مسئله ای که در سازمان بهداشت جهانی حل نشده است

به گزارش سفر به هند، کارشناسان می گویند: آسیب تروماتیک مغزی مشکل بزرگی است که در سازمان بهداشت جهانی بدون راه حل به جای مانده است.

مسئله ای که در سازمان بهداشت جهانی حل نشده است

براساس گزارشات به عمل آمده در مراقبت های بالینی و تحقیقات، آسیب های مغزی تروماتیک، یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از آسیب و ناتوانی در سراسر جهان است.

این گزارش از طریق کمیسیون نورولوژی لانست 2022 از طریق متخصصان برجسته جهان از جمله پروفسور دیوید منون از بخش بیهوشی در دانشگاه کمبریج تهیه شده است.

این کمیسیون آسیب تروماتیک مغزی (TBI) را به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی جهانی، که 55 میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا می کند، بیش از 400 میلیارد دلار در سال هزینه دارد و یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی ناشی از آسیب می داند.

در واقع TBI نه تنها یک شرایط حاد بلکه یک بیماری مزمن با عواقب طولانی مدت است، که از علائمش افزایش خطر ابتلا به تحلیل عصبی دیررس، مانند بیماری پارکینسون و زوال عقل است.

حوادث ترافیکی و سقوط از دلایل اصلی این عارضه هستند، در حالی که در کشور های با درآمد کم و میانه، تصادفات جاده ای تقریباً سه برابر تعداد TBIs نسبت به سقوط هستند، در کشور های با درآمد بالا سقوط باعث دو برابر تعداد TBI در مقایسه با سقوط می شود.

حوادث ترافیکی جاده ای این داده ها پیامد های روشنی برای پیشگیری دارند.

بیش از 90 درصد TBI ها به عنوان خفیف طبقه بندی می شوند، اما بیش از نیمی از این بیماران تا شش ماه پس از آسیب به طور کامل بهبود نمی یابند.

بهبود نتیجه در این بیماران یک مزیت بزرگ برای سلامت عمومی خواهد بود. یک رویکرد چند بعدی برای ارزیابی نتیجه، از جمله تمرکز بر سلامت روان و اختلال استرس پس از سانحه حمایت می شود.

نتیجه پس از TBI در زنان در مقایسه با مردان ضعیف تر است، اما دلایل آن مشخص نیست.

پروفسور منون گفت: آسیب مغزی تروماتیک یک مشکل عمده بهداشت جهانی به جای مانده است، که تاثیر قابل توجهی بر بیماران، خانواده ها و جامعه دارد.

در طول دهه گذشته، همکاران بین المللی اطلاعات مهمی را برای بهبود درک و مراقبت از TBI ارائه کرده است.با این حال، مسائل قابل توجهی به ویژه در کشور های با درآمد کم و میانه همچنان باقی است.

برای ادامه بهبود نتایج بیماران و کاهش تأثیر اجتماعی TBI به تلاش های مشترک مستمر نیاز است.

این کمیسیون تفاوت های قابل توجهی را در مراقبت از جمله شدت درمان کمتر برای بیمارانی که از طریق مکانیسم های کم انرژی آسیب دیده اند، کمبود در دسترسی به توانبخشی و پیگیری ناکافی در بیماران مبتلا به TBI خفیف شناسایی کرد.در کشور های با درآمد کم و میانه، هم مراقبت های قبل از بیمارستان و هم مراقبت های پس از ترومای حاد تا اندازه زیادی کمبود دارند.

این کمیسیون پیشرفت های قابل توجهی در رویکرد های تشخیصی و درمانی ارائه می دهد.نشانگر های زیستی مبتنی بر خون نسبت به قوانین تصمیم گیری بالینی برای انتخاب بیماران مبتلا به TBI خفیف برای سی تی اسکن عمل می کنند و بنابراین می توانند به کاهش خطرات پرتو های غیر ضروری کمک کنند. آن ها همچنین دارای ارزش پیش آگهی برای نتیجه هستند.

تجزیه و تحلیل ژنومی نشان می دهد که 26 ٪ از واریانس نتیجه در TBI ممکن است ارثی باشد، که بر ارتباط پاسخ میزبان تأکید می کند و قابل تغییر است.

نظارت پیشرفته بر مغز در بیماران مبتلا به آسیب های شدید در بخش مراقبت های ویژه، بینش بهتری را در مورد اختلالات عملکرد مغز و متابولیسم فراهم می کند و مبنایی را برای مدیریت فردی با نیاز های بیمار فراهم می کند. با این حال، این پیشرفت ها هنوز به نتیجه بهتری منجر نشده است.

به نظر می رسد مرگ و میر در بیماران با آسیب های میانه تا شدید کاهش یافته است، اما تعداد بیشتری از بازماندگان ممکن است ناتوانی قابل توجهی داشته باشند.

پروفسور بازنشسته اندرو ماس از بیمارستان دانشگاه آنتورپ بلژیک، گفت: بهبود جهت های مراقبت و از بین بردن نابرابری های فعلی در مراقبت از بیماران مبتلا به TBI نیازمند همکاری نزدیک بین سیاست گذاران، پزشکان و محققان با نظرات بیماران و کنندگان بیماران است.

پروفسور جفری مانلی از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و بیمارستان عمومی و مرکز تروما زاکربرگ سانفرانسیسکو، آمریکا گفت: این کمیسیون نشان دهنده علم تیم واقعی است که شامل بیش از 300 نویسنده و مشارکت کننده از سراسر جهان است، نشان دهنده همکاری بین المللی چند رشته ای برای درمان و پیشگیری از عارضه ها و آسیب های مغزی است.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس منتشره از دانشگاه کمبریج

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1501

به "مسئله ای که در سازمان بهداشت جهانی حل نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئله ای که در سازمان بهداشت جهانی حل نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید