معرفی هواپیمای بوئینگ 757

به گزارش سفر به هند، هواپیما بوئینگ 757 یکی از هواپیماهای بسیار معروفی است که ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ می باشد. این هواپیما در میزان ای میانه ساخته شده و در دسته هواپیماهای پهن پیکر به شمار میرود. زمانی که بوئینگ این هواپیما را ساخت برای پروازهای بین قاره ای آن را روانه بازار کرد.

معرفی هواپیمای بوئینگ 757

امروز ما می خواهیم تا همه چیز را درباره هواپیما 757 بوئینگ مورد آنالیز قرار دهیم. از تاریخچه ساخت آن به وسیله بوئینگ تا حضور این هواپیما در ناوگان پروازی ایران را برایتان حتما خواهیم گفت.

شرکت بوئینگ یکی از بزرگ ترین شرکت های هواپیما سازی در دنیا است که در سال 1916 به وسیله شخصی به نام ویلیام بوئینگ ساخته و تاسیس شد. امروزه این شرکت بزرگ در بین تمامی شرکت های هواپیماسازی تنها یک رقیب دارد که آن هم شرکت ایرباس است. هواپیمای بوئینگ757 هم یکی از هواپیماهای مسافربری این شرکت است که ما در ادامه آن را آنالیز خواهیم کرد پس در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

اطلاعات کلی درباره هواپیما 757 بوئینگ

هواپیما بوئینگ 757، یک هواپیما با سایز میانه، باریک پیکر و دو موتوره است که به منظور قرارگیری در میان هواپیماهای بوئینگ تجاری و مسافربری، ساخته و طراحی شد. این هواپیما بزرگ ترین هواپیمای تک راهروی این شرکت هواپیماسازی است و از سال 1981 تا 2004 ساخت آن همچنان ادامه داشت. درباره طراحی هواپیما بوئینگ 757 نکته جالبی که وجود دارد این است که این هواپیما به طور همزمان با هواپیماهای دوموتوره پهن پیکر 767 طراحی شد و به لطف ویژگی های مشترک، خلبانانی که با یکی از این هواپیماها پرواز داشته اند، می توانند یک رتبه یکسان و معمولی را برای راهنمایی این هواپیماها به دست آورند.

هواپیمای بوئینگ 757 به منظور جایگزینی هواپیمای کوچک تر سه موتوره 727 بوئینگ در مسیرهای کوتاه و میانه، می تواند 200 تا 295 مسافر را برای حداکثر 3،150 تا 4،100 مایل دریایی (5،830 تا 7،590 کیلومتر)، بسته به نوع آن حمل کند. البته می توان گفت که انگیزه اصلی شرکت شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای طراحی این هواپیما بهینه سازی مصرف سوخت بود و به همین ترتیب در ساخت این هواپیما 20% مصرف سوخت کمتر و بهبود 10 درصدی در آیرودینامیک در نظر گرفته شد.

مشخصات فنی هواپیمای بوئینگ 757

همانطور که گفته شد هواپیما بوئینگ 757 دارای دو موتور توربوفن است و در طول ساخت آن، چند موتور مختلف روی آن نصب شده است اما اصلی ترین آن ها، موتور انگلیسی رولز-رویس آر بی 211 می باشد که بسته به مدل هواپیما، رانش این موتور بین 37000 تا 43000 پاوند تغییر می نماید. مدل های مختلف این هواپیمابین 42680 تا 43490 لیتر سوخت مصرف می نمایند که از مدل های سه موتوره قبلی کمتر است. این هواپیما که اولین پروازش را در سال 1982 انجام داد، در حال حاضر دیگر فراوری نمی گردد اما هنوز هم به وسیله شرکت های هواپیمایی مختلفی، مورد استفاده قرار می گیرد.

خلبان برای فرود از سه ارابه فرود استفاده می نماید. ارابه فرود دماغه دارای دو چرخ است و ارابه های فرودی که زیر بال قرار دارند، هر کدام دارای 4 چرخ مجزا هستند. کابین خلبان که دو نفر (خلبان و یاری خلبان) را جای می دهد، 6 صفحه نمایشگر رنگی و دو تک رنگ دارد و بعلاوه در ارتفاع زیر 150 متر (زمانی که دید کم است)، طوری طراحی شده که بتواند به وسیله سامانه ای، فرود اتوماتیک داشته باشد.

این هواپیما، 6 در مختلف برای سوار شدن دارد که 4 در دو طرف هواپیما در جلو و دو تای آن ها در عقب قرار گرفته اند. مسافران برای سوار شدن به این هواپیما احتیاج دارند که از پلکان فرودگاهی استفاده نمایند. هواپیما بوئینگ 757 می تواند بین 200 تا 295 نفر را در خود جای دهد که این تعداد نسبت به مدل فرق دارد که این مسافران در دو ردیف، در هر سمت 3 جایگاه جای می گیرند.

بدنه این هواپیما بیشتر از مواد کامپوزیتی ساخته شده و البته بخش هایی را نیز از جنس آلومینیوم در خود دارد. ضمناًً، ترمزهای این هواپیما از نوع کربنی محسوب می شوند. هواپیمای بوئینگ 757 بسته به نوع بین 5800 تا 7500 کیلومتر برد دارد و امن بودن این هواپیما باعث شده که شخصیت های سیاسی متفاوتی از جمله رئیس جمهوران کشورهای آرژانتین، دولتمردان قزاقزستان و بسیاری از شخصیت های مهم سیاسی دیگر از این هواپیما استفاده نمایند. راستی شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما برای سفر به نقاط مختلف دنیا، به وسیله وب سایت آنلاین خبرنگاران اقدام نمایید.

ویژگی های کلی هواپیمای بوئینگ 757

هر هواپیمایی ویژگی های مختص به خودش را دارد که سازندگانش را در نهایت مجاب می نمایند که آن را بسازند و در عین حال، ساخت آن را ادامه بدهند. بوئینگ 757 نیز ویژگی هایی دارد که ما در ادامه بعضی از آن ها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

  • یک کابین خلبان شیشه ای دو نفره دارد.
  • این هواپیما دارای موتورهای توربوفان با قدرت کافی برای تیک آف از باند های نسبتا کوتاه و مرتفع است.
  • دم معمولی این آسانسور کاملا معمولی است و برای نیروی پساآئرودینامیک طراحی شده است.
  • بال های هواپیما بوئینگ 757 خاص تر از مدل های قبلی خود است.

انواع سری های مختلف هواپیمای بوئینگ 757

بوئینگ 757 با در چند سری مختلف فراوری شد و در هر دوره، با استقبال چشمگیر شرکت ها و ایرلاین های مختلف روبرو گشت. حتی بعضی از سری های فراوری شده این هواپیما در ایران هم به پرواز در آمده اند. می توانید برای آشنا شدن با هواپیماهای مسافربری ایران، در مجله خبرنگاران اطلاعات خوبی را کسب نمایید. در ادامه مختصری درباره سری های فراوری شده هواپیمای بوئینگ 757 را برایتان معرفی خواهیم کرد.

هواپیمای بوئینگ 757، سری 200 | 757-200

اولین نمونه فراوریی بوئینگ 757 سری 200 بود که در سال 1983 آغاز به کار کرد. تعداد جایگاه های این هواپیما 224 عدد و بیشتر موتورهای فراوریی این هواپیما از شرکت رولزرویس تهیه شده بود. مدل سری 200 در حالتی که بیشترین وزن خود را دارد می تواند به برد 7130 کیلومتر برسد. بخش بار این هواپیما، دارای درب بزرگی است که به سمت بالا باز می گردد و در کنار آن، درب خروجی مورد استفاده به وسیله خلبانان واقع شده است.

هواپیمای بوئینگ 757، سری M200 | 200M- 757

خطوط هوایی دولتی نپال، زمانی که به یک هواپیما احتیاج داشتند که در عرشه D اصلی هم بتواند مسافر و هم بار را حمل کند، سفارشی به بوئینگ دارد که نتیجه اش سری 200M شد. چیزی که این سری را متمایز کرد، درب بارگیری بود که علاوه بر درب حمل مسافر و پنجره وجود داشت.

هواپیما بوئینگ 757، سری 200PF | 200PF- 757

هواپیما بوئینگ 757، سری 200PF ، نمونه باربری از سری هواپیماهای فراوری شده 200 است که در سال 1987 به خدمت یوپی اس ایرلاینز (US airlines) در آمد. این هواپیما می تواند 39 تن بار را حمل کند و مسافتی حدودا 5830 کیلومتر را با این بار طی کند. به طور کلی 80 فروند از این هواپیما فراوری شد که یک در بارگیری با 3 متر و 40 سانتی متر طول و 2 متر و 18 سانتی متر ارتفاع است.

هواپیما بوئینگ 757، سری 300 | 757 -300

این سری که نسخه پهن تر شده بوئینگ 757 است، در سال 1999 برای اولین بار در شرکت هواپیمایی کوندور فلوگدینست پرواز کرد. سری 300 این هواپیما که به طور کلی 54.5 متر عرض دارد، بزرگ ترین هواپیمایی دو موتوره تک راهرو در طول تاریخ است. در هر دو طرف هواپیماهای سری 300، چهار درب مشاهده می گردد و پهن تر بودن آن به افزایش جایگاه ها منجر شده است. این هواپیما ساخته شد تا در مسیرهای چارتری کار کند و جایگزین مقرون به صرفه تری برای سری 200 باشد. این هواپیما طراحی پایه بوئینگ 757 را دارد و تنها در قبل و بعد بال ها، عرض بدنه آن پهن تر شده است. هشت درب استاندارد کابی، به علاوه یک جفت درب خروجی اضطراری بالای هر بال در دو طرف، این نوع را قادر می سازد تا ظرفیت حداکثر 295 مسافر را داشته باشد.

هواپیما بوئینگ 757 در ایران

از بین سری های مختلف این هواپیما در ایران تنها مدل Boeing 757-2Q8 به پرواز در آمده است. این هواپیما در اختیار شرکت هواپیمایی تابان ایر بود و آن را از یک شرکت تاجیکستانی اجاره نموده بود. در حال حاضر مالکیت این هواپیما قرار است که به مالکیت یک شرکت دیگر انتقال داده گردد. البته شرکت هواپیمایی ارم ایر که قبلا فعالیت داشته است، در سال 1388 4 فروند هواپیمای بوئینگ 757 را داشته که در حال حاضر این هواپیما اصلا پرواز نمی نمایند.

ما در این مطلب همه چیز را درباره هواپیمای بوئینگ 757 برایتان شرح دادیم. از مشخصات فنی آن گرفته تا ویژگی های این هواپیما و سری های مختلف آن و بعلاوه تاریخچهی پرواز این هواپیما در ایران را برایتان شرح دادیم. اگر می خواهید تا با شرکت هواپیماسازی بوئینگ بیشتر آشنا شوید، می توانید در خبرنگاران درباره آن بیشتر مطالعه نمایید. در آخر از شما می پرسیم که تا به حال سوار این هواپیما شده اید؟ لطفا تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1339

به "معرفی هواپیمای بوئینگ 757" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هواپیمای بوئینگ 757"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید