آشنایی با اقلید استان فارس

به گزارش سفر به هند، اگر جز علاقه مندان به طبیعت گردی هستید می توانید اقلید فارس را به عنوان یکی از مهم ترین هدف های خود انتخاب کنید. در این شهر مجموعه ای از تالاب ها، رودها، منطقه ها محافظت شده، رودخانه ها و گونه های مختلف گیاهی و جانوری وجود دارد.

آشنایی با اقلید استان فارس
اقلید مرکز شهرستان اقلید، یکی از شهرهای شمالی استان فارس ایران است. فاصله آن از شیراز، اصفهان، یزد و یاسوج به ترتیب 275، 230، 210 و180 کیلومتر می باشد. این شهر حدود 93 هزار نفر جمعیت دارد. برخلاف بیشتر نقاط این استان بخش اقلید از آب و هوای سرد کوهستانی بهره برده و تا اوایل فصل بهار نیز در این منطقه برف مشاهده می گردد و به همین علت بیشتر در فصل تابستان پذیرای گردشگران است.

این شهر 7054 کیلومترمربع وسعت دارد و با آباده ، مرودشت، سپیدان، خرمبید همسایه است. رودخانه های مهمی به نام های سفید، شادکام و گاوگدار در آن وجود دارد که به سرسبزی و تولد طبیعت زیبای منطقه یاری نموده است.

1. روستای آسپاسآسپاس به معنای دره شیران است گفته می گردد در روزگار قدیم از دشت آسپاس به عنوان مرکزی برای پرورش اسب های مختلف در دوران هخامنشیان مورد استفاده قرار می گرفته و طبیعت این منطقه نشان می دهد که در گذشته از رونق فراوانی برخوردار بوده است، دشت های وسیع رودخانه پر آب، درختان سر سبز، دریاچه های زیبا باعث شده تا این مکان در استان فارس به یکی از برترین منطقه ها برای طبیعت گردان تبدیل گردد.

2. مسجد جامع اقلیداین مسجد زیبا در شهر اقلید علاوه بر قدمت و تاریخ خود دارای ویژگی های خاصی است که آن را نسبت به سایر مساجد ایران متمایز می نماید و آن دو نهری است که در داخل آن جاری شده و حس خاصی از تلفیق طبیعت و معنویت را به فضای مسجد بخشیده است. معماری مسجد و آثار آن مانند منبر چوبی زیبای کار شده نشان دهنده قدمت و تاریخ غنی این بنا است و آثاری در آن به چشم می خورد که متعلق به دوران صفویان است. بعلاوه وجود چند سنگ تاریخی در دیوارهای مسجد گواه بر این ادعا است که اینجا یکی از مساجد بسیار قدیمی و مهم منطقه بوده است.

3. (تالاب کافتر؛ تالاب شادکام)کافتر که جز دریاچه های آب شیرین و بزرگ منطقه شناخته می گردد مساحتی در حدود 48 کیلومتر مربع دارد و قرار گرفتن آن بین دامنه کوه ها نمای فوق العاده را به آن بخشیده است. اگر در فصل مهاجرت پرندگان به این نقطه سری بزنید، پرندگان مهاجر فراوانی را از نزدیک می توانید مشاهده کنید. بعلاوه شرایط آب شیرین دریاچه شرایط را برای پرورش ماهی های کپور و قزل آلا فراهم نموده است. آب این تالاب از رودخانه شادکام تامین می گردد و متاسفانه به علت استفاده بی رویه کشاورزان با خسارات جدی روبرو شده است.

4. منطقه شکار ممنوع بصیراندر جنوب شهر اقلید و در فاصله 4 کیلومتری یک منطقه 150 هزار هکتاری وجود دارد که زیستگاه حیوانات، جانوران و گونه های گیاهی مهمی چون کل و بز، قوچ و میش، روباه، آهو، پلنگ، گرگ، خرگوش، کفتار، شغال، کبک، تیهو، دلیجه، سارگپه معمولی، بحری، بلدرچین، طرقه، چکاوک، دم جنبانک ابلق، سنقر گندم زار، درنا، اردک و انواع مرغابی سانان است که به همین علت مسئولان محیط زیست شکار در آن را کاملاً ممنوع اعلام نموده اند.

اگر جز دوستداران محیط زیست هستید بجای تفنگ با دوربین های عکاسی و دوچشمی خود به این منطقه بیاید تا بتوانید عکس های زیبایی را از زندگی روزانه این حیوانات شکار کنید. بعلاوه در این دشت وسیع گونه های گیاهی مختلفی چون انواع گون، خارشتر، کما، علف مار، گلرنگ، تاتوره، میخک، فرفیون، لاله واژگون، شاه تره، کلاغک و پنیرک می رویند.

5. رودخانه کرآب های که از کوه های سید محمد و پالانگری و چند رود کوچک دیگر به هم می پیوندند رودخانه ای به نام دژکر را تشکیل می دهند. این رود از اقلید فارس به مرودشت می رود و در نهایت به دریاچه بختگان می ریزد و طول آن به 280 کیلومتر می رسد. از آب این رودخانه برای تأمین مصارف کشاورزی استان شیراز استفاده می گردد.

6. چشمه رسول اللهاین چشمه که 1300 سال قدمت دارد در بخش جنوبی این شهر قرار گرفته است و به علت آنکه حتی در دوران خشک سالی آب این چشمه به هیچ وجه خشک نشده است مردم محلی اعتقاد فراوانی به آن پیدا نموده اند و از آب آن برای آبیاری زمین های کشاورزی خود استفاده می نمایند. کم کم به علت توجه فراوان مردم و گردشگران به این چشمه ، این منطقه رونق فراوانی یافت و ساخت و سازهای برای تبدیل کردن آن به یک مکان گردشگری عمومی انجام شد و امروزه بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

اقلید، چهار راه محمدرسول الله - سمت راست - جاده چشمه رسول الله

7. باتلاق گور بهراماما اگر در پی تماشا رؤیایی ترین اثر طبیعی شهر اقلید هستید حتماً باید به باتلاق گور بهرام واقع در 55 کیلومتری شهر بروید، اگر از مردم محلی درباره نام این باتلاق بپرسید به شما خواهند گفت که بهرام هنگامی که در این محل در پی شکار گورخر بوده به ناگاه ناپدید شده و از آن روز به بعد نام آن را باتلاق گور بهرام نامیده اند.

چطور به اقلید فارس برویم؟برای رفتن به شهر اقلید ابتدا باید وارد استان فارس شوید، این کار به وسیله هواپیما، قطار و راستاهای جاده ای با توجه به مبدأ شما امکان پذیر است، اقلید در بخش شمالی استان واقع شده برای همین اگر شما از شهرهای مختلف بخواهید به اقلید سفر کنید باید راستا زیر را طی کنید:

تهران - قم - کاشان - اصفهان - شهررضا - آباده - اقلید (712 کیلومتر- 7 ساعت)

همدان - ملایر - ازنا - نجف آباد - شهر رضا - آباد - اقلید (730 کیلومتر-8 ساعت)

شیراز - مرودشت - اقلید (210 کیلومتر-2 ساعت)

کجا اقامت کنیم؟هتل شهرداری اقلید

آدرس: فارس - اقلید بلوار شاهد، روبرو پارک ملت

هتل آپارتمان کیان

آدرس: فارس - اقلید فارس، اقلید، بلوار نبی اکرم (کشاورز سابق)

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1239

به "آشنایی با اقلید استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با اقلید استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید