نابودی میراث امپراتوری شیرازی ها در آفریقا

به گزارش سفر به هند، مرتضی رضوانفر، عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث و گردشگری گفت: علی ابن حسن شیرازی و 6 فرزند او از قرن 10 میلادی به مدت 500 سال چندین دولتشهر در شرق آفریقا شامل بخش هایی از کشورهای سومالی، کنیا، تانزانیا و موزامبیک، ایجاد نموده و امپراتوری پرافتخار شیرازی ها را تاسیس کردند.

نابودی میراث امپراتوری شیرازی ها در آفریقا

با تور افریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

او گفت: نهایتا در سال 1502 میلادی پس از شکست از پرتغالی ها تمدنی که برای شرق آفریقا، دولت، تجارتِ دنیای، شهرسازی و... نعمات بسیاری به همراه آورده بود به مرور جهت نابودی در پیش گرفت.

این پژوهشگر اضافه نمود: در این میان شهر و جزیره کیلوا به عنوان اولین دولتشهری که توسط شیرازی ها تاسیس شد، با داشتن آثار ارزشمندی ازجمله دو مسجد زیبا (مسجد جامع و مسجد کوچک) و دو قصر باشکوه (قصر عظیم و قصر کوچک) در سال 1981میلادی در فهرست میراث دنیای در یونسکو به ثبت رسید.

او با بیان این که یونسکو این جزیره را گواه شاخصی برای گسترش اسلام در شرق آفریقا از قرن دهم تا نوزدهم ذکر می نماید، توضیح داد: ابن بطوطه نیز در سال 1331م با ملاقات از این جزیره، آن را یکی از زیباترین شهرهای دنیا نامیده است.

رضوانفر در ادامه به قصر عظیمی در این شهر که دارای یکصد اتاق است، اشاره نمود که تا قرن هجدهم بلندترین ساختمان در شرق افریقا محسوب می شد و گفت: این قصر دارای چند کتیبۀ با ارزش است که در موزۀ برلین نگهداری می گردد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: متاسفانه به دلیل رسیدگی و حفاظت نشدن از آثاراین دولتشهر، یونسکو در سال 2004م این پرونده را در فهرست میراث در خطر قرار داد که پس از آن با حمایت اقتصادی و اقدامات مرمتی توسط چند موسسه بین المللی، مجددا در سال 2014م از فهرست آثار در خطر خارج شد.

ایلنا نوشت، رضوانفر در انتها، شرایط کنونی آثاراین منطقه را نگران کننده دانست و گفت: این آثارارزشمند به مرور تبدیل به چند خرابه شده که از نظر کارشناسان یونسکو، عدم رسیدگی، امواج اقیانوس، رطوبت هوا، کشاورزی و حضور احشام در حریم آثار، عاملی برای نابودی این میراث آفرو شیراز (آفریقایی- شیرازی) شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 609

به "نابودی میراث امپراتوری شیرازی ها در آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی میراث امپراتوری شیرازی ها در آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید