آبی که آبادانی را به ارمغان می آورد

به گزارش سفر به هند، پنجمین دوره طرح ملی نذر آب در چهار شهرستان درگیر تنش آبی استان اصفهان اجرا شد.

آبی که آبادانی را به ارمغان می آورد

پویش ملی نذر آب را جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، از سال 1397 به منظور ارتقای سطح سلامت آب آشامیدنی، مواجهه با خشکسالی و برطرف مسائل زیستی خانوار های ساکن منطقه ها محروم شروع کرد.

در پنج دوره ای که از طرح نذر آب، سپری شده در استان های مختلف، شهر ها و روستا های درگیر بحران آب یکی پس از دیگری مشمول طرح شده و نه تنها از آب آشامیدنی سالم بهره مند شده اند بلکه در سه محور سلامت و بهداشت، معیشت و عمرانی نیز از خدمات خیرخواهانه بهره مند شده اند.

تحویل بسته های بهداشتی، اعزام گروه های تخصصی و پزشکی، توزیع بسته های مواد غذایی و ایجاد زیرساخت های عمرانی شامل ساخت و تجهیز تأسیسات آبی به منظور ایجاد دسترسی پایدار به آب آشامیدنی و لایروبی قنوات و رودخانه ها هم در همین چارچوب است.

نذر آب، خدمتی که به آبرسانی محدود نیست

محمدنوید متقی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه اصفهان هم یکی از استان های درگیر تنش آبی است، اجرای پنجمین دوره طرح ملی نذر آب، این استان را هم شامل شد.

او اضافه نمود: طرح ملی نذر آب در استان اصفهان، حدود دو ماه قبل، از منطقه ها روستایی نایین و خور و بیابانک شروع شد و پس از اجرا در روستا های شهرستان ورزنه در چهار روستای ورکان، تجره، پنداس و آرنجن کاشان با موضوع ورکان به انتها رسید.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان، حدود 50 نفر از نیرو های این نهاد، در اجرای طرح نذر آب با تامین و تحویل تانکر های ذخیره آب، ارائه خدمات بهداشتی-درمانی، آموزشی و توزیع بسته های معیشتی مشارکت داشتند.

متقی یادآور شد: جمعیت هلال احمر، متولی آبرسانی نیست و فقط منطقه ها درگیر مسائل آبی را شناسایی و به دستگاه اجرایی مرتبط اطلاع رسانی می نماید؛ با این وجود تانکر های ذخیره 500، هزار و 2 هزار لیتری را به مساجد، مدارس و منازل شهر ها و روستا های مشمول طرح نذر آب، اهدا نموده است.

او ادامه داد: در این طرح، ارائه رایگان خدمت سلامت محور، شامل معاینه، توزیع دارو، جراحی سرپایی و آموزش کمک های اولیه بعلاوه بعضی امور فرهنگی را بر عهده دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان، بعلاوه از اعزام کاروان های سلامت از اصفهان به دیگر استان ها اطلاع داد و گفت: قرار است کاروان های سلامت اصفهان راهی استان کهگیلویه و بویراحمد شوند و با حضور پزشکان عمومی، متخصص، جراح، دندان پزشک و پیراپزشک به اهالی منطقه ها محروم این استان خدمات بهداشتی-درمانی ارائه نمایند.

ارائه خدمات درمانی رایگان به 400 روستایی

طرح ملی نذر آب با موضوع روستای ورکان برزک، پنجم و ششم آبان با رویکرد های زیست محیطی و آب رسانی، پزشکی و سلامت، خدمات حمایتی و آموزش و توانمندسازی اهالی روستا های تجره، پنداس، آرنجن و ورکان کاشان را پوشش داد.

سید منصور میرابوطالبی معاون درمان جمعیت هلال احمر استان اصفهان و رئیس جمعیت هلال احمر کاشان، کمک به تامین آب آشامیدنی، ارائه خدمات بهداشتی و دارویی بعلاوه اهدای سبد کالای معیشتی، نوشت افزار و اقلام فرهنگی بین خانواده های احتیاجمند را از برنامه های طرح نذر آب اعلام کرد.

به گفته او، در این طرح، با حضور پزشک عمومی و پزشکان متخصص و فوق تخصص روماتولوژی، کلیه و مجاری ادراری، عفونی بعلاوه دندان پزشک، روانپزشک، کارشناسان مامایی و مشاوران بهزیستی، 400 نفر از جمعیت روستایی از خدمات بهداشتی-درمانی و توزیع داروی رایگان، بهره مند شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر کاشان با اشاره به اهدای سه دستگاه تانکر ذخیره آب به ارزش 100 میلیون ریال به این روستا ها گفت: اهدای بیش از 100 جفت کفش طبی به دانش آموزان شناسایی شده در طرح غربالگری کف پای صاف، توزیع 250 بسته معیشتی و بهداشتی، 100 بسته نوشت افزار و 673 قلم دارو از خدمات دیگر طرح نذر آب در روستای ورکان بود.

میرابوطالبی ادامه داد: کارگاه های همدلی و مهارت زندگی، ارتباط موثر با نوجوانان و جوانان، آموزش امدادرسانی و کمک های اولیه و مسابقات فرهنگی و مذهبی هم به منظور حمایت روانی و اجتماعی از روستاییان و توانمندسازی آن ها برگزار گردید.

گشایش هشتمین خانه هلال شهرستان کاشان در روستای ورکان، برنامه دیگری بود که به گفته او همزمان با طرح ملی آب اجرا شد تا آموزش های امداد و نجات، کمک های اولیه، جمع آوری کمک های بشر محبت آمیز و ایجاد حلقه های ارتباطی میان مردم روستا با موضوع آن باشد.

تکمیل طرح نذر آب در کاشان با طرح مردم کمک

محمدشریف زارعی فرماندار ویژه کاشا ن با اشاره به اجرای طرح ملی نذر آب در روستا های ورکان، تجره، پنداس و آرنجن گفت: این طرح به منظور کمک به بهبود وضع سلامت روستاییان بی بهره از امکانات بهداشتی -درمانی به مرکزیت روستای ورکان برزک اجرا شد.

او با اذعان به بعضی کمبود ها در خدمت رسانی به روستا ها شرح داد: مسافت روستا تا شهر، جمعیت و ... آن در چگونگی تامین احتیاج های مردم موثر است با این حال کوشش شده با طرح هایی مثل احداث مراکز اورژانس بین جاده ای، خدمات بهتری در حوزه بهداشت و درمان به جمعیت روستایی شهرستان ارائه گردد.

فرماندار ویژه کاشان به استقبال روستاییان از اجرای طرح نذر آب اشاره و اضافه نمود: این طرح برکات زیادی برای مردم داشته و برای استمرار این خدمت رسانی اجرای طرح مردم کمک را پیشنهاد نموده ایم تا با همکاری دستگاه های اجرایی، هلال احمر و خیران اهالی 58 روستای کاشان از مواهب آن بهره مند شوند.

زارعی از اعلام موافقت و آمادگی جمعیت هلال احمر کاشان برای اجرای طرح مردم کمک اطلاع داد و گفت: پزشکان داوطلب نیز، برای مشارکت در طرح مردم کمک و ارائه رایگان خدمات به ساکنان منطقه ها روستایی و کم برخوردار اعلام آمادگی نموده اند.

او اظهار کرد: در صورت قطعی شدن، این طرح دست کم پنج دوره در یکسال و در منطقه های که فاصله بیشتری تا مرکز شهرستان و امکانات کمتری در اختیار دارند، اجرا خواهد شد.

فرماندار ویژه کاشا ن شرح داد: طرح مردم کمک در حوزه های بهداشت، درمان و آموزش، در منطقه ها محروم روستایی، کم برخوردار شهری یا منطقه های که مردم آن توانایی دسترسی حضوری یا توان مالی مراجعه به پزشک متخصص را ندارند اجرا خواهد شد.

خدمات رسانی به جمعیت روستایی، سختی های خودش را دارد با این وجود در چند دهه گذشته هیچ گاه از آن غفلت نشده است. هدفی که در قالب طرح هایی با عناوین مختلف و با مشارکت خیران و دستگاه های اجرایی مرتبط پیگیری شده و کوشش نموده دسترسی ساکنان منطقه ها کمتر برخوردار به امکانات آموزشی، بهداشتی و فرهنگی را افزایش دهد. نذر آب هم طرحی است که به برکت آب، آبادانی را هم به روستا ها می برد.

گزارش از حرمت سادات متولی

خبرنگاران اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1401 بروزرسانی: 20 آبان 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1517

به "آبی که آبادانی را به ارمغان می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبی که آبادانی را به ارمغان می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید