شما درخطرید، خانم خانه دار!

به گزارش سفر به هند، کمردرد، بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و نشانگان تونل کارپال، بیماری هایی هستند که می توانند در اثر انجام کارهای خانه مانند بلند کردن اجسام سنگین به شکل نامناسب، خرد کردن سبزی ، گردگیری و خیاطی ایجاد شوند. شما چقدر به حالت و شرایط بدن تان هنگام انجام کارهای روزمره در خانه توجه دارید؟ برخی ها فکر می نمایند رعایت اصول

شما درخطرید، خانم خانه دار!

شما درخطرید، خانم خانه دار!

کمردرد، بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و نشانگان تونل کارپال، بیماری هایی هستند که می توانند در اثر انجام کارهای خانه مانند بلند کردن اجسام سنگین به شکل نامناسب، خرد کردن سبزی ، گردگیری و خیاطی ایجاد شوند. شما چقدر به حالت و شرایط بدن تان هنگام انجام کارهای روزمره در خانه توجه دارید؟ برخی ها فکر می نمایند رعایت اصول بهداشتی فقط مربوط به محل کار است و خانه محل استراحت است و می توانند هرطور که دوست دارند کارهای خانه را انجام دهند یا جلوی تلویزیون لم بدهند و ساعت ها برنامه های تلویزیون را دیدن نمایند و هیچ آسیبی هم نبینند.

ارگونومی، علم متناسب کردن کار با انسان، فقط مربوط به کارهایی که در ساعات حضور در محل کار انجام می دهید نیست و اصولی دارد که افراد در خانه و در زمان انجام کارهای عادی روزمره شان هم می توانند آنها را رعایت نمایند. اگر بخواهید ارگونومی را به شکل آسان در خانه تمرین کنید، پیشنهادهای زیر می توانند به شما یاری نمایند.

هنگام انجام کارهای خانه توجه داشته باشید بدن تان در شرایط مناسب قرار بگیرد. این کار برای پیشگیری از بیماری های اسکلتی و عضلانی لازم و لازم است. به همین دلیل بهتر است به حالت های صحیح بدن توجه کنید و سعی کنید این حالات را تمرین کنید. کمر و گردن از اعضایی هستند که در اثر انجام کارهای عادی در خانه و در اثر انجام حرکات و چرخش های نادرست، سریع دچار آسیب می شوند.

4 مثال خانگی

1 هنگامی که دارید به گل و گیاه های خانگی تان رسیدگی می کنید، ظرف می شویید یا گردگیری می کنید، ممکن است بدن تان را به شکل نادرست خم کنید. همین خم شدن و چرخش های نادرست ممکن است به بدن تان آسیب برساند. سعی کنید به جای اینکه گردن تان را به سمت جلو خم کنید، در حالی که زانوهایتان را کمی خم می کنید از ناحیه کمر، کمی به سمت جلو خم شوید. برای پیشگیری از درد پشت هم سعی کنید گردن و سرتان همواره در یک راستا قرار بگیرد.

2 شما ممکن است هنگام انجام کارهای خانه اشیا و اجسام سنگین را جا به جا کنید. هنگام بلند کردن بار، پاهایتان را خم کنید و به حالت نشسته یا زانو زده بار را بلند کنید، بلند کردن بار با پاهای صاف و کمر خمیده صحیح نیست. درضمن هر وقت احساس کردید بلند کردن جسمی برای شما سنگین است از دیگران یاری بگیرید.

3 اغلب افراد، وقتی ساعت کاری شان تمام می گردد و به خانه می آیند دیگر نگران شرایط بدن شان نیستند و ممکن است در خانه روی مبل لم بدهند یا موقع دیدنی تلویزیون ساعت ها طوری بنشینند که به بدنشان آسیب برسد یا هنگام غذا خوردن و مطالعه و یا کار با کامپیوتر شخصی سرشان را به سمت جلو خم نمایند. همین حالات موجب آسیب رساندن به گردن و ایجاد درد در ناحیه گردن می گردد. برای پیشگیری از درد گردن کافی است گوش هایتان درامتداد شانه هایتان باشد و سر و گردن تان در یک راستا قرار بگیرد.

4 برخی عادت دارند هر روز چند ساعت یا حتی چند دقیقه روزنامه، مجلات و کتاب های مورد علاقه شان را مطالعه نمایند. برای اینکه این عادت خوب به سلامت شما آسیب نرساند، بهتر است به جای اینکه سرتان را به سمت کتاب خم کنید کتاب را جلوی چشم هایتان بیاورید. برای این کار می توانید، یک بالش روی پاها و زیر آرنج تان بگذارید و سپس کتاب را در دست بگیرید. بهتر است هنگام مطالعه به جای حرکت دادن سر و گردن، سرتان را ثابت نگه دارید و چشم هایتان را حرکت دهید.

ارگونومی در خواب

گاهی وقت ها خوابیدن به حالت های نامناسب سبب می گردد به مفاصل و عضلات فشار اضافه وارد گردد، در حالی که خوابیدن باید موجب برطرف خستگی و استراحت بدن گردد. برای اینکه هنگام خواب به مفصل هایتان آسیب نرسد توصیه و پیشنهادهای زیر می تواند مفید باشد:

اگر به پشت می خوابید، برای راحتی پاها یک بالش زیر زانوهایتان قرار دهید.

اگر به پهلو می خوابید یک بالش بین زانوها و یکی بین بازوهای تان قرار دهید تا به پشت تان فشار نیاید.

از چند بالش یا بالش های عظیم و زیاد پر شده استفاده نکنید. بالا بودن سر از سطح شانه ها هنگام خواب سبب ایجاد آسیب و فشار به ناحیه سر و گردن می گردد. بهتر است از بالش هایی که فقط گودی گردن را پر می نمایند، بهره ببرید.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1159

به "شما درخطرید، خانم خانه دار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما درخطرید، خانم خانه دار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید