دانشگاه مشخص در استان ها پیگیری می گردد، با هماهنگی و نظارت شورای ساماندهی اجرا شده تا مجموعه برنامه های تدوین شده اثرگذاری خود را به نحو مطلوب داشته باشند.

وی اضافه نمود: در این راستا دو برنامه به صورت موازی هم پیش می رود که یکی ساماندهی و دیگری تمرکززدایی است. در کوشش هستیم تا با اجرای مجموعه این برنامه ها کیفی سازی اتفاق بیفتد و از گسترش بدون هدف دانشگاه ها جلوگیری گردد.

غلامی ادامه داد: این برنامه ها برای کاهش تمرکززدایی و نیازسنجی منطقه ای و در راستای ماموریت گرایی اجرا می گردد که امیدواریم بر اساس برنامه های راهبردی به عنوان نقشه راه مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم، با بیان اینکه باید نگرانی های مؤسسات کوچک و جوان را در فرایند اجرای برنامه ساماندهی رفع کنیم، توضیح داد: کوشش بر این است که کیفی سازی به معنای واقعی اتفاق بیفتد و از گسترش بدون هدف دانشگاه ها جلوگیری گردد؛ لذا ضرورت دارد در جلسات استانی هم با شفاف سازی و اطلاع رسانی این نکات، اعتماد به مجموعه برنامه های در حال انجام تقویت و نهادینه گردد تا رؤسای دانشگاه ها و مراکز بتوانند آن را برای مسئولان استانی نیز تبیین نمایند.

وی اضافه نمود: در مواردی هم احیاناً ممکن است موجب اختلافات بین سطوح سیاسی پیش آید که توصیه می کنم دانشگاه ها به ویژه مدیران دانشگاه های جوان از ورود به این مباحث پرهیز نمایند.

وزیر علوم در ادامه از ایجاد واحد های استانی سازمان دانشجویان ایران اطلاع داد و گفت: در این میان، ایجاد نمایندگی سازمان سنجش آموزش کشور نیز که به چه صورت باشد، در حال آنالیز است.

غلامی با بیان اینکه قرار است، اختیاراتی در همه حوزه های آموزش عالی به استان ها واگذار گردد، به اهمیت این موضوع اشاره نمود و تسریع در اجرای آن را خواهان شد.

وزیر علوم همچنین از معاونان، مدیران و رؤسای سازمان ها و مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و افراد حاضر در جلسه خواست، تا پس از احصاء نقطه نظرات و پیشنهادات رؤسای دانشگاه ها، ظرف نهایتاً یک هفته با آنالیز پیشنهادات در تدوین برنامه، بازنگری مجدد صورت گرفته و به دبیرخانه شورا ارسال گردد.

وی اظهار کرد: اعتقاد دارم مواردی از اختیارات که منع قانونی ندارد، پس از تطبیق موارد حقوقی، می تواند با تعریف سازوکار اجرایی به استان ها واگذار گردد تا تمرکززدایی به معنای واقعی عملی گردد.

وزیر علوم، در انتها اعلام کرد: آنچه مهم است رضایتی است که باید پس از اجرای این برنامه حاصل گردد، لذا باید تا قبل از انتها امسال ساز و کار اجرایی این برنامه به استان ها ابلاغ گردد تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت آن را در 6 ماهه اول سال آینده احصاء نموده و اقدام لازم برای اصلاح آن صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 753

به "اجرای ساماندهی آموزش عالی و تمرکززدایی از گسترش بدون هدف دانشگاه ها جلوگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای ساماندهی آموزش عالی و تمرکززدایی از گسترش بدون هدف دانشگاه ها جلوگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید