دوره های آموزشی ملی و بین المللی میراث فرهنگی از سال آینده در شهرسوخته برگزار می گردد

به گزارش سفر به هند، مدیر پایگاه میراث جهانی شهرسوخته گفت: بسیاری از دوره های آموزشی حوزه میراث در سطح ملی و بین المللی از سال آینده با یاری موسسه های بین المللی مستقیما در سایت شهرسوخته برگزار می گردد.

دوره های آموزشی ملی و بین المللی میراث فرهنگی از سال آینده در شهرسوخته برگزار می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، مجید کلانوری امروز چهارشنبه 24 اردیبهشت ماه 99 اظهار کرد: سال گذشته فعالیت هایی مطابق با تمام پروژه های کشور در زمینهٔ حفاظت و نگهداری از سایت های جهانی و شهر سوخته انجام شد چراکه این سایت در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

او گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این پایگاه ها توجه ویژه ای دارد به طوری که یکی از پروژه های مهم در کشور پایگاه های باستانی و تاریخی است که شهر سوخته از جمله آن ها به شمار می رود.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر سوخته به فعالیت های سال گذشته اشاره نمود و اضافه کرد: عمده فعالیت ها در پاییز سال گذشته، انجام یک فصل کاوش حفاری با تیم مشترک ایران و ایتالیا بود، زیرا شهر سوخته تنها سایتی است که هم اینک حفاری های علمی، منسجم و پایدار به شکل مستمر در آن انجام می گردد.

او ادامه داد: هرسال این دوره از حفاری ها در شهر سوخته انجام می گردد و دستاورد کاوش های باستان شناسی یک خصوصیاتی دارد که عمدتا در جوامع بین الملل مورد توجه قرار می گیرد و یکی از عظیم ترین پتانسیل های شهر سوخته نیز همین مورد است.

کلانوری اعلام کرد: فعالیت های صورت گرفته باستان شناسی مستلزم اقدامات حفاظتی پس از کاوش است که ازجمله حفاظت های اضطراری معمول در محوطه هایی از این جنس عمدتا اجرای یک لایه اندودهای حفاظتی است که در شهر سوخته کاهگل است.

او گفت: این کاهگل به شکل مستمر و در ادوار مختلف برحسب شرایط و فرسایش های اقلیمی تجدید می گردد که سال گذشته بخش منطقه مسکونی شرقی به طور کامل و منطقه مسکونی مرکزی و یک بخش هایی حفاظت های اضطراری در تپه انجام شد که این اقدامات عملا محوطه باستانی را از خطر نابودی در امان نگه می دارد و با توجه به اینکه قبل از بارندگی ها کاهگل کشی صورت گرفته بود، آسیبی به شهر سوخته وارد نشد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر سوخته اضافه کرد: قطعاً افزایش بارندگی ها ایجاب می نماید که سال بعد اندودها در قسمت هایی که در سال گذشته اجرا نشده، تجدید شوند.

او گفت: بخشی از فعالیت ها به سمت حوزه زیرساختی کشیده شد که به عنوان مثال یک نقطه را باستان شناسان جانمایی کردند و مصوب شد مجموعه سرویس بهداشتی در محل محوطه به شکل زیرزمین اجرا گردد که در چند ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

کلانوری ادامه داد: اقدام دیگری که در دستور کار واقع شده است و سال جاری برنامه ریزی اجرایی آن شروع می گردد راه اندازی بخش نمایش در پای تپه و سایت است زیرا قاعدتا گردشگری که از این مجموعه بازدید می نماید یکسری توقعات از این سایت جهانی دارد و می خواهد با سایر سایت ها مقایسه ای داشته باشد بنابراین باید استانداردهای جهانی که در خصوص محوطه های باستانی و آثار میراث جهانی وجود دارد انجام و همتراز با آن ها قدم برداریم و در واقع سایت را برای شرایط مناسب مهیا کنیم.

او گفت: یکسری اقدامات دیگر در این حوزه درحال انجام است به طوری که مقابل این تپه باستانی مجتمع خدماتی رفاهی و پژوهشی شهرسوخته ساخته شده که دارای یک ساختمان موزه و سالن آمفی تئاتر است و متأسفانه در سنوات گذشته دچار آتش سوزی شد اما بازسازی آن مجدداً در دستور کار نهاده شد و سال گذشته کلنگ احداث مجدد آن با حضور استاندار سیستان و بلوچستان به زمین زده شد و هم اینک در حال اجرا است که امیدواریم تا بهمن ماه سال جاری این فاز به بهره برداری برسد و مطابق سنوات گذشته برنامه هایی در سطح ملی و بین المللی را در شهر سوخته رقم زده و اجرا کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهرسوخته اضافه کرد: اقدامات زیرساختی نیز در این مجموعه انجام می گردد زیرا شهرسوخته سایتی است که در آن برنامه های میان مدت، کوتاه مدت و درازمدت مدون و تصویب شده و طرح های مختلفی برای این سایت از قبیل طرح ساماندهی گردشگری، طرح سایت موزه و طرح های مختلف دیگر برنامه ریزی شده که تعدادی در سنوات گذشته انجام و مصوبه دارند و بر اساس آن ها برنامه ریزی انجام می گردد.

او گفت: در این طرح ها پیشنهاد بر این است که شهرسوخته به عنوان یک پایلوت برای برگزاری آموزش های حوزه میراث فرهنگی، حوزه حفاظت میراث باستانی، محوطه های باستانی و ساماندهی اشیا که در واقع حاصل از کاوش های باستانی است، معرفی گردد.

کلانوری اعلام کرد: همه ساله در سایت شهرسوخته حفاری های علمی و باستان شناسی انجام می گردد و یکی از دغدغه ها در این حوزه معین سرنوشت اشیا مکشوفه است که خوشبختانه اکنون شهرسوخته در ردیف سایت هایی در کشور واقع شده است که نگهداشت اشیای حاصل از کاوش های باستان شناسی در بهترین شرایط است و به بهترین شکل ممکن طبقه بندی و به عنوان پایلوت در کشور اعلام شده تا به وسیله پژوهشگاه میراث فرهنگی به عنوان نمونه معرفی و مطابق با آن برنامه ریزی گردد.

او گفت: نکته قابل توجه دیگر این که شهرسوخته مرکز گیاه باستان شناسی ایران است و اینک تنها مرکز گیاه باستان شناسی ایران زیرمجموعه ای از سایت شهرسوخته است که با توجه به مسائل پیش آمده در ساختمان این مجموعه، فعلا در موزه زاهدان مستقر است اما کارکنان، حوزه فعالیت ها و راهنمایی های علمی که در آنجا اتفاق می افتد در این پایگاه است و تقریبا تمام کشور را ساپورت می نماید و هر سایت باستانی در کشور که نیازمند خدمات گیاه باستان شناسی باشد، مرکز گیاه باستان شناسی شهرسوخته این خدمات را ارائه می دهد.

محوطه باستانی شهرسوخته در شمال استان سیستان و بلوچستان و 55 کیلومتری جنوب شهر زابل و در کنار جاده زابل زاهدان واقع شده است. این شهر در 3200 سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم آن در 14 دوره بین سال های 3200 تا 1800 قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند. تمدن شهرسوخته یکی از شگفتی های دنیای باستان است. این شهر مهمترین مرکز استقرار و در حقیقت پایتخت منطقه در دوران مفرغ بوده است.

گستره تپه شهرسوخته حدود 152 هکتار است که در یک برآمدگی بین دریاچه هامون و رود هیرمند بنا شده و ارتفاع متوسط آن از سطح زمین های اطراف 12 متر و بلندترین نقطه آن 18 متر است و قرار دریافت در حاشیه تالاب هامون سبب شده تا ماهیگیری به یکی از منابع درآمد اصلی مردم این شهر تبدیل گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 355

به "دوره های آموزشی ملی و بین المللی میراث فرهنگی از سال آینده در شهرسوخته برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره های آموزشی ملی و بین المللی میراث فرهنگی از سال آینده در شهرسوخته برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید